2020
Sök

Volvo 740, ingen effekt? koppling?

106 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#1
Hejsan! Var ute med polarens volvo 740 nu i helgen, på väg hem märker vi att vi inte får någon effekt ur bilen, den går långsammare och långsammare. Den varvar som den ska men den gör ingen utväxling. Vi körde en bit i typ 20-30 (det gick inte fortare) sen stannade vi en stund och efter det går den inte alls, kopplingspedalen känns lite lättare att trycka ner, typ som på en ny bil, den kan gå på tomgång trots att man har en växel i... En gubbe gick förbi och trodde att det var kylvattnet som frusit - Vad kan det va för fel?

mvh

961 Inlägg
15 februari 2010
#2
haha å hur menar gubben att kylarvattnet ska frysa när motorn är varm då ??

låter ju som kopplingen är dålig iaf .. mer ingående svar kan ja inte ge

Pure DieselPower

Bärs!
3 456 Inlägg
15 februari 2010
#3
birgppa skrev:
<- den kan gå på tomgång trots att man har en växel i... En gubbe gick förbi och trodde att det var kylvattnet som frusit ->

lol

Garaget.org peakade 2008.

106 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#4
Ja precis det undrade jag också, han började med: "Grabbar, jag tror kylarvattnet har frusit" men den är ju varm och det kommer rök ifrån motorn? sa jag "Ja den kokar" sa han... förstod inte riktigt hur det skulle gå till.. tackar för svaren

3 259 Inlägg
15 februari 2010
#5
lollollollollol

För att förklara det enkelt, om kopplingen är dålig så känns det som att spinner vid gaspådrag(bakhjulen slirar mot underlaget) när det i själva verket inte gör det.. Känns rättså bra på lukten som blir om den slirar på kopplingen också.. kan du stå med kopplingen uppsläppt och växel i så är den garanterat slut på kopplingen!

MVH/Jon
Senast redigerat av JonR (15 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

188 Inlägg
15 februari 2010
#6
gubben hette möligtvis inte bosse?

kopplingen är nog slut prova koppla med växel i. drar den då frammåt så är kopplingen slut
Senast redigerat av rudhem (15 februari 2010)

Ledsjö Outlaw´s

5 198 Inlägg
15 februari 2010
#7
Man kommer ingenstans när man gasar om lamellerna är slut.. kopplar man och ff åker framåt är kopplingen slut

3 259 Inlägg
15 februari 2010
#8
gamlingen skrev:
Man kommer ingenstans när man gasar om lamellerna är slut.. kopplar man och ff åker framåt är kopplingen slut

Nej det har ingenting med kopplingen(lamell/tryckplatta) att göra...
Senast redigerat av JonR (15 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

106 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#9
Hur mycket kan det här gå på att laga? Antar att 740 delar är relativt billiga?

tack för svaren!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
#10
beror på om du kan skruva själv eller inte

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

106 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#11
Hur mycket går delarna på kan man tro?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
15 februari 2010
#12
runt 1500 beroende på var du köper

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

3 259 Inlägg
15 februari 2010
#13
1650kr kostar en kopplingsats på www.skruvat.se till en 740 turbo -87, är du snål köper du en begagnad fräsch lamell för nån hundring om nu tryckplatta o resten ser bra ut.. beror ju på om bilen är värd att kosta på nåt.. Jobbet klarar många av att göra så det borde nån polare till er kunna fixa på en lunchrast om dom har tillgång till lyft!

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

106 Inlägg
15 februari 2010
Trådstartare
#14
Jodå den är nog värd att fixa, gick igenom utan anmärkning hos besiktningen en vecka tidigare. Tack för svaren


Sök