3382
Sök

Köpråd: Mercedes 190 -89

Photographer
102 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej!

Tänkte eventuellt köpa en Mercedes 190E -89, 16000 mil och ständigt servad av en släkting. Det är nog lilla motorn på 100HK. Är det något speciellt man ska kolla på dessa? Vill ha alla tips jag kan få!

Vad drar dessa i bensinförbrukning?


Tack!
Senast redigerat av Spinnix (4 maj 2010)

1 570 Inlägg
4 maj 2010
#2
Är den fin och inte så rostig kan det vara en riktig kanonbil. Bra kvalitetskänsla och välbyggd. De är inte särskilt inspirerande att köra men bekväma och de går att köra riktigt snålt med. Hade själv en e-klass med samma motor. Den gick en bra bit över 50k mil och det var först vid 45 som ventillyftare och kedja började ticka och rassla lite. 16000mil är absolut ingenting för en MB från den eran så motor, låda och chassi borde vara friskt.

här är siffror.
http://www.mercefreaken.com/modellene/201/201.htm
Senast redigerat av M103 (4 maj 2010)

Musiker
472 Inlägg
4 maj 2010
#3
Kolla efter rost vid de främre fjäderfästena, brukar behövas lite svetsning där förr eller senare...
Lyssna efter missljud från bakvagnen, lagrena kan behöva kemisk behandling eller bytas ut om det är illa...
Bussningarna i länkarmarna bak brukar torka och orsaka ett glapp som du känner/hör om du släpper gasen hastigt, det är snarare regel än undantag på den modellen och problemet uppkommer snabbare på en bil som stått still mycket, inga dyra delar att byta men kräver en massa jobb! Dock inget som besiktnigen slår ned på om det inte är väääldigt mycket glapp...
Rost skall du kolla efter i största allmänhet men speciellt runt hjulhusen!
Hur mycket skulle han ha för den?

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
4 maj 2010
#4
Om den inte är allt för angripen av rost och priset är rätt ser jag inga hinder alls för ett köp. Regelbundet servad bäddar ju för ett gott ägande smile

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 maj 2010
#5
Som sagt så är 16.000mil inget för en mercedes från dom åren. Kolla efter rost och på de almänna skicket smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Photographer
102 Inlägg
4 maj 2010
Trådstartare
#6
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile
Senast redigerat av Spinnix (4 maj 2010)

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 maj 2010
#7
Spinnix skrev:
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile

Jadu, klarglaslyktor, avantgarde grill är 2 saker att börja med smile

http://www.mbscashopen.com/se/
http://www.xtsd.se/shop/

två bra svenska sidor med saker till mercedes smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Musiker
472 Inlägg
4 maj 2010
#8
Kostar den under 10k och är fin tycker jag du tar och köper den! wink
Du skall däremot inte stajla sönder Bruno Saccos Benz!!!
Möjligen sänknig, fetare fälgar och kanske röd/vita eller röktonade klarglasbaklampor. Inte mer än så! tongue

EDIT: Exempel på baklampor jag tycker du kan med att slänga på:

http://195.149.144.149/images/17/1749470782.jpg

http://195.149.144.149/images/17/1709134015.jpg
Senast redigerat av Ras_J (4 maj 2010)

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
4 maj 2010
#9
precis. En benz ska inte förstöras. Diskreta saker och hålla skicket fint är de bästaq på dom smile Kolla på min 300ce så förstår du lite hur jag menar smile Enda utvändigt som saknas på min nu är klarglaslysen fram smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

2 072 Inlägg
4 maj 2010
#10
kolla som sagt upp rosten.. spec vid hålet där domkraften ska sitta..
hade en 2.3a (kolla gammla bilar)
var grymt nöjd med den.. slö.. ja de e ju lite slöa..min drog ca 0,8land och ca 1,2-1,4 i stan.. då körde jag nästan aldrig lungt..
v-lådan på min var att man kunde köra 50km/h i 2an utan problem.. kunde ej lägga i 5an under 90km/h smile
men den va byggd så smile

Sandzoo i da house

Musiker
472 Inlägg
4 maj 2010
#11
sandzoo skrev:
v-lådan på min var att man kunde köra 50km/h i 2an utan problem.. kunde ej lägga i 5an under 90km/h smile
men den va byggd så smile

Haha... Jag kan köra på femman i 50km/h med min om det inte är för brant uppförsbacke... cool

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

5 111 Inlägg
4 maj 2010
#12
Spinnix skrev:
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile

En 190 är klart snyggast i originalskick. Allt går inte att förbättra vetdu...


Varningar: För många..
2 552 Inlägg
5 maj 2010
#13
Trist som attan att köra och stolarna får en parkbänk att framstå som superbekväm, men det är förvisso en smaksak.

Men i övrigt en pålitlig och rejält stryktålig bil. Bra fjädringskomfort är en annan fördel.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

Musiker
472 Inlägg
5 maj 2010
#14
IceEyes skrev:
Trist som attan att köra och stolarna får en parkbänk att framstå som superbekväm, men det är förvisso en smaksak.

