2985
Sök

Tillförlitlighet på GPS vad gäller hastigheten

407 Inlägg
14 juli 2008
#21
Säkert dem som är bättre än mig på det här, men kan inte en GPS fela (även om de för det mesta stämmer)? Har för mig att jag såg att det är några flanar som sitter och korrigerar värden så att satteliterna stämmer helt. Sedan gjorde de någon större korrigering varje år, fast som ni märker halvsov jag lite när jag såg det på Discovery... Var i alla fall inte så att allt sköttes automatiskt och sateliterna skötta sig helt på egen hand och det fanns två stora knappar med röt och grönt....

Fast mer säker än en hastighetsmätare tror jag ändå dem är. Där är många faktorer som spelar in när det gäller hur korrekt än vanlig hastighetsmätare är. Farbikens kalibrering, däckens och fälgens omfång som man kör på(om annat är original), sedan borde däckslitaget göra en del. En viss skillnad på däckets omfång efter man kört ner ett gäng millimeter....

* Klåpare
1 718 Inlägg
14 juli 2008
#22
Som sagt har en GPS bättre koll på hastigheten än vad hastighetsmätaren har, efterssom den inte ska visa rätt. Det betyder dock inte att en GPS har en EXAKT siffra att presentera, såvida det inte är en svindyr (och då menar jag svindyr!) modell.
  Provade en Navman (budget) och en lite dyrare TomTom-modell samtidigt i bilen. Diffade 1-2km/h när man kom upp i högre hastigheter. Ingen stor skillnad kanske, men vilken ska man tro på? tongue Att triangulera tidskoder är huvudprincipen, men sen så har olika modeller bättre eller sämre mottagare, mindre decimaler på beräknad dopplereffekt på mottagen signal o.s.v. o.s.v...

Det man ska ha GPS:en till är att hitta rätt och bromsa in FÖRE fartkameran.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

60 Inlägg
20 augusti 2008
#23
Min gps kan flippa och visa 270 ibland, big_smile

V40 1.6 -00

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
20 augusti 2008
#24
Av erfarenhet vet jag att man inte skall lita på, GPSen, och då snackar vi Garmin Streetpilot 7500 med extern antenn, så dyra grejer kommer inte ens en normal svensson i närheten av.

BTLulle
21 augusti 2008
#25
Tror det är lite olika på vilken gps man har, jag har en Garmin Legend en handburen alltså och då den sitter i bilen så har den en nogranhet på mellan 2-5m men då är den tillverkad för att fungera i skogen där det finns massor med träd  som skymmer sateliterna, i en bil är det ju i storsett alltid fri horisont och himmel. En gps behöver minst 3 satteliter för at ta ut posisionen och 4 för att kunna visa höjd oxå. men ju fler satteliter ju bättre precision.

MVH Peter

DFFL
9 020 Inlägg
21 augusti 2008
#26
Axor skrev:
GPSer kan fela, inte i hastighet, men väl i vilken hastighet som gäller, min fick en dag för sig när jag satt i lastbilen på väg över öresundsbron att 177km/h var gällande hastighet...

Och när jag kollade i loggen på min GPS i lastbilen så hade jag kört i över 800km/h, en hastighet som jag har kört i till tyskland över havet utan varken bro eller färja.
Så nog kan de bugga lite. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

BTLulle
21 augusti 2008
#27
När man buggar så blir det ju e jäkla fart då man snurrar. smilesmilesmile (kunde inte hålla mej)

MVH Peter

1 754 Inlägg
21 augusti 2008
#28
GPS stämmer, hastighetsmätare gör inte...
Senast redigerat av Holiace (21 augusti 2008)

Jag kan inget om allt.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
21 augusti 2008
#29
En mätare i bilen får inte visa för lite, för då skulle folk köra för fort (och i längden skulle juridiskt biltillverkaren kunna få stå till svars för folks fortkörningsböter osv osv).
Därför lägger sig biltillverkarna på rätt sida och låter mätaren visa för mycket. Det finns reglerat i VVFS 2003:22 hur mycket det får visa fel, och handlar om ca 10% (lite olika i olika hastigheter, noggrannare i lägre). (Hastigheter runt 200 är inte redovisade eftersom det inte är applicerbart i en laglig verklighet i sverige).

GPSen är mer rätt och den du kan lita på... Att polisens radar visar för lite beror på att dom, på andra hållet inte får visa för mycket. Därför drar man bort liiite i slutresultatet.

Kör försiktigt smile

/Mattias

Larssa91
26 mars 2010
#30
Sampler skrev:
Min gps kan flippa och visa 270 ibland, big_smile

samma här. smile GPS:n fick för sej att jag körde 275km/h när jag svängde in på macken då de gick runt 40 egentligen.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
26 mars 2010
#31
Larssa91 skrev:
Sampler skrev:
Min gps kan flippa och visa 270 ibland, big_smile

samma här. smile GPS:n fick för sej att jag körde 275km/h när jag svängde in på macken då de gick runt 40 egentligen.

dagens trådbump...

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 005 Inlägg
26 mars 2010
#32
Rätt många faktorer som ska spela in för att få rätt gps-hastighetvärde.

Vad är det för GPS-chip och antenn?
Vart siter GPSen i bilen, fönstret, vid växelspaken, finns det en extern antenn?
4 eller mer satelliter, ju fler ju mer exakt.
vad är det för programvara i GPSen och regler i den.
vad är det för firmware i gpsmottagaren.

Med andra ord omöjligt att svara på en så generell fråga.


Musiker
472 Inlägg
26 mars 2010
#33
GPSen i min telefon kan visa upp till 2,5 km/h när jag står precis still, men när jag höll 150 km/h (mätarfart) i min gamla 850 (med "för" stora hjul) så visade den ALLTID 157,XX så det verkar ju som till och med en ganska osofistikerad GPS visar någorlund rätt så länge man rör sig...
Senast redigerat av Ras_J (26 mars 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)


Sök