3633
Sök

Störningar i bilen, frågor angående jordning, 6x9or och tätheten?jordning?

174 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
Har en volvo 740 -88 som jag har slängt i lite ljud i, allt var frid och fröjd tills jag skulle koppla in 6x9orna på slusteg:/ Jag fick ljud ifrån allt som tog ström, varje gång jag lägger i backen(backljuset tänds)Bromsljus(samma där)Fläktvin, ljud ifrån spolarpumparna, blinkers m.m och generatorljud. När jag jag bilen avstängd så får jag inget ljud men när den är på så kommer allt.  strömkabel och lågnivå går på varsin sida i bilen. Vet någon felet??

Setupen i bilen som jag kör med:

55amp generator samt batteri
50mm2 kabel till bas slusteget
25mm2 till 6x9 steget
2st DD 512 basar
Mac audio  fearless 1000 D
Mds steg 4kanal till 6x9, vet ej info på de
2st jbl gto 937
2st Dls 1269
Sterio Kenwood KDC W4544U
Orginal jord till generator och batteri till kaross

Sen på 6x9orna så är jbl 2 ohm och dls 4, går det att köra dom på samma steg, åtgärder?

Och sen kommer jag få bättre bas om jag tätar lite  på en del ställen speciellt vid hatthyllan för fick klippa och vika upp hatthylle plåten för att baslådan skulle få plats

Sen har jag tänkt flytta jorden närmare stegen, går det att typ slipa plåtrent och svetsa fast 1 varsin mutter till kablarna vid reserhjulsbaljan? bra eller dålig ide?

Kommer jag få bättre ljud om jag sätter in ett extra batteri + kondning då jag känner att generator och batteriet är lite klent?

Tacksam för positiva svar!!

372 Inlägg
4 januari 2010
Ang vinet du får kallas generatorvin om du vill söka.
Det beror oftast på något av följande:
dåligt batteri
dålig jord (steg,batteri,generator)
Signalkablarna(lågnivå) ligger i närheten utav strömkablar.(likström skapar ett magnetfält runt kabeln som stör kablarna)
signaljorden bränd (jorden till signalkablarna är bränd, antingen i stereon eller i slutsteget. Detta kan lagas utav verkstad. Dock brukar det vina utav helsike högt vid detta fel.

Det är inte att rekomenedera att koppla olika sorters högtalare på samma kanaler. och absolut inte med olika ohmtal.
Dock har du ett 4kanalssteg så det går utmärkt att använda 6,9orna på samma steg.

Alla hål mellan högtalarens framsida och baksida skapar aukustisk kortslutning vilket försämrar ljudet mycket, speciellt i de nedre registren då dem har längre våglängd. Täta hatthyllan så mycket du bara kan, speciellt nära högtalarna. (pl400 är ett bra klister)  Dämpmatta butyl eller bitumen är även de ett stort tips.

Att svetsa fast en mutter ser jag inga problem med. Själv jordar jag i bältesfästet.

Ska du sätta i ett extrabatteri så bör det vara av samma sort eller åtminstone samma aH. Annars kommer det ena batteriet slitas snabbare då det aldrig laddar fullt.
Isf är det bättre att du köper ett rejält batteri t.ex banner optima och sätter det fram.
Du kan även flytta batteriet du har bak.
En kondensator kan hjälpa men det är istortsett alltid bättre att köpa ett större batteri och kablar för pengarna.

174 Inlägg
4 januari 2010
Trådstartare
Tackar för bra svar, ska försöka åtgärda de mesta smile

79 Inlägg
4 januari 2010
Angående generator vin så kan även signal jorden i stereon vara kass.

Linus"Lellen"Andersson
Passat kombi i Espl och Bassrace 2007
Sponsrad av Ljudgaragen, Avika glasmästeri, och SDG Skylt och gravyr

Gladen Audio
2 388 Inlägg
4 januari 2010
Lellen_83 skrev:

Ni bor ju även i samma stad så Linus nu får du allt ta o kolla på det :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

372 Inlägg
4 januari 2010
Lellen_83 skrev:

"signaljorden bränd (jorden till signalkablarna är bränd, antingen i stereon eller i slutsteget."

flawless smile

2 914 Inlägg
5 januari 2010
man bränner signaljorden pga dålig jord till steget!

174 Inlägg
5 januari 2010
Trådstartare
Signaljorden går dett att fixa utan att lämna in har jag hört, hur gör man?

tokfrans
982 Inlägg
5 januari 2010
det "går" att sätta en kabelstump mellan "den yttre sarjen på lågnivå kontakten" och chassit på stereon.

372 Inlägg
5 januari 2010
signaljorden kan även brännas ifall man råkar komma åt + med en lågnivåkabel

174 Inlägg
6 januari 2010
Trådstartare
åfan, får väll se när de blir lite varmare, lr behöver inte jämt va -30 ute iaf:P Å garaget är upptaget så de va ju ännu mindre bra:P

Sök