4461
Sök

Audi 100 Går oljämt, tappar tomgång och vägrar starta.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#1
Ja, ja fick en gammal Audi 100 -87 2.2 utav min morbror.

Funkade bra i ett par dagar och sedan försvann tomgången samt att bilen gick VÄLDIGT ryckigt när man hade jämn gas på låga varv.
Yttligare ngn dag efter det så stannade bilen i en korsning (eftersom den inte hade ngn tomgång)
och denna gång vägrade den starta igen ?

Nu startar den ibland, och har tomgång då och då, men om man kör iväg med den och den stannar så får man inte igång den igen :S 

Tankar och ideér?
Tomgångsmotorn är ju inte allt för ovanligt + att det skulle förklara att jag inte har tomgång.
Men skulle det kunna gå så långt så att bilen inte startar bara för att den är trasig?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#2
Vad tror ni, kan jag vara på rätt väg?
Andra förslag?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
8 januari 2010
#3
Du som går fordon bör ju ha som regel att alltid kolla det billigaste först wink

Kolla hur stiften ser ut, säger en hel del om vilka delar på motorn du bör se över. Kolla också efter tjuvluft om du får igång den, du kan ju alltid pröva att starta med startgas efter att du kollat stiften och rengjort dem, startar den och går bra så har du ju något problem med bränslesidan.

Om problemet uppstod i samband med kylan så kolla upp motortempgivaren, är en klassiker på många bilar.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

152 Inlägg
8 januari 2010
#4
mkt som e vakuum styrt på dom bilarna har ja för mig?  kolla läckor i vakuum systemet.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#5
Många ideér här, det är bra. smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
8 januari 2010
#6
Hur är det med bränslefiltret och pumpen? Får du fram bränsle?
Tomgångsmotorn ska nog inte ha något med ditt fel att göra, men testa lägg den i ett bad med WD40 över natten och testa.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#7
te_wik skrev:
Hur är det med bränslefiltret och pumpen? Får du fram bränsle?
Tomgångsmotorn ska nog inte ha något med ditt fel att göra, men testa lägg den i ett bad med WD40 över natten och testa.


Mvh Tommy

Bränslifiltret är bytt, och det kommer bränsle fram.
Och stift,fördelarlock,rotor såg okej ut, så det borde inte vara ngt problem.
därför kvarstår bara "luftsidan". Men som sagt,
Tomgångsmotorn var bara det första jag tänkte på då tomgången var det första som försvann. Så jag tänkte prova iaf. smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 januari 2010
#8
Inte så enkelt att det är något läckage mellan luftfilter och motor då? smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 januari 2010
Trådstartare
#9
Mäki skrev:
Inte så enkelt att det är något läckage mellan luftfilter och motor då? smile

hmm.. Vene, men enda stället den kan läka på då är insugsgummit, såvida inte insuget sprucke :S
Och det ska ha gått sönder "bara sådär". Tkr mer att en läcka är ngt som "nöts dit"
Men jag ska kolla imorrn smile
Senast redigerat av LeafBox (8 januari 2010)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

146 Inlägg
9 januari 2010
#10
Finns det gnista?
Bränsle finns det men vart kollade du det?
Insprutningen är väl en K-jetronic.
Du har då regler och systemtryck.
Kolla om bränsle kommer till spridare kan man göra genom att tvångsköra pump och lyfta på mätskivan.
Då har man innan dragit ut alla spridare men se upp för det sprutar ut en fin dimma om dom fungerar.

Vcds

152 Inlägg
9 januari 2010
#11
LeafBox skrev:
te_wik skrev:
Hur är det med bränslefiltret och pumpen? Får du fram bränsle?
Tomgångsmotorn ska nog inte ha något med ditt fel att göra, men testa lägg den i ett bad med WD40 över natten och testa.


Mvh Tommy

Bränslifiltret är bytt, och det kommer bränsle fram.
Och stift,fördelarlock,rotor såg okej ut, så det borde inte vara ngt problem.
därför kvarstår bara "luftsidan". Men som sagt,
Tomgångsmotorn var bara det första jag tänkte på då tomgången var det första som försvann. Så jag tänkte prova iaf. smile

låter som sagt som att han drar tjuvluft nånstans. kolla insugspackning. spruta lite startspray lr liknade så ser du de. annars kan de va vakuum klockan lr nån vakuum slang.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#12
Provat bytt (bara för att jag hade reservdelar hemma)
Tomgångsmotor, tändspole, fördelarelock+rotor. Ingen skillnad.

Har även kollat slangarna, hittade 2st som det var hål i.
Men båda var bara ventilations-slangar till toppen. Kan det spela in?


hittade även på en bra bonn-lösning på problemet, satt en mutter vid gasspjället så det inte kan åka tillbaka hela vägen tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
#13
http://www.vagcat.com/p/B012/006100.png

Det är Slang 1 och 5 jag pratar om.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
#14
det kan ju vara så att tomgångsmotorn har fastnat i öppet läge, då får motorn så mycket luft på sidan av att den kan vägra att starta, skulle prova att ta lös den och dänga den lite grann, sen skiter du i att sätta tillbaka kontaken igen när du provstartar, det som händer då är att tomgångsmotorn går ner i ett "säkert" läge och bilen borde gå med förhöjd tomgång, är inte helt hundra på 2,2:an men om du har någon sorts "fullgas-kontakt" kan du prova att koppla ur denna också! även om du har en gasspjälls-kontakt, kan vara så att bilen inte fattar att du har släppt gasen!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!


Sök