2992
Sök

2dell datorer, 2 olika ominstallations skivor. Kan jag använda den nyaste på båda datorerna?

servicetekniker
73 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
Hej!

Har några dell datorer, ska formatera min stationära nu.
till den fick jag windows Xp home.
har till min bärbara dell windows vista home basic 32bit.

kan jag installera den på stationära?
båda e dualcore med 3gb i ram. dock olika minnen å hastighet på processorena och olika bildskärmskort.

har driver på andra skvior så tror det enbart e själva operativsystemet på skivorna.

MVH//Andreas

4 005 Inlägg
17 januari 2010
Beror helt på om det är återställningsskivor (förmodligen är det det) eller riktiga vistaskivor.

Om det är en återställningsskiva så går det inte, då den är anpassad med drivrutiner, inställningar och program för din särskilda dator.

Är det en riktig DELL-Windows-Vista-skiva så är det bra o köra i din andra dell-dator.

servicetekniker
73 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
På den med Vista står det
Operativsystem
Redan installerat på datorn.
"för återinstallation av DVD Windows Vista Home Basic 32Bit.
sedan har jag en till skiva till den datorn som det står:
Drivers and utilities

Så borde vara enbart windwos på den.

vad händer om det nu är en återställningsskiva?`
står dock på den andra ResourceCd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
17 januari 2010
Den kommer säga att du inte kan installera den för att det är en OEM version och vissa komponenter måste matcha med tidigare installation, om man så säger. Vanligen moderkort t.ex.
Så om du pluttar i en Vista skiva du fått till en annan dator i hemmet, så kommer den gnälla på som fan och installationen misslyckas alternativt att du måste knäcka kopieringsskyddet när de väl e installerat (aktiveringen misslyckas)

servicetekniker
73 Inlägg
17 januari 2010
Trådstartare
det funkade iaf. provade.
Använder datorn nu.
Fick bara gå in på dell.se och ladda drivisar för vista till chipet och andra saker.

Hittils inga felmess och den jobbar på snabbt å fint.

4 005 Inlägg
17 januari 2010
Mortalis skrev:
Den kommer säga att du inte kan installera den för att det är en OEM version och vissa komponenter måste matcha med tidigare installation, om man så säger. Vanligen moderkort t.ex.
Så om du pluttar i en Vista skiva du fått till en annan dator i hemmet, så kommer den gnälla på som fan och installationen misslyckas alternativt att du måste knäcka kopieringsskyddet när de väl e installerat (aktiveringen misslyckas)

Dellskivorna har en aktiveringsloader på sig som känner av om det är en bios med DELL i märket, då frågar den inte efter nyckel oftast.

Vissa frågar. Vissa gör det inte, det är lite olika faktiskt.

(installerar dell-datorer hela dagarna)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 januari 2010
linuslinje skrev:
Mortalis skrev:

Dellskivorna har en aktiveringsloader på sig som känner av om det är en bios med DELL i märket, då frågar den inte efter nyckel oftast.

Åfan, då e de rätt unikt ändå för Dell för Fujitsu kräver samma hårdvara och HP likaså (på de ja testat).
Dock ska väl TS veta att han fortfarande bryter mot kopieringsskyddet då operativsystemet var avsett för EN dator, och det är EN licens du har.
Bara så du vet att du bryter mot det, och kan bli utslängd från Windows Update med lite oflyt..

4 005 Inlägg
18 januari 2010
Mortalis skrev:
linuslinje skrev:
Mortalis skrev:

Åfan, då e de rätt unikt ändå för Dell för Fujitsu kräver samma hårdvara och HP likaså (på de ja testat).
Dock ska väl TS veta att han fortfarande bryter mot kopieringsskyddet då operativsystemet var avsett för EN dator, och det är EN licens du har.
Bara så du vet att du bryter mot det, och kan bli utslängd från Windows Update med lite oflyt..

Ja jag vet inte riktigt, så unikt är det inte  Nu har jag inte instalellerat på några nya fujitsu-siemensburkar men de äldre burkarna har aldrig några problem med FSC-XP-skivorna iaf. Har även använd hp-vista-skivor på olika hpdatorer utan att behöva ange annan cdnyckel än vlk. Det är bara ett 20-tal burkar dock så kanske bara har haft tur i den modellserien.

8 883 Inlägg
18 januari 2010
Mortalis skrev:
linuslinje skrev:
Mortalis skrev:

Är det inte till och med så att man "bara" kan installera en OM Windows 3 gånger, dvs du kan byta hårdvara 3 gånger.
Eller som Microsoft säger "avsevärda förändringar av maskinvaran"

Fotograf på tierpidag.se

4 005 Inlägg
18 januari 2010
Hamilton skrev:
Mortalis skrev:
linuslinje skrev:

Är det inte till och med så att man "bara" kan installera en OM Windows 3 gånger, dvs du kan byta hårdvara 3 gånger.
Eller som Microsoft säger "avsevärda förändringar av maskinvaran"

För XP så kan du göra obegränsat antal.

Däremot om du behöver återaktivera (pga av maskinvarubyte) windows inom x tid så kommer den säga nej och du måste ringa och telefonaktivera. Och ibland så får man inte prata med snälla gunilla-telefonsvararen utan med ngn fysisk person som ifrågasätter ens installationer lite.

