hei, håppas på hjälp här då två olika verkstader har mislyckats hjälpa mig!
Jeg har en VW Transporter -91 och den har startproblem. Dette kommer och går lite i perioder så derav har jag många gånger trott jag hittat problemet för så igen bli besviken.
När problemet uppstår sker fölgende:
Jag vrider om tenningsnyckeln, lyset på dashbordet blir svakare och jag hör ett klickljud men startmotoren går inte i gång. Jag mäter batterispenningen til 12,4 Volt. Min lösning som jag användt i ca 2 månader är att använda startkablar til ett annat batteri. Då startar bilen oftast.
Förste gång jag fikk problemet satt jag bilen på ett verkstad. Dom skiftade batteriet!!! Jag tyckte det va lite konstigt då jag hade mätt batterispenningen til 12,4 Volt men bilen gikk i 14 dager innan problemet uppstod igen. Jag har mätt mina nye batterier och dom är ok så den förste verkstaden var helt ute å syklade.
Efter ett tag åkte jag till en annan verkstad och dom bytte startmotoren (4000 kroner). Bilen gikk fint en dag, så stod jag der igen. Samme problem!!! Jag blev jättearg och åkte tilbaks til verkstaden, men dom stod på sitt och menade min startmotor var dålig. Jag tyckte det låt konstigt då mitt problem kvarstod. Fikk verkstaden til igen se på bilen och då sa dom at dom rengjort jordingen. Bilen fungerade en dag så kom problemet igen.
Jeg har nu en splitter ny startmotor, det er inte batteri eller laddning och jordingen skal vara bättre. Vad annat kan problemet vara. Jag törs inte åke til nått nytt verkstad då dette redan kostat mig 6000,- uten resultat!
Håppas nån her inne har nån ny ide som jag kan prova.
MVH Knut