4392
Sök

Det luktade bränt när ja försökte backa ut ?

124 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej

Jag startade bilen i morse och skulle backa ut, eftersom de ligger massa snö fick jag gasa på ordentligt för att komma ut.
Sen när jag kom ut så märkte jag en slags bränt lukt kan det var kopplingen är de farligt ???

Must be the Ganja
68 Inlägg
21 februari 2010
#2
ingen fara sålänge du inte fortsätter så.. lär dig hantera kopplingen på annat/bättre vis så är det ingen fara smile

36 Inlägg
21 februari 2010
#3
Det skulle kunna vara kopplingen, och de bör inte vara farligt. Du bör isf bara byte kopplingslammellerna.

Skulle också kunna vara däck om de va i ett garage, men de lät inte så på frågan.

Mustang Fox-body köpes!

124 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#4
ne det var inte däcken, men  hur märker jag för övrigt om kopplingen börjar blir trött?

3 059 Inlägg
21 februari 2010
#5
Möjligt att du bara "slirat" för mycket på kopplingen.. inget som säger att den är dålig eller behöver bytas.
Den kan lukta ganska illa även om den är sprillans ny om man slirar på den..


124 Inlägg
21 februari 2010
Trådstartare
#6
tack för alla svar. slira innebär att man inte släpper upp den ordentligt eller??

3 059 Inlägg
21 februari 2010
#7
jonnielahti skrev:
släpper upp den till dragläge och inte lyfter den hela vägen, d.v.s. full effekt kan inte uppnås.

Ja och varvar man upp motorn då också så kommer det att lukta ganska illa beroende på hur länge du gasar.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2010
#8
Man brukar få vara rätt ovarsam mot kopplingen för att det skall lukta markant bränt, så att TS inte har en ordentlig kopplingsrörelse känns inte rätt. I så fall borde han känt den brända lukten vid betydligt fler tillfällen, eller det kanske du har?

Förutsatt att ovanstående är korrekt, så gissar jag på;


1. Kopplingen börjar bli dålig, den tog inte ordentligt utan slirade vilket du sedan kände på lukten. Försök pröva lite och se om du kan få den att slira, Tex ligga i konstant fart och ge full gas så skall varvtal och hastighet stiga i samma takt. Tryck ner kopplingen i jämn fart och släpp sedan upp den igen, varvtalet skall fort och jämt hoppa upp till samma tal som innan övningen etc. 

Och luktar det bränt efter dessa övningar, är det ännu ett tecken på dålig koppling.

2. Däcken spann helt enkelt när du körde ut, när man gasar på gräver dom sig rätt enkelt genom snön och går mot asfalten istället, en liten burnout alltså.

Rena gissningar, förhoppningsvis till hjälp smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 059 Inlägg
21 februari 2010
#9
Rquired skrev:
Man brukar få vara rätt ovarsam mot kopplingen för att det skall lukta markant bränt, så att TS inte har en ordentlig kopplingsrörelse känns inte rätt. I så fall borde han känt den brända lukten vid betydligt fler tillfällen, eller det kanske du har?

Förutsatt att ovanstående är korrekt, så gissar jag på;


1. Kopplingen börjar bli dålig, den tog inte ordentligt utan slirade vilket du sedan kände på lukten. Försök pröva lite och se om du kan få den att slira, Tex ligga i konstant fart och ge full gas så skall varvtal och hastighet stiga i samma takt. Tryck ner kopplingen i jämn fart och släpp sedan upp den igen, varvtalet skall fort och jämt hoppa upp till samma tal som innan övningen etc. 

Och luktar det bränt efter dessa övningar, är det ännu ett tecken på dålig koppling.

2. Däcken spann helt enkelt när du körde ut, när man gasar på gräver dom sig rätt enkelt genom snön och går mot asfalten istället, en liten burnout alltså.

Rena gissningar, förhoppningsvis till hjälp smile

Han backade ut om du läser hans fråga.. och är det bilen på hans presentationsbild så är den framhjulsdriven..


515 Inlägg
21 februari 2010
#10
Smajly skrev:
Rquired skrev:
Man brukar få vara rätt ovarsam mot kopplingen för att det skall lukta markant bränt, så att TS inte har en ordentlig kopplingsrörelse känns inte rätt. I så fall borde han känt den brända lukten vid betydligt fler tillfällen, eller det kanske du har?

