4239
Sök

Bmw 540 e34 misständer. Kontroll av tändspolar?

107 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
#1
Som rubriken så har bilen börjat misstända.. Låter som den missar o tända kanske 2 cylindrar o drar sjuka mängder soppa smile Allt började över en bara över en natt.
Har strulat enstaka gånger innan oxå vid tex kallstarter. Men då har det löst sig efter en omstart.
Men som sagt går den illa hela tiden nu, dvs både på tomgång och på varv.
Så.. Kan man felsöka tändspolarna med ohm mätning eller så?
Eller några andra bra idéer..
Känner till problemet med insugsmembranet på bmw:s v8, men kan det verkligen orsaka de här så plötsligt?

Har inte kollat om det ligger felkoder i så ja e rätt fattig.. smile Kan man göra det själv? Tex som på volvos f-motorer och nyare?

Några bra idéer??

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..

1 353 Inlägg
2 mars 2010
#2
Går att kolla felkoder själv på E34'a BMW, men det är rätt invecklat innan man kan göra det,
Man måste koppla in check engine lampan genom att dra en kabel ifrån databoxen under huven till instrumentet.
sen så är det lätt, vrid på tändningen och tryck på gasen 5 gånger i följd så blinkar check engine lampan felkoder (=

finns guide på www.autopower.se under gör-det-själv hur man gör.

annars så tar bmw bara typ 3-400 för att göra en datakoll (=

There's no replacement for displacement

Das vas das das
179 Inlägg
3 mars 2010
#3
insugsmembranet kan göra att göra att den gå på mindre cylindrar.
insugsmembranet kosta 6-7 hundra och är ganska lätt å byta..

Some say, one of his legs get longer when he sees a pretty lady... and that I haven't done one of these for some time and I've forgetten to make up a second thing. All we know is, he's called the Stig.
--Richard Hammond [S12E6]

1 482 Inlägg
3 mars 2010
#4
En M60 är fan inge kul att hålla på med.

Kolla Olja runt tändstiften. Vanligt problem.
Tändspolar tja kanske det, svårt att mäta dom då dom kan vara pajj ändå.
Insugsmembranet kan det vara. Försöka komma in bakom insuget ordentligt och spraya startgas. Då märker du direkt.

Flera saker som kan påverka:
Felaktigt Lambda
LMM
Temp sensorer
Trasiga knacksensorer
Spridare
m.m

Jag har iof utrustning för att läsa ut felkoder på Bmw. Vet inte hur bra den fungerar mot motorboxen då min egna motorbox är trasig så jag har aldrig fått ur felkoder ur min.

BLT Service
Theracords Music Label

1 482 Inlägg
3 mars 2010
#5
Batta skrev:
annars så tar bmw bara typ 3-400 för att göra en datakoll (=

Inte i stockholm wink Här kostar det närmare 1400-1600

BLT Service
Theracords Music Label

107 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
#6
Koppla in check engine lampan verkar ju iofs va ett bra alternativ, om inte annat för framtiden.
O nu när du säger det så har jag hört nånstans för länge sen att själva lampan o allt finns originalmonterat och är i stort sett bara att koppla in. Så de ska ja fan kolla vidare på.

Ang. insugsmembranet så snacka ägaren innan att de ev borde bytas. Har inte märkt av det så fruktansvärt mycket än (förutom nu i så fall)..
Enda e väl att den varit lite svårstartad ibland o att den gått lite illa på tomgång. Men de har slutat så fort man varvat till en gång. Men idén me startgas ska testas såklart. Bör nog byta det oavsett vad.
Det märkliga är bara att den började gå illa över en natt.. Gick hur bra som helst när ja parkerade.

Annasr är det rent o fint runt stiften. Varken olja eller vatten. Har tändningsprovare o sånt men man får ju inte in skiten under spolen.. E ju så ont om plats där.
En annan sak som slog mig är att bilen e ju satans låg.. Skrapar i hela tiden så fort det finns lite snö/modd/is på vägen och har tryckt upp en del under motorn. Sitter det kanske några känsliga kontakter eller liknande som kan ha tagit stryk kanske?
Så jävla trist o ligga i snön o krypa för att försöka se nånting..

Tack som fan för tipsen än så länge!

Dansgolv är till för dom som inte har råd att supa i baren..


Sök