2873
Sök

Ljud till en 9-3

SAAB-åkare
26 Inlägg
21 september 2006
Trådstartare
Ska köpa en 9-3:a -01 med stora stereon i. Vad betyder för det första att det är "stora" stereon?? Funderar på att slänga i en baslåda. Men konsten är den att jag är helt grön på ljud-byggen så något hembygd låda blir det inte. Inne på ljudaffären i stan kan man antingen köpa en färdig låda eller så kan dom bygga en åt en. Jag vill inte ha något mega ljud utan lite dunk räcker för mig (bra ljud i bilen som det är men extra dunk är trevligt ;-) ). Vad ska jag ha?? Några tips? Och vad är bäst, en färdig låda eller en måttpassad? Som sagt, helt grön på det här området...

767 Inlägg
21 september 2006
hmmm de svårt de dät...jag visste inte om ja skulle bygga en själv eller om ja skulle köpa en färdig. men när ja kollat lite på nätet hittade ja denna sidan: 

http://www.lehigh.edu/~cak7/Audio/SubBox.html

gjorde min nästan som den han har på sin höger sida...och de blev kanon!;-)
Stora sterio paketet inebär att du har, ja tror de är 6-8 högtalare i bilen om duskulle vilja byta så kan du kolla in denna sidan för här står vilka högtalare som passa var:

http://www.pioneer.se/files/SFYC/index9 … TypeID=839

som sagt lycka till hör av dig om du behöver hjälp så skall ja försöka hjälpa dig ;-)

Saab- se alla avundsjuka blickar
www.Rushracing.se

1 631 Inlägg
21 september 2006
MiaMaria84 skrev:
Ska köpa en 9-3:a -01 med stora stereon i. Vad betyder för det första att det är "stora" stereon?? Funderar på att slänga i en baslåda. Men konsten är den att jag är helt grön på ljud-byggen så något hembygd låda blir det inte. Inne på ljudaffären i stan kan man antingen köpa en färdig låda eller så kan dom bygga en åt en. Jag vill inte ha något mega ljud utan lite dunk räcker för mig (bra ljud i bilen som det är men extra dunk är trevligt ;-) ). Vad ska jag ha?? Några tips? Och vad är bäst, en färdig låda eller en måttpassad? Som sagt, helt grön på det här området...

Stora stereon betyder SAAB AS3. Dvs 3.5" i panelen, 6x9or bak och så ett litet steg till 6.5"-middarna i framdörrarna.

AS2 saknar steg och middar.

Lite extra dunk får du med en baslåda. Kopplas in med hjälp av en adapter från Backes ljudbyggeri. En färdig låda låter som bästa lösningen för dig. Räkna med att en butik tar ca en tusenlapp att koppla                                  in den till dig.

Men "bäst" är såklart en riktigt byggd låda, anpassad för bilen och basen....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

SAAB-åkare
26 Inlägg
22 september 2006
Trådstartare
Tack så mkt för bra svar!! Fler frågor lär dyka upp under tidens gång, så jag återkommer nog ;-)

Sök