2541
Sök

Golf MK3 1.8 Monomotronic problem

Plura
25 mars 2010
Trådstartare
#1
Har en Golf MK3 1.8 -93 och har lite bekymmer med den.
Den drar onormalt mycket, när jag åker på jobbet på morgonen och
bilen precis börjat bli varm så dör den oftast vid något rödljus och är efter
det svårtstartad (5-10 sek gnuggande) tomgången kan få för sig att rusa
upp till 3000rpm helt sporadiskt och ibland kan den vandra snabbt mellan
normal tomgång upp till 2500rpm. När man motorbromsar så kan ibland
motorbromsen försvinna? Upplever att den ofta stryper sig själv när man
kör och försöker varva över 3000rpm. upplever också att den ryker lite mer
än den borde. Tomgången ligger nästan alltid och pendlar mellan 900-1000rpm,
aldrig helt stabil.

Har bytt följande:

Hela insprutningsenheten till en som gått 11000mil
Förgasargummi
Rotor, tändkablar, stift och lock
Vaccumslangar
Insugspackning

Det enda av detta som gjort någon förändrig är insugspackningen. Denna
var paj så bilen gick på 3 cyl på tomgång tidigare.
Ska mäta upp lambdan senare och se om den spökar. Vad kan det annars vara?
Styrbox?

Plura
25 mars 2010
Trådstartare
#2
Har nu mätt lambdan och den visar runt 0.88v vid 2000rpm. Visar inget värde alls på tomgång.
Värt att nämna är att jag kör på e85 men 0,88 är väl rätt fett?

629 Inlägg
25 mars 2010
#3
Hade liknande problem med min Golf 2a med samma motortyp när lamdbdasonden var paj så kolla den! Kolla med en multimeter när motorn är ordentligt varm, ska pendla mellan 0,1 och 0,9 volt.


Plura
25 mars 2010
Trådstartare
#4
Mätte du på tomgången då?

146 Inlägg
25 mars 2010
#5
Mät på tomgången du. Inget fel i det. Värdet skall vandra och det ganska snabbt.

Vcds

Plura
26 mars 2010
Trådstartare
#6
aha, den ger inte ifrån sig några värden alls på tomgången, bara när man ger gas på typ 2000rpm så misstänker att den är paj då.

146 Inlägg
26 mars 2010
#7
Prova utan lambda inkopplad och kolla hur motorn går då.

Vcds


Sök