2308
Sök

Generator fel?

16 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
skall försöka beskriva hela min dag. med bilen.

Kör hunden till bonden (dagis) å sen åker jag å tankar ( ca 2mil körning )
har lite i tanken men inte så lite att reserven börja lysa ännu.
tankar fullt, kör 7mil in till sthlm, kör sedan 6mil hem. sista milen börjar AntiSpin och ABS börjar blinka frenestikt för att sedan lysa konstant,sendan började allting att sakta fejda ner, intrument började lysa sämmre, radion keffa så den stängde jag av, kliman börjar blinka frenestiskt motorn började gå kefft hacka men kunde varvas ur någelunda om jag gick ner i vxl.

var på alla instrumenten som varv,hastighet,temp och soppa mätare började flaxa ibland. tröck jag på bromsen så slockna allt utom stårlkastarna... till att den gav upp å slutade stända, hade lite lyse i kupen en kort stund samt varningsblinkers.

ringer min hero till farsa som kommer med sin e39a å försöker med startkablar få igång min bil, sen provar vi båt batterier å koppla på mitt batteri men inget hjälper, stendött.

så vi börjar bogsera hem bilen varpå efter 4km å säger farsan vi provar å rulla igång den,, jag tänker tjoo hej du, jag tror de är generator fel..

efter 4 försök så gick maskin igång å allt börjde lysa precis som det skall å den gick kanon. så vi skynda oss hem, iaf jag... farsan tror att de är kondens i tanken men jag är lite skeptisk då den bettet sig som om generatorn pajjat, känner igen symtomen från en Golf MKII min fru hade förut.

batteri lampa vill inte alltid lysa vid kontroll när tändningen slås på.

var är nu felet tror ni? är det generator fel med glapp eller vatten i tanken..

han bubblar lite hörde jag när jag kom hem men tomgången vandrar inte.   kondens i tanken?

kan tillägga att Batterilampan lyser ej längre i första tändningsläget. bara oljelampan.     

dags å byta kolen eller regulator eller både och va tror ni?

de är en sketen e36:a från 96


skrivit på AutoPower men inte fått något svar så jag provar med er boys också.


146 Inlägg
3 februari 2010
#2
Voltmeter.
Starta motorn med voltmetern kopplad till batteriet.
Motorvarv runt 2000
På med tunga förbrukare.
Kolla hur många volt.
Bör inte understiga runt 13,2V.
Att laddningslampan inte lyser tyder på att något är fel. Kolla laddningsrelä resp. kolen och även släpringarna.
Senast redigerat av bearz (3 februari 2010)

Vcds

243 Inlägg
3 februari 2010
#3
känner också igen symptomen, så ja röstar på generatorfel tongue börja med o ta ur kolen och kolla ifall de är slitna, lättast samt billigast att börja med. att den ''bubblar'' kan bero på att det är så lite kräm i batteriet så soppa pumpen inte får tillräckligt med ström, vilket bidrar till låg soppa-tillförsel..  ett simpelt test är att sätta en voltmätare på batteriet före motor start, och efter motor start och se ifall det blir någon skillnad. Ex:
Före start- 12.4v.
Efter start- 14.6v
Har du en liknande skillnad så laddar generatorn.. lycka till!

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

243 Inlägg
3 februari 2010
#4
hahah bearz du hann före:P

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

16 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#5
tackar å bockar smile


16 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#6
rätt skummt, den laddar inom värde just nu när jag provar. har ringt en bil meck så jag lämnar in skiten på måndag orkar fan inte fixa mer själv på den här bilen.. har nog köpt sveriges sämsa BMW..


21 761 Inlägg
4 februari 2010
#7
wdac skrev:
ringer min hero till farsa som kommer med sin e39a å försöker med startkablar få igång min bil, sen provar vi båt batterier å koppla på mitt batteri men inget hjälper, stendött.

Har man en bensinmotor och att det inte rör sig om en äkta kallstart i -30 grader, då ska det gå att få snurr på startmotorn med hjälp av "vanliga" startkablar även om den bilen som behöver hjälp har mycket urladdat batteri. Visst kommer startmotorn att gå långsammare än normalt, men snurra ska den garanterat göra om startkablarna har bra kontakt. smile

Antingen fick ni inte bra kontakt med startkablarna eller så handlar det om problem med en strömförsörjningskabel tex vid batteriet eller kopplingsplint, det är min gissning. Fast det är dock också något fel med laddningen eftersom batterilampan inte lyser med tändningen påslagen.

Kolla både vid generatorn och batteriet att alla kablar sitter ordentligt och har bra kontakt, även att de inte är trasiga på något sätt.


Sök