2983
Sök

Beställd bil försenad!!

BilvårdsTekniker
281 Inlägg
22 april 2010
Trådstartare
Om bilen jag beställt är försenad, kan jag kräva ngt av försäljaren då eller finns det inga sådana rättigheter? De sa 9 veckor, i slutet av april, ringer en vecka innan, visserligen har han fredagen på sig, men hur är det om den skulle vara 1-2 veckor försenad?

MVH

Rattryckarn

Aldrig nöjd
804 Inlägg
23 april 2010
Har de inte upplyst dig om risk för försening så bör du ha rätt till skadestånd, tror dock att det är svårt att komma åt när det gäller så pass lite som 1-2 veckor. Är det viktigt att du har bilen just vecka 9 så bör du kunna häva köpet och kräva skadestånd utan större problem.

Konsumentköplagen, 14§:
"Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom säljarens dröjsmål, om inte säljaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undviki eller övervunnit."

Konsumentköplagen, 9§:
"Dröjsmål på säljarens sida föreligger om varan inte avlämnas eller avlämnas försent och detta inte beror på köparen eller något förhållande på hans sida."
Senast redigerat av Masquerade (23 april 2010)

Livet är för kort för att äga Volvo.

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
23 april 2010
Häva köpet för en veckas försening är bara att glömma. Däremot kan man "kräva" (önska) lite goodwill på köpet, t ex fri första service, tygmattor, avdrag på priset, lånebil under väntetiden eller nåt liknande. Enklast för en bilfirma är ju såklart att sätta en beg bil till förfogande så kan inte köparen hävda att han lidit något nämnvärt.

Just i tider som dessa är det nog dock riktigt svårt. Dröjsmålet är ju enkelt att hänvisa till diverse flygande aska och helt enkelt nåt alla får stå ut med. Då faller nämligen 14§ då säljaren verkligen har ett hinder som är utanför hans kontroll som han skäligen inte kunnat förväntats räkna med vid köpet.

Men är säljaren schysst och man själv inte är dryg som en tonåring så kan man nog få nån pryl på köpet..

/Mattias

Aldrig nöjd
804 Inlägg
23 april 2010
matteeee skrev:
Däremot kan man "kräva" (önska) lite goodwill på köpet, t ex fri första service, tygmattor, avdrag på priset, lånebil under väntetiden eller nåt liknande.

Prisavdrag är oftast nästintill omöjligt att få.

Livet är för kort för att äga Volvo.

Musiker
472 Inlägg
23 april 2010
Masquerade skrev:
matteeee skrev:
Däremot kan man "kräva" (önska) lite goodwill på köpet, t ex fri första service, tygmattor, avdrag på priset, lånebil under väntetiden eller nåt liknande.

Prisavdrag är oftast nästintill omöjligt att få.

Va? Prisavdrag skall man ju ha oavsett om man får bilen i tid eller inte! wink

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

Sök