Förutsatt att ovanstående är korrekt, så gissar jag på;


1. Kopplingen börjar bli dålig, den tog inte ordentligt utan slirade vilket du sedan kände på lukten. Försök pröva lite och se om du kan få den att slira, Tex ligga i konstant fart och ge full gas så skall varvtal och hastighet stiga i samma takt. Tryck ner kopplingen i jämn fart och släpp sedan upp den igen, varvtalet skall fort och jämt hoppa upp till samma tal som innan övningen etc. 

Och luktar det bränt efter dessa övningar, är det ännu ett tecken på dålig koppling.

2. Däcken spann helt enkelt när du körde ut, när man gasar på gräver dom sig rätt enkelt genom snön och går mot asfalten istället, en liten burnout alltså.

Rena gissningar, förhoppningsvis till hjälp smile

Han backade ut om du läser hans fråga.. och är det bilen på hans presentationsbild så är den framhjulsdriven..

så du menar att du inte kanbränna däck med en framhjuls driven? fungerar perfekt även om många inte gör det

§9 Annonsering gäller även signaturen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
21 februari 2010
#11
Smajly skrev:
Rquired skrev:
Man brukar få vara rätt ovarsam mot kopplingen för att det skall lukta markant bränt, så att TS inte har en ordentlig kopplingsrörelse känns inte rätt. I så fall borde han känt den brända lukten vid betydligt fler tillfällen, eller det kanske du har?

Förutsatt att ovanstående är korrekt, så gissar jag på;


1. Kopplingen börjar bli dålig, den tog inte ordentligt utan slirade vilket du sedan kände på lukten. Försök pröva lite och se om du kan få den att slira, Tex ligga i konstant fart och ge full gas så skall varvtal och hastighet stiga i samma takt. Tryck ner kopplingen i jämn fart och släpp sedan upp den igen, varvtalet skall fort och jämt hoppa upp till samma tal som innan övningen etc. 

Och luktar det bränt efter dessa övningar, är det ännu ett tecken på dålig koppling.

2. Däcken spann helt enkelt när du körde ut, när man gasar på gräver dom sig rätt enkelt genom snön och går mot asfalten istället, en liten burnout alltså.

Rena gissningar, förhoppningsvis till hjälp smile

Han backade ut om du läser hans fråga.. och är det bilen på hans presentationsbild så är den framhjulsdriven..

Jodå, att han backade ut noterade jag. Och jag förstår inte hur det jag skrev påverkas av i vilken ände bilen driver? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 059 Inlägg
21 februari 2010
#12
NSS207 skrev:
Smajly skrev:
Rquired skrev:
Man brukar få vara rätt ovarsam mot kopplingen för att det skall lukta markant bränt, så att TS inte har en ordentlig kopplingsrörelse känns inte rätt. I så fall borde han känt den brända lukten vid betydligt fler tillfällen, eller det kanske du har?

Förutsatt att ovanstående är korrekt, så gissar jag på;


1. Kopplingen börjar bli dålig, den tog inte ordentligt utan slirade vilket du sedan kände på lukten. Försök pröva lite och se om du kan få den att slira, Tex ligga i konstant fart och ge full gas så skall varvtal och hastighet stiga i samma takt. Tryck ner kopplingen i jämn fart och släpp sedan upp den igen, varvtalet skall fort och jämt hoppa upp till samma tal som innan övningen etc. 

Och luktar det bränt efter dessa övningar, är det ännu ett tecken på dålig koppling.

2. Däcken spann helt enkelt när du körde ut, när man gasar på gräver dom sig rätt enkelt genom snön och går mot asfalten istället, en liten burnout alltså.

Rena gissningar, förhoppningsvis till hjälp smile

Han backade ut om du läser hans fråga.. och är det bilen på hans presentationsbild så är den framhjulsdriven..

så du menar att du inte kanbränna däck med en framhjuls driven? fungerar perfekt även om många inte gör det

Jodå det går utmärkt.. men de hade han förmodligen märkt i garaget när han skulle få bilen genom drivan som låg i vägen.. och han sa att han inte bränt däck. Eftersom han backade ur så tar väl bakdelen i först och han får gasa på lite...
Och jo, det är många som bränner däck med framhjulsdrivet.

Som någon annan sa så blir de rena gissningar eftersom detaljerna i frågan inte är så tydliga.
Trådskaparen ska kanske tillägga om den var baken som fastnade i snön på väg ut eller nått annat.
Senast redigerat av Smajly (21 februari 2010)



Sök