2247
Sök

El-fel? mazda 323 -98

106 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#1
Hej! Har fått ärva en mazda 323 av årsmodell 98, den har för det mesta varit parkerad i garage och är endast körd ca 5000 mil, alltså "knappt inkörd" :p Då den inte har blivit startad på över 6 månader skulle vi idag köra igång den med hjälp av startkablar, klantarslet som följde med som sällskap och hjälp lyckades koppla kablarna fel och efter det är det bara helt dött. Vad kan ha hänt? Kan tänka mig att batteriet gick sönder då det inte slår några gnistor från kablarna, fick höra att styrsystemet kan ha rykt då det tydligen är vanligt för årsmodellen 96 och framåt. Säkringarna såg hela ut.. Tips?

mvh

Motborgare
1 099 Inlägg
27 april 2010
#2
birgppa skrev:
Hej! Har fått ärva en mazda 323 av årsmodell 98, den har för det mesta varit parkerad i garage och är endast körd ca 5000 mil, alltså "knappt inkörd" :p Då den inte har blivit startad på över 6 månader skulle vi idag köra igång den med hjälp av startkablar, klantarslet som följde med som sällskap och hjälp lyckades koppla kablarna fel och efter det är det bara helt dött. Vad kan ha hänt? Kan tänka mig att batteriet gick sönder då det inte slår några gnistor från kablarna, fick höra att styrsystemet kan ha rykt då det tydligen är vanligt för årsmodellen 96 och framåt. Säkringarna såg hela ut.. Tips?

mvh

Om det gamla batteriet var helt tomt, så ligger du risigt till. Det kan ha rykit hur mycket elektronik som hälst. Det är sällan polaritetsskydd på motorelektronik.

-- K

106 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#3
Ajdå.

Motborgare
1 099 Inlägg
27 april 2010
#4
birgppa skrev:
Ajdå.

För säkerhets skuld: Kolla om det finns huvudsäkringar under huven. Det kan vara en sån som har brunnit också, om du har tur.

-- K

583 Inlägg
28 april 2010
#5
birgppa skrev:
Ajdå.

Kan inget mer än instämma.

AJJJJ..
Var inte länge den bilen fick leva i din ägo (även ifall din vän koppla fel)..
Nä men skämt och sido.

Måste instämma med Kavli, motorelektronik är väldigt kännslig. Jag personligen har aldrig ens hörttalas om polaritetsskydd inom motor elektronik.

Men du kan ha tur. Kolla alla säkringar & eventuella huvudsäkringar sedan med ett nytt batteri med polerna på rätt ställe denna gången wink.

Luktade något bränt när det felkopplades?
Vad gör bilen nu om du försöker vrida på nyckeln helt totalt stendött, ingen lampa som lyser alls?

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

106 Inlägg
29 april 2010
Trådstartare
#6
Det lät ingenting, det hände ingenting, den var bara helt död. Inga lampor lyste heller..


Sök