4098
Sök

Kostnad för helrenovering av 850 t5

Rekondare
254 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
#1
Ja som rubriken lyder, vad skulle det kosta att helrenovera motorn med nya packningar lager och allt som behöver bytas? på en 850 t5 smile

EDIT: om man gör jobbet själv alltså, och köper delarna
Senast redigerat av mattiass (23 januari 2010)


64 Inlägg
23 januari 2010
#2
Mycket :p

Rekondare
254 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#3
Jo tack det vet jag, men skulle gärna vilja ha svar i siffror på ungefär hur mkt wink


64 Inlägg
23 januari 2010
#4
Ja om du ska renovera den så den blir som ny. Så alla lager,kolvar,stakarna,veven osv, sen har du toppen som du ska byta allt i . sätt dig på olika sidor som säljer såna delar och kolla vad allt sånt skulle kosta.

502 Inlägg
23 januari 2010
#5
ring din lokala volvohandlare och fråga, skulle tippa på mellan 5-10k för packningar, lager och kolvringar
Senast redigerat av JoeyJ (23 januari 2010)

Rekondare
254 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#6
JoeyJ skrev:
ring din lokala volvohandlare och fråga, skulle tippa på mellan 5-10k för packningar, lager och kolvringar

Okej :p


64 Inlägg
23 januari 2010
#7
Volvo skulle inte jag ringa till för offert på det

Trucker
1 220 Inlägg
23 januari 2010
#8
varför inte fråga http://www.garaget.org/TurbOla han ha ju helrenovera sin motor så han bör ju ha sten koll på alla priser å vad som ska handlas mm
Senast redigerat av teamvolvoracing (23 januari 2010)

Vissa är bara bättre än andra!

Rekondare
254 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#9
thompen skrev:
Volvo skulle inte jag ringa till för offert på det

Då blir det dyrt hehe tongue men får ta och kolla runt lite


Rekondare
254 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#10
teamvolvoracing skrev:
varför inte fråga http://www.garaget.org/TurbOla han ha ju helrenovera sin motor så han bör ju ha sten koll på alla priser å vad som ska handlas mm

Okej ska göra det smile


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
23 januari 2010
#11
drygt 10-12 typ kostade det när jag och en kompis renoverade hans, Bodegan här på garaget, då byttes alla lager, packningar, kolvringar, inte kolvar och stakar, vattenpump, alla lyftare, tätningar och vi slipade in ventilerna, hör med han om du vill smile
Senast redigerat av tal0n (23 januari 2010)

8 252 Inlägg
23 januari 2010
#12
Ska man göra en seriös renovering av bottendelen vilket alltså inkluderar borrning och nya kolvar så får man kallt räkna på uppåt 20.000:- Plocka isär och byta stakar till riktiga och nya lager och packningar gör man för i runda slängar 10.000:- men eftersom dessa motorer slits hårt i cylindrarna så är borrning regeln och sällan ett undantag. Och borrning + kolvar blir ju ytterligare ungefär 8-10.000:-


Reservdansk
6 271 Inlägg
23 januari 2010
#13
Jag gav 18 000 för helrenovering av min motor hos Pacman Racing.

Material + arbete ingick.
Använde originalkolvarna, cylindrarna blev omhonade och vändkanterna borttagna.
Hade redan H-profilstakar så annars tillkommer ju dom.
Toppen blev renoverad med tätningar och ventilsätena inslipade.

Men om han ger det priset till alla vill jag inte svara på, men det var vad jag gav.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

GREASEMONKEY
822 Inlägg
23 januari 2010
#14
beror helt på vart du köper dina delar men som några åvan har nämt, räkna med minst 15-20k du kan kanske komma ner i 10k om du är riktigt duktig och kan sätta ihop en topp på egen hand och sånt.

Mvh S.Österdahl

Rekondare
254 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#15
Okej, får tacka för alla svar! smile Tråden kan låsas


Rejsa ?
2 959 Inlägg
24 januari 2010
#16
TurbOla skrev:
Jag gav 18 000 för helrenovering av min motor hos Pacman Racing.

Material + arbete ingick.
Använde originalkolvarna, cylindrarna blev omhonade och vändkanterna borttagna.
Hade redan H-profilstakar så annars tillkommer ju dom.
Toppen blev renoverad med tätningar och ventilsätena inslipade.

Men om han ger det priset till alla vill jag inte svara på, men det var vad jag gav.

Detta låter inte så vettigt....tog bort vändkanterna men använde orginalkolvar ?
Vändkanter uppkommer ju vid övre kolvringens vändpunkt eftersom cylinderfodret under det är slitet.
Kanten man känner/ser är ju den ursprungliga storleken på cylindern.

Autotech

Reservdansk
6 271 Inlägg
24 januari 2010
#17
Busgrabb skrev:
Detta låter inte så vettigt....tog bort vändkanterna men använde orginalkolvar ?
Vändkanter uppkommer ju vid övre kolvringens vändpunkt eftersom cylinderfodret under det är slitet.
Kanten man känner/ser är ju den ursprungliga storleken på cylindern.

Då var det små cylinderfoder förut, för det var en ganska kännbar kant. tongue
Men den teoretiska biten bakom den tekniska biten kan jag inte svara på, det fick ju Pacman stå för, därför han fick göra renoveringen.
Antar att spelet inte var stort nog för att man skulle behöva byta till ÖD-kolvar.
Hörde mig för rätt mycket innan jag bestämde vem jag skulle kontakta, och han har bra referenser.

Vi hade även en intressant diskussion om vevhusventilationen, och att folk fräser upp fönster vid cylinderfoten, men helt i onödan enligt Pacman.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök