2 januari 2010
Trådstartare
Vad är rimligen OK att plocka ut ur en modern (2010) Audi 2.0T motor, som standard har 211hk? Tanken är uppgradera intercooler, turbo och avgassystem och min önskan är ta ut upp emot 350hk körbara hästar. Vill ej har ett extremt toppigt register. Är detta "rimligt" och möjligt utan en allt för hög påfrestning på grejerna? Om inte, vad är det som slits och ligger risk att gå sönder? (svara inte "hela motorn exploderar"). Självklart är jag mån om att låta motorn bli varm innan man gasar och leker heller inte rallybil.
Det gäller alltså en 2.0T VAG-motor med S-tronic växellåda som vad jag läst på och hört av grannen som jobbar på VW ska kunna ta emot iaf ca 425-450nm innan det blir för mycket. Standard så ligger vridet på ca 350nm.
2010 Audi Q5 2.0T S-tronic - S-line exteriört / interiört - Sportchassi / Justerbart - 19" (kommer i mars!!!)
Mods på "att göra"-listan: större intercooler, ny turbo, nytt avgassystem och mappning av V-tech såklart! Siktar på ~350hk!
Hoj: Aprilia RSV1000R racehoj (välkittad)