Tjo, det är dags att byta till sommardäck och jag tänkte att jag lika gärna kan byta bromsvätskan då! Frågan är bara hur mycket jag behöver köpa?
Kan 1 liter räcka eller behöver jag köpa mer? Bromsvätskan är ju hygroskopisk så jag vill nog inte köpa för mycket i onödan. Står inget om det i Haynesboken eller i instruktionsboken.
Med tanke på att bromsrören har en inre diameter på kanske 2 mm så går det inte åt stora mängder för att fylla dem. Det räcker nog med 1 liter för att helt byta all bromsvätska.
Tackar för svaren! Köpte 1 liter på Mekonomen. Jag tänkte lufta ur all bromsolja och fylla på efterhand som det försvinner i burken när jag håller på, lika bra att göra det rätt
Köp 4 liters dunk och lufta ur all gamal bromsvätska ur ledningarna, eller tänker du bara byta i behållaren?
De går knappast i 4 liter i hela bilen inte ens 1 liter går nog i
Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag
Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag
De går knappast i 4 liter i hela bilen inte ens 1 liter går nog i
Nä, det går inte i 4l, men är bra att ha en dunk tycker jag
Det har du rätt i men oljan kommer att suga fukt med tiden och det är tyvär oundvikligt, går det inte mer än en liter varje gång vartannat år så kan du tänka dig hur bra den oljan är efter ett tag
Om man förvarar den rätt så är det ingen större fara, men okej jag har fastnat lite för att beställa stora dunkar
Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo