2971
Sök

Mellandämparen "skallrar" mot underredet! (S40)

89 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#1
(Oops, lade nog tråden i fel kategori, tacksam om någon mod vill flytta till chassi & upphängning! Sorry!)




Hallå!

Sedan jag köpte min Volvo S40 har jag irriterat mig på att det skallrar när jag ligger på cirka 2000-3500 varv. Det låter som plåt mot plåt. Svårt att felsöka på egen hand då en måste kolla vad som låter samtidigt som en gasar.

Men häromdagen fick jag kolla när bilen var på "rätt varv". Stack in foten och sparkade till mellandämparen (eller var det katalysatorn?) och DÄR verkade det vara!

Nu undrar jag om någon har tips på hur man fixerar det här på bästa sätt? Svetsa stag och sådant är inte att tänka på då jag inte har tillgång till svets. sad

Några andra som haft samma problem? Hur fixade ni det?
Måste ju finnas någon rörbit/klämma/gummi på Biltema som man kan "universala" på något sätt? tongue

Tack på förhand!
Senast redigerat av Bubbe (12 april 2010)

583 Inlägg
12 april 2010
#2
*Kolla så att alla avgasupphängningar är hela och sitter som de ska.
Avassytemet kan vrida på sig ifall någon avgasuppghängning lossat och de andra upphängningarna får ta mer tyngd.

*Leta efter om något är modifierat exempelvis om någon ljuddämpare eller katalysator är bytt.
Möjligen att någon gjort något större än det egentligen skall vara och därför tar imot.

*Titta även ifall eventuella värmesköldar mellan avgassystemet och bilen sitter fast.
Möjligen något som lossat och ligger väldigt nära eller mot avgassystemet.


Ring en vän eller be nån arbetskamrat gasa så du verkligen kan ta reda på vart ljudet kommer ifrån och vad som tar imot. Först då kan du börja fixa det, så du inte slänger pengar i sjön. Ta gärna kort om du är osäker och lägg upp så kan andra komma med idéer.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

89 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#3
ajonasson skrev:
*Kolla så att alla avgasupphängningar är hela och sitter som de ska.
Avassytemet kan vrida på sig ifall någon avgasuppghängning lossat och de andra upphängningarna får ta mer tyngd.

*Leta efter om något är modifierat exempelvis om någon ljuddämpare eller katalysator är bytt.
Möjligen att någon gjort något större än det egentligen skall vara och därför tar imot.

*Titta även ifall eventuella värmesköldar mellan avgassystemet och bilen sitter fast.
Möjligen något som lossat och ligger väldigt nära eller mot avgassystemet.


Ring en vän eller be nån arbetskamrat gasa så du verkligen kan ta reda på vart ljudet kommer ifrån och vad som tar imot. Först då kan du börja fixa det, så du inte slänger pengar i sjön. Ta gärna kort om du är osäker och lägg upp så kan andra komma med idéer.

Mvh
Anders

Topptips! Tack!
Japp, jag ska köra till vänner med smörjgrop så jag kan gå ner och se precis allt. Tar foton/filmar om jag är osäker. Återkommer i veckan.

Ha't fint & tack för ditt svar!

569 Inlägg
12 april 2010
#4
på min V40 hade jag också ett jäkla skrammel, då var det insatsen i mellandämparen som hade släppt. nu är den bytt och skrammlet är borta smile

Björn J - Projekttråd V40

89 Inlägg
12 april 2010
Trådstartare
#5
gentoo skrev:
på min V40 hade jag också ett jäkla skrammel, då var det insatsen i mellandämparen som hade släppt. nu är den bytt och skrammlet är borta smile

Fan, det låter komplicerat..?
Eller?

143 Inlägg
12 april 2010
#6
Garanterat porslinet i katalysatorn som släppt.
Köp en ny.


583 Inlägg
15 april 2010
#7
fulle skrev:
Garanterat porslinet i katalysatorn som släppt.
Köp en ny.

Kan vara, men jag personligen tror inte det. Då porslinet i katten är väldigt lätt av sig och jag personligen har inte erfarat något sådant problem. Har själv fått det "problemet" med katalysator som släppt och den *host* orsakade lite onödig skada. Blev täppt katt, avgaserna visste inte var de skulle ta vägen. Grenrören sprack av värme och tryck, topparna blev skeva, blåste topplockspackningen. Men jag hörde inget skrammel alls. (bilder finns)

Hittas inget som tar imot dock så kan man undersöka katalysatorn, det skadar aldrig för att kunna utesluta saker.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

89 Inlägg
20 april 2010
Trådstartare
#8
Lånat vänners smörjgrop och kontrollerat undertill. "Mellandämparen" var tydligen katalysatorn. Sorry för snurren! wink
MEN - det är inte där ljudet kommer! Jag satte några rejäla plåtskruv rakt in i värmeplåten som är ovanför katalysatorn för att utesluta och det skorrade lika jävligt på vägen hem sedan.

När jag igår sänkte radion och lyssnade riktigt (även efter ett annat ljud jag skapat en tråd för nyss) så hörde jag att det lät framme vid motorn mest. I alla fall som jag kunde lokalisera det inifrån kupén...

Såg att katalysatorn hade bytts ut av tidigare ägare, så då kan det ju kanske ha hänt att någon jäkla plåt lossat vid grenröret. Men toppen och allt det där mår fint än så länge och avgaserna vet säkert var de ska bli av. Skadan är nog alltså redan sedan den förra katalysatorn.

Bilen lät sån här när jag köpte den, men jag tänkte att det säkert var enkelt att åtgärda för det lät just som en lös plåt.
Men - då kommer frågan: är det jävligt att komma åt och ordna framme vid grenröret? Vilket arbetssätt är enklast?
Är det något som ska skruvas åt eller bytas? Generellt - vad är vanligast angående grenrörsområdet?

//Bubbe


Sök