3638
Sök

Hur mycket hk att ta ut från en 2.0t

Gasa då!
26 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#1
Vad är rimligen OK att plocka ut ur en modern (2010) Audi 2.0T motor, som standard har 211hk? Tanken är uppgradera intercooler, turbo och avgassystem och min önskan är ta ut upp emot 350hk körbara hästar. Vill ej har ett extremt toppigt register. Är detta "rimligt" och möjligt utan en allt för hög påfrestning på grejerna? Om inte, vad är det som slits och ligger risk att gå sönder? (svara inte "hela motorn exploderar"). Självklart är jag mån om att låta motorn bli varm innan man gasar och leker heller inte rallybil.

Det gäller alltså en 2.0T VAG-motor med S-tronic växellåda som vad jag läst på och hört av grannen som jobbar på VW ska kunna ta emot iaf ca 425-450nm innan det blir för mycket. Standard så ligger vridet på ca 350nm.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
2 januari 2010
#2
Kan inte svara för Audi då jag inte är påläst där men ska du plocka 350 Hkr så lär vridet överstiga det som var max rekommenderat för lådan.

Autotech

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
2 januari 2010
#3
Problemet Du kommer ha är just växellådan, med en vanlig mappning (opptimering) eller chipning så kommer Du fortfarande klara lådan...

Med en mjukvaru uppgradering av växelådan så skulle det gå att få lite mer effekt utan att lådan tar skada!

Att byta turbo, i/c, avgassystem och en massa annat har vi haft flera kunder som gjort och nått 350+hk i 2,0T motorn utan några problem!
Och då är bilen sjukt trevlig och körbar... smile
Vet att våra konkurrenter ligger i närheten av det oxå utan att det verkar vara några problem.
Men det är motorn, Du har även en automatlåda att tänka på.

2,0T Motorn är en mycket fin motor, även den nya TSI motrn som jag Du har!
Så om jag var Dig skulle jag kolla vad olika leverantörer på marknaden kan erbjuda Dig för lösningar som inkluderar Din låda.
God fortsättning!
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 januari 2010
#4
Du är ju själv inne på att din växellåda tål 450Nm, bara att räkna om vad det blir i effekt på de olika varvtalen.  Antingen dimensionerar man motorn under denna effekt eller så ber man mapparen att momentbegränsa när han mappar bilen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasa då!
26 Inlägg
2 januari 2010
Trådstartare
#5
Saras skrev:
Problemet Du kommer ha är just växellådan, med en vanlig mappning (opptimering) eller chipning så kommer Du fortfarande klara lådan...

Med en mjukvaru uppgradering av växelådan så skulle det gå att få lite mer effekt utan att lådan tar skada!

Att byta turbo, i/c, avgassystem och en massa annat har vi haft flera kunder som gjort och nått 350+hk i 2,0T motorn utan några problem!
Och då är bilen sjukt trevlig och körbar... smile
Vet att våra konkurrenter ligger i närheten av det oxå utan att det verkar vara några problem.
Men det är motorn, Du har även en automatlåda att tänka på.

2,0T Motorn är en mycket fin motor, även den nya TSI motrn som jag Du har!
Så om jag var Dig skulle jag kolla vad olika leverantörer på marknaden kan erbjuda Dig för lösningar som inkluderar Din låda.
God fortsättning!
mvh Jimmy Särås

Tack! Vad kul att höra. Rätt säker på att 300-350 ärliga hk i motorn ger mig gott om leende när jag gasar. smile

Men rent tekniskt, vad är det en ommappning av växellådan gör som gör att lådan klarar mer? Det låter ju lite som trolleri.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)

Gasa då!
26 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#6
Fick tips om en artikeln i Tekniks Värld om nya 7-växlade dubbelkopplingslådan från Audi:
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/08 … /index.xml

Den ska klara 450nm! Det är ju jättebra! Det betyder ju att lådan alltså klarar 350hk och vad nu för vrid det genererar. Jag kan gissa runt 450nm.

Förresten, jag är mån om att bilen inte ska låta mycket. Kan ett eftermarknadssystem, som har mycket högre flöde och diamater låta i närheten av vad ett original avgassystem gör?

