volvocrille skrev:
lånar tråden lite, Har samma fel på min 740 b320a en 85-
svårstartad, Men startmotorn snurrar på fint. idag 3 minus fick göra ett flertal startförsök innan jag fick igång den.provade med full choke och gas, hal choke. och till slut gick den igång. Den går lite små dåligt när den är kall vill gärna dö och är sjukt orkeslös. tomgången ligger på 2tusen varv med full choke. Vart börjar man leta fel ? eller är det jag som använder choken fel ?
Skulle tro att du har en felinställd eller sliten förgasare.
Har du tillräckligt med dämpolja i förgasaren?
Fungerar chokereglaget på förgasaren riktigt?
Är membranet helt och i gott skick? (kan orsaka orklöshet)
Är bränslepumpen i gott skick?
Läckande vaccumledningar?
Jag skulle ha renorverat förgasaren om det aldrig är gjort.
Nålen och munstycket som sitter i förgasaren och justerar bränsletillförslen till luften slits med tiden ner.
Slitaget är oundvikligt.
Själva munstycket brukar bli ovalt (ska va runt) och nålen blir sliten i sidan eftersom den hela tiden rör sej i munstycket.
När de båda delarna är slitna så stämmer inte längre bränsleblandningen fullständigt, motorn får då även förändrad bränsletillförsel vid olika varvtal pga nålslitaget.
Att renorvera förgasaren kan kräva speciella verktyg som en pålitlig CO mätare (har vanligtvis endast bilverkstäder) och stroboskoplampa för kontroll av tändinställningen.
Man behöver nästan också ha Volvos verkstadsbok för pierburg 175 CDUS förgasaren.
Har man verkstadslitteraturen så kan man utföra allt arbete själva och sedan låta en bilverkstad med ordentlig utrustning göra förgasarjusteringen efter punkt och prickar enligt instruktionerna.
En renorvering av förgasaren kräver också följande för att man ska få ett lyckat resultat.
Man måste försäkra sej om att motorn ej läcker från insugningsgrenrörspackningar, vaccumledningar eller liknande på sugsidan.
Motorn måste vara nyservad med olja, filter, tändstift.
Motorn får ej läcka avgaser från avgasgrenrörspackningar, EGR rör, Pulsairsystem eller avgassystem, EGR ventilen måste kunna stänga fullständigt.
Alla typer av läckagen måste åtgärdas (även små) för att förgasaren ska gå att justera in rätt efter reprationen.
Efter renorvering av förgasaren (ändring av CO justerskruv, eller byte av nål och munstycke) så måste en riktig inställning utföras enligt Volvos anvisningar.
Gjorde själva en renorvering av min motor när jag hade en likadan, motorn gick fruktansvärt jämt och fint sen.
Var som natt och dag.
Drog även mindre bensin och blev piggare.
Är motor rätt justerad ska bilen alltid starta bums helt utan choke ner till 0 grader utomhus utan motorvärmare.
Ett tips om man vill kolla om motorn är rätt justerad är att plocka upp ett tändstift, tändstiftet ska inte ha några beläggningar och det ska ha en ljus gyllenbrun färg.