3120
Sök

kylaren bara fortsätter att koka över... Bmw 325 E36

Driven
17 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#1
Hejsan, skulle behöva lite tips om vad som kan vara sönder på bilen... tar allt i tidsordning: Midsommarafton: blir ståendes i en bilkö då bilen plötsligt kokar över, var väldigt varmt... så får stanna till i köpingsvik. bilen börjar läcka kylarvatten säkert flera liter läker ut, ställde bilen en stund och lät den svalna efter det ås fortsatta vi att glida fram i våran bilkö till borgholm, (fyllde på med ca 1 liter vatten innan vi åkte). kommer fram och kylaren börjar att koka igen... låter bilen svallna ytterliggare en timme, fyller på med vatten och hinner köra genom borgholm centrum och helt plötsligt pinnar temperaturmätaren iväg in på det röda och lampan tänds. stannar till i ett bostadsområde och ber en snäll herre om att få låna deras vattenledning, tack!
vi häller lät i 5 liter men vattnet bara fortsätter att sjunka i kylaren...
stannar ett äldre par som givetvis har en likadan bil !(?) så får hjälp och vi hittar en läcka från ett utav gummislangarna i kylarsystemet, (den undre, precis vid fästet till kylaren). Vi åker till närmaste mack och letar efter volk/vulk tejp... men fanns enbart eltejp så fick fungera tillfälligt.. virade några varv runt läckaget (stavning?) inga droppar från under sidan avbilen längre men bilen fortsatte att koka över, mo och om igen och vatten nivån fortsatte att sjunka. dagen efter så går jag och en kompis far igenom bilen och upptäcker att den ger ifrån sig lite vit "rök" vid normal temperatur och lite lätt gas, har topplocket gett med sig eller bara packningen?hmm

eller kan det finnas fler förklaringar till att vattennivån fortsätter att sjunka utan att nåt läcker ut & att den bara fortsätter att koka över...

kan vara lite otydligt påpeka det och jag ska försöka att ändra det...

Tacksam för svar(:

`Learn by doing´

5 198 Inlägg
23 juni 2008
#2
den läcker ut vattnet i avgaserna, därav den vita röken.. så byte av topppackning och eventuellt planing av topp.
EDIT: att den fortsätter att koka beror nog på att varma avgaserna går ut i kylarkanalerna.
Senast redigerat av gamlingen (23 juni 2008)

volvoraggare
4 776 Inlägg
23 juni 2008
#3
detta låter ju som att packningen har gett me sig är det vatten i oljan brukar synas bubblor på stickan. det du kan göra är att plocka ner toppen och mäta den med en lång stål linjal då ser du om den är skev

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

Driven
17 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
#4
ironhead skrev:
detta låter ju som att packningen har gett me sig är det vatten i oljan brukar synas bubblor på stickan. det du kan göra är att plocka ner toppen och mäta den med en lång stål linjal då ser du om den är skev
tack, för påminelslsen EDIT: Jag kollade också om det fanns någon antydan till vatten i stickan men den var så svart och fin som det ska vara! smile

Tack för alla svaren:)

`Learn by doing´

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2008
#5
BMW gör dåliga motorer...  deras topplocka är väldigt långa och har förhållandevis tunnt gods. De är allmänt kännt att kokar en bmw så måste toppen planas om du har tur. I vanliga fall spricker toppen.

Detta är inget jag hittar på bara för jag kör Volvo utan jag har själv köpt en E36 325 mest för att se om det var en så bra bil som alla säger.  Så nu kan jag även renovera sådana motorer.  (även min 525:a fick nytt topplock i vintras)

PS. Att de håller för folk som turbokonverterar beror främst på att man svetsar in förstärkningar i toppen och använder ARP bult som inte flexar ett dugg .DS

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 353 Inlägg
23 juni 2008
#6
som alla säger så har du nog blåst topplockspackningen, och förmodligen skev topp.

Men jag håller inte med torpis där, Nya Motorerna, som sitter i E36 och nyare E34, M50 motorn är inte sämre än nån annan tillverkares topplock!

Men däremot gamla motorn så är toppen känslig utav attan.

edit; kom ihåg att byta vattenpumpen på samma gång!
annars kommer den ge upp snart också, sitter bara plastimpellrar på den från fabrik, köp ny så får du en med stål impellrar som pumpar lite bättre, och håller längre smile
Senast redigerat av Batta (23 juni 2008)

There's no replacement for displacement

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
23 juni 2008
#7
lukta i expansions kärlet om de luktar avgaser, men packningen har nog gett med sig, samt att toppen blir väldigt lätt skev, men de är snabbt och enkelt att lämna in till nån som gör de.. inge rocket sicence här inte

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Forummoderator
10 576 Inlägg
23 juni 2008
#8
tänk på att sprickor inte alltid syns förrens du tvättat bort allt sot. Har även hört de som spruckit i lagerbanan för kammen. (dock sitter ju kammarna i lösa hållare på din motor... men men kolla noga)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
23 juni 2008
#9
hade samma problem, bytte massa, och sen till slut var det fläktkopplingen, den grejen som håller fläkten längst fram på motorn, köp den och byt, kostar en 1000:- kom ihåg bara att den skruvas åt fel håll....


Kungen i Lerbäckshult
718 Inlägg
23 juni 2008
#10
Kan oxå vara så att vattenpumpen har gett upp, vilket leder till att bilen kokar och toppen blir sned eller spricker!!!

67 Inlägg
23 juni 2008
#11
om det inte är det så är de förmodligen spricka i toppen, om du riktigt med otur då..hoppas på det bästa...:smile


Driven
17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#12
Fått in många bra svar, tack för dem... jag lämnar nog in bilen så får något företag gå igenom den så att allt är tiptop, bilen är ju ändå 16 år gammal och finns säkert fler grejer som behöver bytas(: men jag hoppas att topplocket är helt iaf:/

`Learn by doing´

Driven
17 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#13
Josip skrev:
hade samma problem, bytte massa, och sen till slut var det fläktkopplingen, den grejen som håller fläkten längst fram på motorn, köp den och byt, kostar en 1000:- kom ihåg bara att den skruvas åt fel håll....
la märke till att den "svajade" lite i sidled när jag startade motorn senast, tydlig syndrom?

`Learn by doing´

350 Inlägg
24 juni 2008
#14
WeQz skrev:
Josip skrev:
hade samma problem, bytte massa, och sen till slut var det fläktkopplingen, den grejen som håller fläkten längst fram på motorn, köp den och byt, kostar en 1000:- kom ihåg bara att den skruvas åt fel håll....
la märke till att den "svajade" lite i sidled när jag startade motorn senast, tydlig syndrom?
d kan va så ja , min svajja me o den hade lagt av ^^


11 Inlägg
27 januari 2010
#15
Jag har haft exakt samma tendens i min bil och de var att de var luft i systemet, så jag luftade och fyllde på gykol+vatten sen så fungera de utmärkt


1 915 Inlägg
27 januari 2010
#16
Lite onödigt inlägg, denna tråd är snart 2år gammal.. Tror han har löst problemet efter denna tid....

Gusten90 skrev:
Jag har haft exakt samma tendens i min bil och de var att de var luft i systemet, så jag luftade och fyllde på gykol+vatten sen så fungera de utmärkt

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök