2833
Sök

Saab 9000 CSE ljudbygge , råd och tips..

27 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Tänkte börja smått med mitt billjud nu..

Just nu så sitter det en enkel MDS 12" Fanatic SB301F 300 WRSM  baslåda , där frågan är ska man köra på den eller ska man byta till dubbla tior? kör all typ av musik,så tror att lådan kan passa iaf?! Om jag har kvar denna låda.. är det någon som kan rekomendera ett bra steg till den då .. under 1500kr.

Ska driva framsystemet på ett Magnat rx44 steg .. nån som kan rekommendera ett par bra 6*9:or till bak, för inte allt för mkt stålar ca 1000kr?
Fram har jag just nu ett par Infinity 4002i men tänkte byta ut dem till mitt MDS Dynamic kit (kan inte betäckningen helt).

Bör man driva detta med en kondensator , då jag tycker sen tidigare byggen att basen inte värkar vilja "löpa hela linan ut" fast jag har haft bra steg till andra lådor, tyvärr tyckte någon annan också det, som snodde allt skit sad   

Tack på förhand
Mvh Nille

2 035 Inlägg
30 april 2010
woodstock_1969 skrev:
Tänkte börja smått med mitt billjud nu..

Just nu så sitter det en enkel MDS 12" Fanatic SB301F 300 WRSM  baslåda , där frågan är ska man köra på den eller ska man byta till dubbla tior? kör all typ av musik,så tror att lådan kan passa iaf?! Om jag har kvar denna låda.. är det någon som kan rekomendera ett bra steg till den då .. under 1500kr.

Ska driva framsystemet på ett Magnat rx44 steg .. nån som kan rekommendera ett par bra 6*9:or till bak, för inte allt för mkt stålar ca 1000kr?
Fram har jag just nu ett par Infinity 4002i men tänkte byta ut dem till mitt MDS Dynamic kit (kan inte betäckningen helt).

Bör man driva detta med en kondensator , då jag tycker sen tidigare byggen att basen inte värkar vilja "löpa hela linan ut" fast jag har haft bra steg till andra lådor, tyvärr tyckte någon annan också det, som snodde allt skit sad   

Tack på förhand
Mvh Nille

Kör på mds om du vill men jag skulle rekomendera

2 st: http://www.blekingebilradio.se/product. … gory_id=19

1 sådant hära Kit: http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=159

Du behöver ingen kondensator. Du behöver bra och grova kablar samt en korrekt installation och fräscht batteri.

ett bassteg under 1500 spänn blir svårt. lägg gärna 3000 så klarar du dig ett tag.

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181 Skynda fynda!

http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Biljudsveteran sen 1984!

27 Inlägg
30 april 2010
Trådstartare
Dom basarna såg riktigt schysst ut =p , tror mer på dubbla 10" :are jag med.. men frågan är vad man kan få för min låda , hua börjar ha för mkt skräp liggande nu ><

Hmm.. tänkte du att man skulle ha 6,5" i instrumentbrädan eller bygga om dörrarna?!
De MDS kittet jag har kostade visserligen 2000kr , spelar rätt bra.. det är dom där med ljusgul/vita koner i =p

Kör på 21kv/cm sladd från batteriet nu och sen 36kv/cm från en delning , lite galet jag vet , tror du att 21 är för litet?

Det där Spectron steget ser riktigt schysst ut, var inne på det redan innan jag la upp detta inlägg i forumet!

Tack för ditt svar "bosabengt"

2 035 Inlägg
1 maj 2010
Det blir ju skillnad i ljud på 10" och 12" . men en bra 10" med ett steg som kan ta hand om basen så kan det bli bättre med tior än två st sämre tolvor.

Jag hade en 9000 innan men kommer inte ihåg var det fanns högtalare orginal. i instrumentpanelen sitter det 3.5" eller? inget i dörrarna??   Finns det hål och kablar för högtalare i dörrarna så skulle jag sätta ett kit där. vad som nu passar , om det nu är 5.25" eller 6.5".

Skulle du köpa basarna och steget skulle du ju ha precis den effekt du behöver för att lira.
Basarna är ju på 200w rms och steget är på 400 w rms i 2 ohm.

en 21 mm2 räcker till 65A. koppar eller alu??  Jag skulle nog dra en 33mm2 direkt så vet man att man klarar sig sen.

Biljudsveteran sen 1984!

4 693 Inlägg
1 maj 2010
I min saab -90 så sitter det 4" i brädan, men det finns en bräda på bilstereoforum.se till salu till SAAB 9000 byggd för 6,5"

Booyakasha!

6 851 Inlägg
1 maj 2010
I alla 9000 sitter det 4 + diskant fram och antingen 6x9" eller 6½" bak.

Man kan få in 5.25" under org. högtalargaller, men i 9000 är det int så svårt att bygga om brädan till antingen 5.25" eller 6½".
Senast redigerat av TT-Avant (1 maj 2010)

Sök