2969
Sök

Broms volvo 242 76:a

35 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
hej!

jag har en volvo 242 76:a. och det är så att inte vänster bakbroms inte vill fungera. jag har bytt cylinder, ventilen, slangen mellan golvet och bakaxeln och även bromsok.. vad ska jag göra?

MVH krille


Ninja
174 Inlägg
3 februari 2010
#2
Lufftat?

35 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#3
jo ett antal ggr och tekniker.. men det vill inte iaf


Motborgare
1 099 Inlägg
3 februari 2010
#4
_krille_ skrev:
jo ett antal ggr och tekniker.. men det vill inte iaf

Kommer det bromsolja ut av luftningsnippeln under luftningen då?

Det skall egentligen räcka med att öppna nippeln och sen låta det droppa.

Om det kommer olja utan bubblor, fast inte får tryck, så skulle jag gissa trasig huvudcylinder.

-- K

35 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#5
jo det kommer vätska. i början kom det massor med luft men inte nu. så det är ju ingen luft kvar i röret. bromsen kommer lite om man pumpar ett tag


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 513 Inlägg
4 februari 2010
#7
vet inte om det är lika på gamla 240 men på volvo 140 var man ibland tvungen att skruva ur bromsvarningsgivaren i fördelningsblocket i motorummet för att kunna lufta ordentligt (det ska inte komma olja där men det ligger nån lös stång inuti fördelningsblocket som kan fastna i ändlägena om man inte skruvar bort givaren)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

35 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#8
okej. men jag har haft bort kontakten iaf. men ingen skillnad... kommer det inte komma olja om man skruvar bort den helt?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 513 Inlägg
4 februari 2010
#9
_krille_ skrev:
okej. men jag har haft bort kontakten iaf. men ingen skillnad... kommer det inte komma olja om man skruvar bort den helt?

Nej jag har för mig att det inte ska vara olja innanför den kontakten utan att den känner av järnstången som glider fram&tillbaka i fördelningsblocket om det blir sämre tryck på nån av sidorna. (varning om en bromskrets försvinner) men det är ju mest volvo 140 jag skruvat broms på.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

35 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#10
men kan det vara fel på den om alla dom andra bromsarna fungerar felfritt + att dom har samma bromsvärden?


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 513 Inlägg
5 februari 2010
#11
_krille_ skrev:
men kan det vara fel på den om alla dom andra bromsarna fungerar felfritt + att dom har samma bromsvärden?

Ja!!
för du har ett rör till ena bakhjulet & sen ett till vänster & ett till höger främre OK Från vardera sidan på blocket.
Därför du har dubbla slangar till frambromsarna, dom övre kolvarna fram går tillsammans med ena bakhjulet & dom nedre kolvarna fram går med andra bakhjulet.

Så du får effekten svagare broms på båda sidor fram & ingen broms på ena bakhjulet om det krånglar där i fördelningsblocket, Försök följa rören så slipper du lufta nåt i "fel bromskrets"

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

35 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#12
Tack för svar smile det ska jag prova. får återkomma om det inte funkar.

MVH: krille



Sök