2629
Sök

En enkel baslåda men vilken?

23 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Hej!
var och köpte ett GAS silversteg 4-kanals igår och undrar vad jag ska köpa för bas?
Vill kunna spela högt och samtidigt få ut en djup bas smile
ge bra förslag och tips hur jag ska gå till väga! (vart baslådan ska vara till ex)
allt ska i en volvo 744.
Senast redigerat av MRP740 (8 januari 2010)

372 Inlägg
8 januari 2010
eftersom du har köpt ett 4kanalssteg och vill ha det till bas så rekomenderar jag att du köper 2st basar och ger dem 2 kanaler var.

Vill du ha mer hjälp bör du säga vad du tänkt betala. Ifall du klarar eller kan få hjälp att bygga en egen baslåda eller om du måste köpa den med. även kablarna kostar några hundra.

4 693 Inlägg
8 januari 2010
Varför köpte du ett 4-kanals steg om du ska ha det till en baslåda?

Booyakasha!

2 656 Inlägg
8 januari 2010
MRP740 skrev:
Hej!
var och köpte ett GAS silversteg 4-kanals igår och undrar vad jag ska köpa för bas?
ge bra förslag och tips hur jag ska gå till väga! (vart baslådan ska vara till ex)
allt ska i en volvo 744.

tips är och kolla på brl på gas 10" och bygg en bandpass låda som passar under hattyllan på 740 e nog mest kostnads effektivft mot de steget

3 466 Inlägg
8 januari 2010
MRP740 skrev:
Hej!
allt ska i en volvo 744.

Vill du köpa BAS eller BASLÅDA?
Köper du baara bas och bygger lådan själv kommer du kunna stämma av lådan för att få den sortens bas du vill ha.. Dessutom kan du bygga så den passar bättre i din bil och att du får in ljudet mer i din sedan.
Prisklass är bra att skriva ut med..

För övrigt skulle du köpt ett 2-kanaligt steg eller ett monoblock om du tänker ha det till basar. Helt värdelöst med 4-kanal..
Senast redigerat av M_icke_ (8 januari 2010)

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

1 523 Inlägg
8 januari 2010
ha det steget till dina högtalare du har i dörren sedan köper du ett mono steg och 2 st 10'' basar! 2 st Re audio SR10D4 och ett sinus live 1500 skulle passa dig;)

23 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
Driver 6x9or med steget oxå, men har ett monoblock redan, ska testa mig fram sen när jag väl vet vad jag vill ha smile
men basen och lådan får kosta mellan 1500-5000kr så där är pris klassen.
men huvud saken är att man får den djupa basen.

372 Inlägg
8 januari 2010
Den djupa basen kan du få med istortsett alla basar som kostar över 1000kr. Det beror helt på hur lådan byggs.

Du säger att du har ett monoblock men ej vilket, för att vi ska kunna hjälpa dig måste du säga vilket. annars blir det svårt för oss att matcha basarna med steget.

Du svarade inte på frågan ifall du ska bygga lådan själv eller köpa en färdig. Ska det vara nytt eller begagnat?

23 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
De är ett alpin 2x600w de är allt jag vet om den just nu hade hälst köpt nytt!
men bas historian är historia nu, började idag och bygga på min nya hatt hylla, de ska vara 4 st 6.9" i den ska försöka bygga den som en låda så den blir upp höjd tror ni att man kan få ut bra bas ur de
de är 2st pioneer 180w 4o och 2st canton 300w 

(P.S. om nån nångång byggt en hathylla till en volvo 740 så hade de varit kul och få se lite bilder så man får lite tips och förslag hur man ska gör de på bästa möjliga sätt?)tongue

372 Inlägg
9 januari 2010
Det är väll inte helt ovanligt att man bara tar en mdf eller spånskiva och sågar ut efter hatthyllans form, klär och byter den befintliga. då får du en stabil baffel till alla högtalare på samma gång.

4st 6.9 kan spela högt, dock brukar 6.9or tappa i ljudkvalitet samt de lägre registren. Ska du ha lådor till dem kommer det behöva bli rejält stora ifall du vill ha bas. Bättre att köra utan låda isf.

Skulle jag fått bestämma hade jag dock skippat 6.9or helt och byggt ihop en bandpasslåda med reflexrör upp i hatthyllan istället. samt ett kitt 5.25or eller 6.5or
6.9or känns bara epa

här har du hatthyllor btw http://images.google.se/images?hl=sv&am … amp;tab=wi

Och ett slutsteg på 2x600w är ett 2kanals steg . ett mono innebär en kanal:)

23 Inlägg
9 januari 2010
Trådstartare
Okey de viste inte jag men fram systemet har jag redan 6.5 och där efter 5.25 bak och så blir de ju 6.9or! Jag tänkte köra med sprayskum och forma om hatthyllan, sedan spakla den så de blir slätt och sen tänkte jag lacka med blå billack och sedan klarlack på de. Tror de kommer bli rätt bra. Mitt nya projekt, kommer att dokumentera de mesta här. smile

233 Inlägg
11 januari 2010
de ska bli kul å se hur de blir när de är klart:)

Sök