3322
Sök

Hur mycket bromsvätska går åt? - Volvo 740 Glt 16v

1 339 Inlägg
19 mars 2010
Trådstartare
Tjo, det är dags att byta till sommardäck och jag tänkte att jag lika gärna kan byta bromsvätskan då! Frågan är bara hur mycket jag behöver köpa?

Kan 1 liter räcka eller behöver jag köpa mer? Bromsvätskan är ju hygroskopisk så jag vill nog inte köpa för mycket i onödan. Står inget om det i Haynesboken eller i instruktionsboken.

Mvh

2 182 Inlägg
20 mars 2010
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

2 021 Inlägg
20 mars 2010
Niklas1987 skrev:
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?

De går knappast i 4 liter i hela bilen tongue inte ens 1 liter går nog i

502 Inlägg
20 mars 2010
Med tanke på att bromsrören har en inre diameter på kanske 2 mm så går det inte åt stora mängder för att fylla dem. Det räcker nog med 1 liter för att helt byta all bromsvätska.

Tror jag.
Mvh

Hellre jagad och jäktad, en Anhållen och häktad

83 Inlägg
20 mars 2010
1 liter räcker gott och väl smile

Haj fajv, verri naaaajs

1 339 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Tackar för svaren! Köpte 1 liter på Mekonomen. Jag tänkte lufta ur all bromsolja och fylla på efterhand som det försvinner i burken när jag håller på, lika bra att göra det rätt smile
Senast redigerat av Remiss (20 mars 2010)

2 182 Inlägg
20 mars 2010
Rille0 skrev:
Niklas1987 skrev:

Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

1 339 Inlägg
20 mars 2010
Trådstartare
Niklas1987 skrev:
Rille0 skrev:
Niklas1987 skrev:

Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag tongue

55 Inlägg
20 mars 2010
Precis som tidigare skrev så drar bromsvätskan till sig vätska, köp därför bara 1liters flaska, det räcker!

2 182 Inlägg
20 mars 2010
Remiss skrev:
Niklas1987 skrev:
Rille0 skrev:

Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag tongue

Om man förvarar den rätt så är det ingen större fara, men okej jag har fastnat lite för att beställa stora dunkar tongue

-Johnny Bravo

Sök