2968
Sök

Carter förgasare till buick lesabre 1967 ( 340 v8 )

34 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#1
jag har gjort en renovering av min carter afb förgasare och nu undrar jag om packningen mellan insug och förgasare? det är så att när jag plockade isär förgasaren från insuget så var det 2 metall packningar imellan som blockerade förvärmnings kanalen? och i nya packnings satsen så låg det en packning som hänvisar till ett öppet förvärmning till förgasaren?det är en 4-ports förgasare.så nu är frågan hur jag ska göra? är det nån som vet nåt om detta så vill jag gärna ha svar.Tack

capricorn

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 mars 2010
#2
Kan ju inte säga något specifikt om just denna modell men generellt så ger förvärmning av insugsluften bättre gång i kallt väder/kall motor/väldigt lågt effektuttag men du får o andra sidan lägre maxeffekt...

Så gör du en ren originalrenovering så skulle jag åka med förvärmingen kvar, ska du vässa motorn hade den fått stryka på foten!


34 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
#3
ok,tackar

capricorn

4 682 Inlägg
6 mars 2010
#4
Förvärmningen ska vara inkopplad! Förvärmningens uppgift är att se till så att insuget får rätt arbetstemperatur så att blandingen kan förångas och atomiseras vilket leder till högre effekt och bättre gång under alla förhållanden.
En borttagnin av förvärmningen ger INTE ökad effekt, då det är meningen att motorn inte ska ta luften från mitten av det varma motorutrummet,utan istället använda sig av den kallare "utomhus"luften.
Ett undantag är om du av någon anledning använder dig av ett öppet luftfilter som suger i sig varmluft.
Orsaken till att många kopplar bort förvärmningen är att man har problem med motorn/kylsystemet så att man får problem med ånglås, man kopplar därför bort förvärmningen som en nödlösning.

34 Inlägg
7 mars 2010
Trådstartare
#5
ok.hoppas att jag inte har det problemet med kylningen,men det återstår ju att se när jag sätter dit förgasaren o ser hur han beter sig,jag hade ingen problem med kylningen i somras ialla fall,den gick så fint så men betedde sig konstigt när man hade åkt länge.typ om man hade stängt av bilen en stund o sen skulle iväg igen så vandrade förgasaren upp o nertills man gasade till så vart det jämn gång,insuget hade en kanal som var helt igensotat och jag kan säga att den svart rykte i början när den var kall men när jag plockade i sär förgasaren så hängde ena flottören längre ner så dom var inte på samma nivå så nu är det nya packningar,nålventiler etc etc och allt inställt så nu får man hoppas att den ska gå finare.men du pratar om att förvärmningen skavara inkopplad?? vad menar du då?? är det att förvärmnings kanalen skavara öppen?el. finns det nåt elektriskt som ska vara inkopplat.?? är fortfarande lite rookie på v8 så jag försöker att lära mig samt lyssnar runt,har ju 2-årig fordons utbildning sen 1989 men sen har ju man inte jobbat som bilmek men har alltid fixat mina bilar själv .

capricorn

4 682 Inlägg
8 mars 2010
#6
harri skrev:
ok.hoppas att jag inte har det problemet med kylningen,men det återstår ju att se när jag sätter dit förgasaren o ser hur han beter sig,jag hade ingen problem med kylningen i somras ialla fall,den gick så fint så men betedde sig konstigt när man hade åkt länge.typ om man hade stängt av bilen en stund o sen skulle iväg igen så vandrade förgasaren upp o nertills man gasade till så vart det jämn gång,insuget hade en kanal som var helt igensotat och jag kan säga att den svart rykte i början när den var kall men när jag plockade i sär förgasaren så hängde ena flottören längre ner så dom var inte på samma nivå så nu är det nya packningar,nålventiler etc etc och allt inställt så nu får man hoppas att den ska gå finare.men du pratar om att förvärmningen skavara inkopplad?? vad menar du då?? är det att förvärmnings kanalen skavara öppen?el. finns det nåt elektriskt som ska vara inkopplat.?? är fortfarande lite rookie på v8 så jag försöker att lära mig samt lyssnar runt,har ju 2-årig fordons utbildning sen 1989 men sen har ju man inte jobbat som bilmek men har alltid fixat mina bilar själv .

Förvärmingen styrs ju av sig själv genom vakuumet i insuget, tex så är ju förvärmningen automatiskt urkopplad vid fullgas pga av avsaknad av vakuum i insuget.


Sök