Martin 9-3 skrev:
945TurboMS skrev:
Att en Bärbar dator blir varm är i dom flesta fall helt normalt...
Då har man valt helt fel dator med den inställningen.
På vilket sätt då? Min förra H-disk blev så varm att det inte gick å lägga handen på tangentbordet en längre stund utan å bränna sig Tex... Och det efter bara nån timmes surfande! Nuvarande disken är svalare trots att den snurrar i 7500rpm mot den gamla på 5000rpm
Martin 9-3 skrev:
Den nuvarande som jag har i knät nu har varit igång sedan 08:00 i morse
Utsidan är inte ens ljummen, finns inte en varm punkt på datorn.
Haha. Min har varit igång konstant i 2veckor nu
Martin 9-3 skrev:
Jag prioriterar inte en cpu på 70-80c och låter all energi gå ut i värmeförlust.
Då sitter jag hellre svalt, ljudlöst och med 10-12 timmars batteritid istället.
Svalt och ljudlöst skulle jag också vilja ha det, Men va tusan har du för dator då? 10timmar battaritid!!! Mitt battari varar nog inte mer än 40-45min
Har ingen möjlighet att kolla tempen på min burk eftersom moderkortet saknar den funktionen (va jag vet iallafall)
Nu är det ju så också att det finns ju fler prylar i en dator än en CPU som alstrar värme! Hela moderkortet är ett enda element, och som sagts tidigare så alsrar även H-disken värme... Även dvden avger värme när den används!
Dessutom måste man faktiskt räkna med att luftgenomströmningen inte alltid är den bästa i bärbara.. Helt enkelt pågrund av att allt måste få plats på en begränsad yta.
Jag håller med om att 70-80grader i temp inte är nåt att sträva efter! Men på vissa modeller får man nog helt enkelt stå ut med en högre temp om man samtidigt ska kunna använda burken till nåt vettigt
Ett exempel jag kan göra är mellan min egen och morsans... Skillnaden i temp är som natt och dag. Morsans är sval och behaglig, medans min är nästan stekhet. Och det har den varit sedan första dagen jag köpte den