4689
Sök

Audi A4 2.4Q 98 startar inte

8 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
En morgon när jag skulle iväg så var bilen trögstartad men gick igång. När jag skulle iväg trodde jag att jag fick motorstopp för bilen stannade. Vet inte om jag verkligen fick motorstopp eller om det berodde på felet. Men bilen startade inte igen. Motorn drar runt men går inte igång.

Testade byta batteri men det hjälpte ju inte. Kan det vara en ispropp? Kan nämna att det var rätt kallt den dagen, -30 eller kallare. Hade varit ännu kallare dagen innan. Har motorvärmare men det kanske inte hjälper. Andra funderingar jag har är om det kan vara bensinpumpen, eller kanske tändstiften?

Tar tacksamt emot tips.

Administratör
2 978 Inlägg
15 januari 2010
Dog den nästan direkt när du skulle iväg eller gick den en stund innan den dog? Om det låter som att den går runt som vanligt utan missljud skulle jag testa hålla fullgas "och jag menar fullgas" och köra på startmotorn ganska länge och se om den börjar tända.... i så fall är den sur och bör starta efter några försök med fullgas....

En kopp av den svarta såsen...

8 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Jag hann backa ut ur min parkeringsficka och köra fram någon meter sedan dog den.

Administratör
2 978 Inlägg
15 januari 2010
Dog den självmant eller fick du "motorstop" ?

8 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Jag är 95% säker på att den dog sälvmant, men inte helt hundra. Kändes verkligen inte som ett motorstopp och jag brukar heller inte få det.

Administratör
2 978 Inlägg
15 januari 2010
Tyvärr lutar det väl att dra in den till nån som kan läsa av felminnet.... .

Audi/Wv mek
148 Inlägg
15 januari 2010
Finns ett antal alternativ, men om det skulle vara bränslepumpen borde den inte ha startat alls! känns inte som att problemet är bränslerelaterat, möjligtvis skulle det kunna vara fruset i luftburken eller dylikt, eller eventuellt typ kamlägesgivare som lagt av!

Det är inget fel på min hjulinställning, det är din inställning till mina hjul!

8 Inlägg
15 januari 2010
Trådstartare
Ok ok... Kan det vara värt att testa köra med startmotorn med full gas ett tag, eller kan det vara skadligt på något sätt? Hör inget missljud i alla fall. Spelar det någon roll villken växel man har i? Kan inte köra framåt från parkeringen och kan endast köra en dryg billängd rakt bakåt, för det är en husvägg där. Skulle det funka att köra fram och tillbaka och se om den hoppar igång?

Skogskonsult
214 Inlägg
15 januari 2010
Testa se om han tänder på startgas, på så vis får du veta om det är bränslerelaterat, dvs pumpen.

Tänder han inte på det kan det vara vafan som helst, lättast är då att börja med och läsa av felminnet som någon sa.

Lycka till!

8 Inlägg
16 januari 2010
Trådstartare
Testade med startgas men den startade ej. Jag sprayade dock bara in i luftintaget och tog inte bort något filter. På burken stod det att man skulle spraya direkt i luftintaget så. Det var så mörkt så jag tog den lätta vägen. Om det spelar stor roll får jag testa igen med att ta bort luftfiltret. Är det förövrigt bensinpumpen som surrar till någon sekund eller så, när man vrider om tändningen ett snäpp? Jag är som ni märker inte något ess på motorer direkt. Förövrigt så bluddrar motorn som till lite gran när man försöker starta, men verkar inte riktigt nära att starta ändå.

Administratör
2 978 Inlägg
16 januari 2010
När du håller fullgas stängs bränslet av i princip helt därför ska man göra det om den är sur...... mao är det inte farligare än försöka starta på tomgång så att säga...

8 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Ikväll fick jag igång den. Tidigare idag var jag ner och försökte starta den med full gas osv. och det lät som den var ganska när att starta men då började oljelampan lysa och pipa efter typ 10 sekunder, så då lade jag ner. Men det ska vara normalt om man kör på startmotorn länge vad jag förstått. Men nu ikväll när jag testade igen så gick den igång ganska snabbt. Så jag antar att det var så enkelt att den var sur. Hällde också i en liter t-röd igårkväll. En sak som jag tyckte mig märka var att det lät lite som att det bubblade vatten eller nån vätska, eller nått ljud i alla fall om jag pumpade lite på gasen. Vet inte om det var inbillning eller vad. Vågar inte lita på bilen helt ännu haha.

Sök