Samt vill jag inte ha något högt turbovinande och gärna ingen dumpventil.

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2010
#7
Min motor(då också en 2liters) gav en gång i tiden 286hk och 460Nm så du kommer få begränsa om du skall upp till 350hk och inte överskrida max vridmoment.  Men det i sig är en smal sak så länge mapparen är informerad smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasa då!
26 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#8
torpis skrev:
Min motor(då också en 2liters) gav en gång i tiden 286hk och 460Nm så du kommer få begränsa om du skall upp till 350hk och inte överskrida max vridmoment.  Men det i sig är en smal sak så länge mapparen är informerad smile

"då"? Vad ger den nu då? Men det låter ju bra att man iaf Kan minska vridet, och antar i med det även antalet hästar. Kommer detta orsaka att effektbandet blir tråkigt eller svårkört eller bara konstigt?

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)

Forummoderator
10 576 Inlägg
3 januari 2010
#9
Swedie skrev:
torpis skrev:
Min motor(då också en 2liters) gav en gång i tiden 286hk och 460Nm så du kommer få begränsa om du skall upp till 350hk och inte överskrida max vridmoment.  Men det i sig är en smal sak så länge mapparen är informerad smile

"då"? Vad ger den nu då? Men det låter ju bra att man iaf Kan minska vridet, och antar i med det även antalet hästar. Kommer detta orsaka att effektbandet blir tråkigt eller svårkört eller bara konstigt?

Eftersom du kommer ha dina 350hk kring 5500rpm så behöver du inte begränsa toppeffekten, 350hk vid 5500rpm är 446Nm.

Du kan räkna lite själv hur det kommer se ut.   Nm=7024*hk/rpm.  Det som händer är att du kommer kapa bort "turboknuffen" och motorn kommer kännas mer som en sugis.  Vissa mappar på detta viset för att få mer körbarhet, alltså att man inte får all kraft så brutalt på en gång.  Antingen för att spara på grej
orna som du eller för att man inte tycker om när bilen spinner loss lite för lätt.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Gasa då!
26 Inlägg
3 januari 2010
Trådstartare
#10
torpis skrev:
Swedie skrev:
torpis skrev:
Min motor(då också en 2liters) gav en gång i tiden 286hk och 460Nm så du kommer få begränsa om du skall upp till 350hk och inte överskrida max vridmoment.  Men det i sig är en smal sak så länge mapparen är informerad smile

"då"? Vad ger den nu då? Men det låter ju bra att man iaf Kan minska vridet, och antar i med det även antalet hästar. Kommer detta orsaka att effektbandet blir tråkigt eller svårkört eller bara konstigt?

Eftersom du kommer ha dina 350hk kring 5500rpm så behöver du inte begränsa toppeffekten, 350hk vid 5500rpm är 446Nm.

Du kan räkna lite själv hur det kommer se ut.   Nm=7024*hk/rpm.  Det som händer är att du kommer kapa bort "turboknuffen" och motorn kommer kännas mer som en sugis.  Vissa mappar på detta viset för att få mer körbarhet, alltså att man inte får all kraft så brutalt på en gång.  Antingen för att spara på grej
orna som du eller för att man inte tycker om när bilen spinner loss lite för lätt.

Iofs gäller det här en Q5 med quattro, så spinner loss hej vilt kommer det väl inte göra. Gör det det så är det ju bara mys och stämpla vidare. Min A5 3.0TDI jag hade som car ommappad till ca 300 hk gick o stämpla bredsladd med iaf i rondeller smile

Men jag föredrar som sagt snäll och rak kurva, istället för ketchup!

2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)

Stertman Motorsport AB
246 Inlägg
8 januari 2010
#11
Det ska inte vara några problem för dom som kommer att hjälpa Dig med att trimma Din bil.

Dock är det som sagt så att dom behöver begränsa vridmomentet en aning.
mvh Jimmy Särås

Stertman Motorsport
www.stertman.com
Din Audi, BMW, Lamborghini, Mini, Seat, Skoda, Porsche & Volkswagen specialist.


Sök