Vista fungerar lite olika, har inte så mycket erfarenhet av aktiveringar i det då jag mest kör utan aktivering och dels är det ett skitoperativsystem!

servicetekniker
73 Inlägg
18 januari 2010
Trådstartare
installera gick iaf...köper man en skiva/dator egentligen?
har säkert 7st windows Xp skivor men bara en vista...får väl installera xp på den bärbara då...används mer eller mindre aldrig enda..
tack för all hjälp smile
MVH//Andreas

4 005 Inlägg
18 januari 2010
SaabTurbo95 skrev:
har säkert 7st windows Xp skivor men bara en vista...får väl installera xp på den bärbara då...används mer eller mindre aldrig enda..
tack för all hjälp smile
MVH//Andreas

Vad bra. smile

HUR du installerar XP skiter MS i totalt, varesig du lånar din skiva från din andra dator, din granne eller laddar ner en piratkopierad. Bara du använder din egna licens för datorn så är det inga problem.

Däremot så skulle jag nog installera XP istället för vista. smile

VW-nörd?
4 332 Inlägg
18 januari 2010
SaabTurbo95 skrev:
tack för all hjälp smile
MVH//Andreas

Ja asså bara du har koden på EN dator. Inte köra den på två burkar, för då bryter du licensavtalet

servicetekniker
73 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
linuslinje skrev:
SaabTurbo95 skrev:
tack för all hjälp smile
MVH//Andreas

Vad bra. smile

HUR du installerar XP skiter MS i totalt, varesig du lånar din skiva från din andra dator, din granne eller laddar ner en piratkopierad. Bara du använder din egna licens för datorn så är det inga problem.

men vista känns så mkt snabbare ju?
Är xp lika snabbt?

MVH//Andreas

4 005 Inlägg
19 januari 2010
SaabTurbo95 skrev:
linuslinje skrev:
SaabTurbo95 skrev:
tack för all hjälp smile
MVH//Andreas

Vad bra. smile

men vista känns så mkt snabbare ju?
Är xp lika snabbt?

MVH//Andreas

Windows XP med SP3 är cirka 25% snabbare än Vista.

Men det finns många fler anledningar,  googla lite på xp vs vista så får du se.

110 Inlägg
19 januari 2010
Xp är avsevärt mkt snabbare än vista och stabilare dessutom i min mening som har pressat datorer till bristningsgränsen.

Jag föredrar xp framför vista.
Dock ska win 7 tydligaren vara bättre än vista men jag föredrar xp ändå.

Gorg-o-holic...

4 005 Inlägg
19 januari 2010
InZan3 skrev:
Xp är avsevärt mkt snabbare än vista och stabilare dessutom i min mening som har pressat datorer till bristningsgränsen.

Jag föredrar xp framför vista.
Dock ska win 7 tydligaren vara bättre än vista men jag föredrar xp ändå.

Win7 föredras framför XP då det är 9 år modernare, stöd för mer minne, 64 bit och en helt annan stabilare kärna och struktur som är mer säkrare än XP. Sen stöd för DX10/11 också.

Visst går det att få XP stabilt och snabbt också men det är få personer som klarar av att patcha och ändra systemet efter/innan installation så att det blir extra stabilt snabbt och säkert.

Edit: Börjar bli lite offtopic. sorry.
Senast redigerat av linuslinje (19 januari 2010)

VW-nörd?
4 332 Inlägg
19 januari 2010
Asså, visst är Vista inte MS bästa OS, men jag vill ändå påstå att om du har en licens till Vista och en licens till XP och en dator som faktistk klarar av båda OS utan problem, använd då det mer än 5 år nyare Vista...det är faktiskt inte så jäkla dåligt som all press har fått det att låta till, men föredragsvis ska man använda 7an såklart.
Men till TS, har du en licens till Vista, som inte används på ngn annan dator hemma, trodde aldrig ajg skulle säga detta, men dra in de..nog för att XP känns snabbt, men stabilt och säkert är det faktiskt ganska långt ifrån...
Senast redigerat av Mortalis (19 januari 2010)

4 005 Inlägg
19 januari 2010
Mortalis skrev:
Asså, visst är Vista inte MS bästa OS, men jag vill ändå påstå att om du har en licens till Vista och en licens till XP och en dator som faktistk klarar av båda OS utan problem, använd då det mer än 5 år nyare Vista...det är faktiskt inte så jäkla dåligt som all press har fått det att låta till, men föredragsvis ska man använda 7an såklart.
Men till TS, har du en licens till Vista, som inte används på ngn annan dator hemma, trodde aldrig ajg skulle säga detta, men dra in de..nog för att XP känns snabbt, men stabilt och säkert är det faktiskt ganska långt ifrån...

Om du bara kan ana hur många vistadatorer jag har installerat xp på åt kunder som skulle skrika åt dig nu.  smile

Men visst får man ju ha en personlig åsikt, absolut. Kör på det som känns bäst.

Edit: Det beror ju som sagt helt på vad man har för krav och behov.
Senast redigerat av linuslinje (19 januari 2010)

servicetekniker
73 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
jag surfar bilforum, kör spotify,lirar harpan,redigerar lite filmer på amatör nivå.
spelar inga spel förutom harpan då.
Min bror köpte ny bärbar dator med win7  och d buggar som tusan, hemsidor som krånglar, ljudhanteraren kan han inte komma in i osv..

ska formatera om min stationära och lägga in xp som den skulle ha...

Finns d program för att snabba till uppstarten osv som e något att ha?
minns jag gick in i någon fil för några år sedan där man såg allt datorn gjorde vid start och jag kryssa bort saker osv.
Men datorer har jag tappat intresse för helt smile

MVH//Andreas

Sök