Ja jag som får ont i ryggen av för mjuka säten tycker W201 är superbekväm! Nackstödet kan dessutom ställas så att man vilar huvudet mot det under färd och det är helt underbart! (Har inte gått att göra på de flesta bilar jag kört)
Sedan får jag dessutom plats i denna småbil trotts att jag är nästan 190 cm lång!
Klart att en bil med 100 hk är "trist" att köra, men den har ju bättre väghållning än många "moderna" bilar!
Ang. prestandan så misstänker jag att 109-hästarsbensinaren inte är märkbart piggare än min 94-hästarsdiesel och den är slööö...

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

1 570 Inlägg
5 maj 2010
#15
Spinnix skrev:
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile

Jag hade ju en större MB med den motorn. 0-100 gick väl på ruggiga 13 sekunder. Men man hänger med i trafikrytmen, inget snack om saken. Det är väl mest omkörningarna som kan bli lite segare. På motorvägen däremot ligger de väldigt fint i höga farter, stabila som tusan (annars är de slitna).

Angående växellådan så är den manuella ganska glest växlad. Det gick INTE att köra 105hästaren på femman i 50, snarare 90-100 kunde. Men det kanske gällde w124 och inte 190an. Automaterna har jag bra erfarenheter av. Servas de så brukar de hålla länge.
Senast redigerat av M103 (5 maj 2010)

Musiker
472 Inlägg
5 maj 2010
#16
M103 skrev:
Spinnix skrev:
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile

Jag hade ju en större MB med den motorn. 0-100 gick väl på ruggiga 13 sekunder. Men man hänger med i trafikrytmen, inget snack om saken. Det är väl mest omkörningarna som kan bli lite segare. På motorvägen däremot ligger de väldigt fint i höga farter, stabila som tusan (annars är de slitna).

Angående växellådan så är den manuella ganska glest växlad. Det gick INTE att köra 105hästaren på femman i 50, snarare 90-100 kunde. Men det kanske gällde w124 och inte 190an. Automaterna har jag bra erfarenheter av. Servas de så brukar de hålla länge.

Jag kör en diesel vet du... Då går det trotts endast 94 hk! cool

Sant att bilen är alldeles förträfflig att åka fort med när man väl hunnit få upp farten (genom att trycka plattan i bott i en halvmil eller så!) tongue

Jag åker hellre för fett än för magert.
Gäller motorer såväl som kvinnor!
;)

2 072 Inlägg
5 maj 2010
#17
Ras_J skrev:
M103 skrev:
Spinnix skrev:
Tusen tack för svaren!

Den ska vara väldigt befriad från rost faktiskt, och vi snackar under 5 siffrigt iallafall.

Hur slöa är dessa egentligen? (100 hästkrafter vet jag nu att den har) big_smile

Några tips på enkla saker man kan göra förutom fälgar och toning av rutor? smile

Jag hade ju en större MB med den motorn. 0-100 gick väl på ruggiga 13 sekunder. Men man hänger med i trafikrytmen, inget snack om saken. Det är väl mest omkörningarna som kan bli lite segare. På motorvägen däremot ligger de väldigt fint i höga farter, stabila som tusan (annars är de slitna).

Angående växellådan så är den manuella ganska glest växlad. Det gick INTE att köra 105hästaren på femman i 50, snarare 90-100 kunde. Men det kanske gällde w124 och inte 190an. Automaterna har jag bra erfarenheter av. Servas de så brukar de hålla länge.

Jag kör en diesel vet du... Då går det trotts endast 94 hk! cool

Sant att bilen är alldeles förträfflig att åka fort med när man väl hunnit få upp farten (genom att trycka plattan i bott i en halvmil eller så!) tongue

diesel har annan utväxling.. min gamla 2,5d 190a va som du sa 50-60 i 5an gick bra..
men i 2.3an som jag hade.. var 1an 20...2an 50...3an 70-80...4an 90-100 sen var de dax för 5an smile

Sandzoo i da house

huh?
10 427 Inlägg
5 maj 2010
#18
Mercedes-Benz 190 Vergaser 2.0 W201 - Modell 1989 (Serie)
Motorart     R 4 Benziner
Hubraum     1997 ccm
Aufladung     Sauger/U-Kat
PS - UMin     102 PS (75 kW) - 5500/Min
Nm - UMin     160 Nm - 3000/Min
Motorlage/Antrieb     Frontmotor/Heck
Gänge/Schaltung     5/manuell
Test in ams Jahrbuch 1989
Gewicht     1245 kg
0 - 80 km/h     8,2 s
0 - 100 km/h     12,3 s
0 - 120 km/h     18,1 s
0 - 130 km/h     - s
0 - 140 km/h     26,2 s
0 - 160 km/h     43,6 s
0 - 180 km/h     - s
0 - 200 km/h     - s
0 - 250 km/h     - s
400 m, stehender Start     18,2 s
1 km, stehender Start     33,5 s
Vmax     186 km/h


http://www.einszweidrei.de/


Prestanda som en vanlig Volvo 740/240 eller tex Golf II 1,8i.
Inga konstigheter egentligen, borde funka ok smile



Sök