4600
Sök

Kolla temp på dator???

43 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Har en bärbar dator,som blir riktigt varm efter ett tag...(datorn är ca 4 år gammal)

Har hört att man kan kolla vad arbetstemperaturen (eller vad det kallas) är,nån som vet hur man gör det?
Och i så fall,vad ska den max ligga på?

261 Inlägg
28 december 2009
Går bara å kolla på vissa moderkort!  Kolla igenom dom cd-skivor du fick med vid köpet Alternativt tillverkarens hemsida om det finns nåt program för detta....
Finns ju standard program å ladda ner också (Shareware/Freeware) som kan funka i vissa fall! Men man måste fortfarande veta om moderkortet har stöd för tempvisning....

Att en Bärbar dator blir varm är i dom flesta fall helt normalt...

PKW
115 Inlägg
28 december 2009
Everest finns det ett programs om heter.

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2009
ladda ner everest home edition, då får du reda på typ allt som finns i datorn..

Går även att gå in via bios å kolla på datorerna dock inte alla som har stöd för de

vet du hur man kommer in i bios ?

43 Inlägg
28 december 2009
Trådstartare
Ok,tack för svar!

Vet tyvärr inte hur man kommer in i Bios för att kolla...Finns det nåt enkelt sätt för att göra det?

1 207 Inlägg
28 december 2009
Det enklaste sättet måste väl vara speedfan? Har själv använt det programmet i 6-7 år kanske.

Direktlänk till installationsfilen.
http://www.almico.com/speedfan440.exe

197 Inlägg
28 december 2009
Finns en hel del olika program

PC WIZARD  som visar allt om din dator + temp http://www.cpuid.com/pcwizard.php sen har vi

HWMonitor Pro http://www.cpuid.com/hwmonitorpro.php mycket bra program o enkelt att förstå sig på

Mvh iceman3006

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
28 december 2009
Miztr skrev:
Everest finns det ett programs om heter.

+1

Riktigt bra program, ser tammefasiken allt som är värt att veta

Rock'n Roll

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2009
varje gång du startar datorn så brukar de stå typ "setup press f1" eller den tangenten dom valt. trycker man ner den lite fort så kommer man in i bios å under nån av menyerna där så brukar man hitta temperaturen på hårdiskar,processor,nordbryggan osv

2 230 Inlägg
28 december 2009
gå in i bios och kolla unde pc health så står det dära:) eller liknande.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

VW-nörd?
4 332 Inlägg
28 december 2009
håller med den som rekommenderer speedfan, kanonprogram o ha igång i bakgrunden

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 december 2009
Finns ju coretemp med?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 december 2009
Säger som de andra, speedfan. Enkelt som fan att hitta, installera och använda och du ser de viktigaste temperaturerna.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

...has left the building...
4 474 Inlägg
28 december 2009
Blås rent från damm, dän med heatsink o bre på liiite ny kylpasta så blir den "som ny".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2009
945TurboMS skrev:

Då har man valt helt fel dator med den inställningen.

Har köpt 3 laptops själv och bestämt en åt sambon samt åt släktingar och ingen blir varm.

Den nuvarande som jag har i knät nu har varit igång sedan 08:00 i morse och toppade 39c när den visade film.
Nu ligger den på 36c och fläktarna har bara startat en gång sedan köpet, det var med tilltäppt ventilation och prestandatest för att se maxtemp. Blev 43c.

Utsidan är inte ens ljummen, finns inte en varm punkt på datorn.

Jag prioriterar inte en cpu på 70-80c och låter all energi gå ut i värmeförlust.
Då sitter jag hellre svalt, ljudlöst och med 10-12 timmars batteritid istället.

Använder HW Monitor på denna för att se temp.

Tidigare modeller har jag kört med NHC för att kunna undervolta och styra sånt.
Senast redigerat av Martin 9-3 (28 december 2009)

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

261 Inlägg
28 december 2009
Martin 9-3 skrev:
945TurboMS skrev:

På vilket sätt då?  Min förra H-disk blev så varm att det inte gick å lägga handen på tangentbordet en längre stund utan å bränna sig Tex... Och det efter bara nån timmes surfande!  Nuvarande disken är svalare trots att den snurrar i 7500rpm mot den gamla på 5000rpm

Martin 9-3 skrev:
Den nuvarande som jag har i knät nu har varit igång sedan 08:00 i morse
Utsidan är inte ens ljummen, finns inte en varm punkt på datorn.

Haha. Min har varit igång konstant i 2veckor nu tongue 

Martin 9-3 skrev:
Jag prioriterar inte en cpu på 70-80c och låter all energi gå ut i värmeförlust.
Då sitter jag hellre svalt, ljudlöst och med 10-12 timmars batteritid istället.

Svalt och ljudlöst skulle jag också vilja ha det, Men va tusan har du för dator då? 10timmar battaritid!!!  Mitt battari varar nog inte mer än 40-45min
Har ingen möjlighet att kolla tempen på min burk eftersom moderkortet saknar den funktionen (va jag vet iallafall)
Nu är det ju så också att det finns ju fler prylar i en dator än en CPU som alstrar värme!  Hela moderkortet är ett enda element, och som sagts tidigare så alsrar även H-disken värme...  Även dvden avger värme när den används!
Dessutom måste man faktiskt räkna med att luftgenomströmningen inte alltid är den bästa i bärbara.. Helt enkelt pågrund av att allt måste få plats på en begränsad yta.

Jag håller med om att 70-80grader i temp inte är nåt att sträva efter!   Men på vissa modeller får man nog helt enkelt stå ut med en högre temp om man samtidigt ska kunna använda burken till nåt vettigt tongue

Ett exempel jag kan göra är mellan min egen  och morsans...  Skillnaden i temp är som natt och dag. Morsans är sval och behaglig, medans min är nästan stekhet. Och det har den varit sedan första dagen jag köpte den

Fisketokig
2 997 Inlägg
28 december 2009
945TurboMS skrev:
Martin 9-3 skrev:
945TurboMS skrev:

På vilket sätt då?  Min förra H-disk blev så varm att det inte gick å lägga handen på tangentbordet en längre stund utan å bränna sig Tex... Och det efter bara nån timmes surfande!  Nuvarande disken är svalare trots att den snurrar i 7500rpm mot den gamla på 5000rpm

Altså fel inställning till datorer, inte fel inställning på dem om man anser att en laptop får gå varm i normala fall wink

Men på vissa modeller får man nog helt enkelt stå ut med en högre temp om man samtidigt ska kunna använda burken till nåt vettigt

Jo vissa modeller måste man stå ut med en högre temp bara för att de är för snålt byggd.
Billig dator med varm processor i ett dåligt chassi kan inte bli sval. Då får man välja svalare modeller som inte alls behöver vara sämre, snarare tvärtom. Många datorer med hög temp klockar ner sig för att inte gå åt helsike för varmt och tappar prestanda.

Svalt och ljudlöst skulle jag också vilja ha det, Men va tusan har du för dator då? 10timmar battaritid!!!  Mitt battari varar nog inte mer än 40-45min

Jag har en Asus UL30A 165 som klarar den batteritiden. Klarar 10 timmar utan vidare om man surfar och lyssnar på musik mm. Trodde det var överdrivna siffror men man behöver inte ens ändra energiprofil, kör på full prestanda alla timmarna smile

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 december 2009
Min hp probook blir aldrig varm å har batteritid på 5-6timmar....
2.1ghz..

håller med martin

Sök