getawaymuppen skrev:
Tjena, har lite frågor angående drifting.
Har själv alltid varit grymt intresserad av sporten och har nu planer på att börja köra inom en snar framtid.
Men dok så är det ju en väldigt dyr sport. Hur fan gör ni med däckbyte? Lär man byta däck efter ha kört ett par varv på banan? Köper ni upp lite halv begagnade däck?
Lär ju röra sig om grymt stora summor pengar om man ska köpa helt nya däck varje gång man vart och tränat.
Går det bra att kombinera renodlad drifting bil med gatan lagligt? Svårt att köra i trafik m.m
Har funderingar på dessa bilar, Nissan 200sx s13, s14 eller någon skyline. Men man kanske ska försöka köpa lite billigare till att börja med? Inte så kul att kvadda en skyline vid någon retursladd.
Finns det någon hemsida med alla banor i sverige där man kan åka?

Drifting är den absolut billigaste bilsporten vi har i detta landet/världen.
740 = 1000kr
svetsdiff = 200kr
rensad inredning = 0 kr
dubbla bakfjädrar/dubbla krängare = 300kr
licens = 780kr (1 år)
Vagnbok = (SBF) 50kr
kör så det ryker helt enligt gällande reglemente för TÄVLING !
----------------------------
Ang däck, allt beror på vad du vill köra med,,, lite mindre vad du har för hästar under huven,
En lätt bil behöver inte så mkt hästar & sliter mindre däck.
Jag tog mer än halva Parisern på Mantorp med en 113hk BMW E30is som jämförelse ang hur
mkt effekt du kan behöva.
Bilskrotarna brukar gilla lämplig reklam, fråga nån sådan om de vill ge dig lite plåtfälg/däck
mot att du ger dem reklam på bilen i fråga.
Min evo är LÄTT (905kg bara) detta gör att den ryker väldigt lite i jämförelse med andra driftingbilar
i landet, men detta gör mig ingenting alls då däcksröken inte är med i domarnas bedömmningskriterier
på tävlingsdagen :-)
jag har alltid med mig 5 extra set (10st) med färdiga däck när jag tränar/tävlar, de räcker lätt en
hel dag för mig pga lätt bil, andra kan göra av med 20 st begagnade däck på en 3 timmars träning.
jag kör på 17"/18" i dimensioen 215-225/40 pga stora bromsar, men med orginalbromsar bak hade
jag kunnat köra på 14" om jag velat.
Har även en batteridriven mutterkanackare så det går snabbt att byta, ungeför 4 minuter tar det om
man är själv.
Mindre hjul & lite smalare = mkt mindre slitage på drivlinan/diffen = bra.
Ang racebil VS gatbil, ja inga som helst problem, många i landet kör till o från tävlingarna/träningarna med samma bil som de tävlar/tränar med.
Enda bana för tillfället som tillåter drifing i Sverige är Mantorp Park i Östergötland (mitt på E4:an)
fler frågor, tveka inte att ställa dem.
mvh Kristian