3200
Sök

Köpråd, Chrysler 300M 3,5L 254hp!

5 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#1
Goddag alla bilfantaster!
Det är nu dags att köpa bil, och intresset för Chrysler 300M är stort. Har hört mycket bra saker om bilen men även en hel del dåliga saker som att det ska vara bullrig i kupen, dra mycket bensin, dålig sikt osv. Det är tänkt att bilen ska användas som pendlarbil (motorväg) vilket jag har fått känslan av att 300M är perfekt för?

Ni får gärna skriva både +/- om bilen, vad man ev. ska se upp för vid köp av en 300M.

Tack på förhand! /Fredrik W
Senast redigerat av FreddanW (12 januari 2010)

3 627 Inlägg
12 januari 2010
#2
Är nog något av en motorvägsräser med tanke på dess generösa fjädring och säten.. är ju trots allt en amerikanare.

Dock har jag hört från min morbror (tidigare reservdelschef på Chrysler/Jeep) att kvalitén på Chrysler är inget bra. Mycket småfel och sånt, dock kan jag inte minnas något av det han sagt, men vad jag vill ha sagt är att leta riktigt noga så du får dig ett fint exemplar smile

Kika in och följ gärna projektet! BMW E46 318ti - Vägen mot perfekt stance!
Simple and clean, all you ever need to know ;)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2010
#3
En sådan har min far haft, smeknamnet i familjen var Titanic vilket talar lite för hur stor bilen var och hur svår den var att överblicka, framför allt bakåt. Att den sedan gärna tog 1.2-1.4L milen blandad körning även om denna var lugn var kanske inte heller någon större fördel.

Men en väldigt bekväm och typsikt amerikanskt vräkig bil var det, ordentlig komfort, låg ljudnivå (så kommer i alla fall jag ihåg den) och rejäl klimatanläggning som lätt värmde/kylde den stora kupén. Någon vidare upplevd kvalitet hade den inte heller, men trots att knappar och spakar kändes plastiga höll de.

I Motorvägsfart var den däremot inte allt för törstig, men stadig och bekväm. Som motorvägskryssare tror jag den duger utmärkt, väldigt mycket lyxbil för pengarna smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 Inlägg
12 januari 2010
Trådstartare
#4
Jo för jag har nämligen läst att 3,5l ska gå under 1liter/mil på motorväg/landsväg. Nått annat du kan rekommendera i samma klass? Dvs motorstyrka, komfort osv
Rquired skrev:
En sådan har min far haft, smeknamnet i familjen var Titanic vilket talar lite för hur stor bilen var och hur svår den var att överblicka, framför allt bakåt. Att den sedan gärna tog 1.2-1.4L milen blandad körning även om denna var lugn var kanske inte heller någon större fördel.

Men en väldigt bekväm och typsikt amerikanskt vräkig bil var det, ordentlig komfort, låg ljudnivå (så kommer i alla fall jag ihåg den) och rejäl klimatanläggning som lätt värmde/kylde den stora kupén. Någon vidare upplevd kvalitet hade den inte heller, men trots att knappar och spakar kändes plastiga höll de.

I Motorvägsfart var den däremot inte allt för törstig, men stadig och bekväm. Som motorvägskryssare tror jag den duger utmärkt, väldigt mycket lyxbil för pengarna smile

1 570 Inlägg
12 januari 2010
#5
Senast redigerat av M103 (12 januari 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 januari 2010
#6
FreddanW skrev:
Jo för jag har nämligen läst att 3,5l ska gå under 1liter/mil på motorväg/landsväg. Nått annat du kan rekommendera i samma klass? Dvs motorstyrka, komfort osv
Rquired skrev:
En sådan har min far haft, smeknamnet i familjen var Titanic vilket talar lite för hur stor bilen var och hur svår den var att överblicka, framför allt bakåt. Att den sedan gärna tog 1.2-1.4L milen blandad körning även om denna var lugn var kanske inte heller någon större fördel.

Men en väldigt bekväm och typsikt amerikanskt vräkig bil var det, ordentlig komfort, låg ljudnivå (så kommer i alla fall jag ihåg den) och rejäl klimatanläggning som lätt värmde/kylde den stora kupén. Någon vidare upplevd kvalitet hade den inte heller, men trots att knappar och spakar kändes plastiga höll de.

I Motorvägsfart var den däremot inte allt för törstig, men stadig och bekväm. Som motorvägskryssare tror jag den duger utmärkt, väldigt mycket lyxbil för pengarna smile


Det finns mycket att rekommendera, saken är den att antingen kostar det mycket mer eller så är det en betydligt äldre bil som ev. gått längre. Men en Bmw 7-serie E38 är en härlig bil, framför allt är den rejält mycket lättare på foten och nästan sportig i beteendet. Köp en 728i så har du tillräckliga prestanda men betydligt lägre förbrukning än 300M.

Sedan finns Mercedes S-klass och Audi A8 med, kanonbilar dessa med men jag är mer glad i Bmwn. Men som sagt, dessa är "dyrare" än Chrysler. Alltså antingen äldre bil eller mycket mer mil, i värsta fall både och.

Men, en bil jag tycker du skall ta en titt på är Alfa Romeo 166. Och när du gör så, släng undan alla fördommar om det Italienska märket. På grund av just dessa fördommar är bilarna billiga, och därmed grymt mycket bil för pengarna.

Förbrukningen är, framför allt med tvålitersfyran, betydligt lägre och kvalitén bättre än Chrysler, framför allt upplevs Alfan betydligt mindre plastig och mer välbyggd än amerikanen. Nackdelen med Alfa är att den är dyr att serva, att byta kamrem på treliterssexan är faktiskt rent ut sagt svindyrt.

Även i övrigt ligger delarna lite högre i pris än genomsnittsbilen, så räkna med att den blir dyr att underhålla. I övrigt är det kanonmycket bil för pengarna smile

Tex: http://www.blocket.se/goteborg/Alfa_Rom … 20&w=3

Edit: Med sexan på 3.0L är den något svagare än Chrysler med 224hp, men Alfas motor går bättre så i verkligheten kommer den upplevas piggare, Alfas sexa är helt underbar till både karaktär och ljud. Sedan finns det en sexa på 2.5L och 192hp också, något svagare än Chrysler med 2.7L motorn alltså.

Den lilla fyran på 2.0L har enbart 155hp, men räcker till i den lättare Alfan och drar väl knappt hälften av vad Chryslern gör. Att hålla den under litern blandad körning är inga större problem...
Senast redigerat av Rquired (12 januari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 982 Inlägg
12 januari 2010
#7
reservdelar och reparationer är grymt dyra på chrysler generellt.
Senast redigerat av Residence (12 januari 2010)


42 Inlägg
12 januari 2010
#8
reparationer var säkert halva priset nu med dodge mot när jag hade en gammal satans audi a4 ca 96

dodge o chrysler måste ju kosta samma att fixa

2 182 Inlägg
13 januari 2010
#9
Residence skrev:
reservdelar och reparationer är grymt dyra på chrysler generellt.

Du skriver det av egen erfarenhet hoppas jag

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

VG-srt
39 Inlägg
18 januari 2010
#10
Jag är själv stolt ägare av en Chrysler 300M. Dock med 2,7L motorn. Motorväg är den helt underbar likaså i stadstrafik. Men känner att det är en väldigt stor bil man kör och jag kunde uppleva lite dålig sikt bakåt i början men det var något som försvann snabbt sedan när man lärt känna bilen och visste vart man hade den. Vanligt fel är att servopumpen ger upp. Har förbrukat två stycken under mitt år med bilen men då köpte jag begagnad pump!

Lampor och annat är vanligt att det glappar enligt svensk bilprovning.

Du får väldigt mycket bil för pengarna iallafall. Jag ångrar inte att jag köpte min. Enligt färddatorn får jag ner min till 0,7-0,8 motorväg runt 100 men blandad körning ligger jag 1,4 och då är det mestadels motorväg till jobbet. Så det är en rätt törstig bil. 3,5 litarn hör ag hart ska vara snäppet snålare om man gubbkör konstigt nog. Kanske inte ärlika varvillig som 2,7an. Kolla in mina bilder så får du dig en liten inblick över interiören den är inte så jätteplastig att man stör sig på det. För mig är det en riktig lyxbil och betalar hellre dom extrakronorna per mil för att få åka gott smile

Mvh Andreas

Member of VG-srt


Sök