3226
Sök

V40 startar ej :(

87 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
Så här ligger det nu till.

Min kärra vaknar inte. Den har stått över vintern, blev så klart tvungen att starta med hjälp av kablar. Då fungera den som den ska. topptrim . funkade i en hel vecka utan ngr problem alls.

När jag en morgon skulle ut o åka iväg till jobbet vägrar den starta. tändningen går igång. vrider om nyckeln så hör man att den precis ska starta , sen vill den inte..

Har provat med att fylla på med 10extra liter soppa för o se så att den fick tillräckligt, då va det nästan så att den ville gå igång men icke.

Så jag hur jag ska gå tillväga med uteslutningsmetod för att identifiera problemet.

Vad ska jag kolla efter ?

Tack för svar. smile

16 Inlägg
21 mars 2010
Testa med startgas till och börja med om den startar då. då är det ngt fel med att få fram bräsnle till motorn om inte gör en felsökning med data. låter som att den inte får fram ngt bränsle
Senast redigerat av Nodi (21 mars 2010)

87 Inlägg
21 mars 2010
Trådstartare
tack för svar.

Får nog ta den till verkstan . och göra felsökning.

Idag gick den nästan igång.. men funka inte ändå .

4 Inlägg
21 mars 2010
Jag fick ett liknande problem på min när batteriet hade laddat ut.
Laddade batteriet och vred om nyckeln, bilen går igång och dör lika fort.

Visade sig vara startspärren som hade gått i. Men det löste sig efter att jag låste och låste upp bilen ett par gånger.

Så pröva det först innan du far till en verkstad;)

87 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Du tack för tipset. det kan vara bra o prova.

Men borde detta inte hänt direkt efter att man laddat upp batteriet till exempel . men jag har juh kört en vecka felfritt innan detta hände.. ??
Senast redigerat av pHeeL (22 mars 2010)

87 Inlägg
22 mars 2010
Trådstartare
Tobbe_S skrev:
Jag fick ett liknande problem på min när batteriet hade laddat ut.
Laddade batteriet och vred om nyckeln, bilen går igång och dör lika fort.

Visade sig vara startspärren som hade gått i. Men det löste sig efter att jag låste och låste upp bilen ett par gånger.

Så pröva det först innan du far till en verkstad;)

Provat nu, gav inga bättre resultat än tidigare.

Lutar åt att det är ngt vajj med bränslesystemet eller ngt sånt liknande.. motorn går juh runt, den startar nästan alltså man hör att den brummar till sen vill den inte.. efter ett par försök så brummar den inte alls.. * ledsen gubbe *

4 Inlägg
22 mars 2010
Jo hade det varit startspärren så skulle felet troligen ha inträffat efter du laddade batteriet, men det var ju värt ett försök smile

För vissa s/v40 ägare så kan koden i nyckeln sluta fungera på en nyckel så pröva även att starta med reservnyckeln.

Annars kan trasig bränsletrycksregulator(men då brukar den starta efter ett tag) eller bränslerelä ge liknande problem.

Ett tips är att surfa in på Nordiska X40 Klubben och fråga/söka på forumet där.
Finns en hel del kunnigt folk där som säkert kan hjälpa dig bättre än mig wink
Senast redigerat av Tobbe_S (22 mars 2010)

87 Inlägg
23 mars 2010
Trådstartare
Tobbe_S skrev:
Jo hade det varit startspärren så skulle felet troligen ha inträffat efter du laddade batteriet, men det var ju värt ett försök smile

För vissa s/v40 ägare så kan koden i nyckeln sluta fungera på en nyckel så pröva även att starta med reservnyckeln.

Annars kan trasig bränsletrycksregulator(men då brukar den starta efter ett tag) eller bränslerelä ge liknande problem.

Ett tips är att surfa in på Nordiska X40 Klubben och fråga/söka på forumet där.
Finns en hel del kunnigt folk där som säkert kan hjälpa dig bättre än mig wink

Ska bogsera till verkstad ngn ggn snart så får jag väl svar, dem måste ändå servas. hör av mej när problemet är löst eller när jag skrota bil fan big_smile big_smile

Sök