2604
Sök

Golf 3 diesel 93a blinkande oljelampa efter service????

15 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#1
HA HA HA nog har jag haft dom mest konstiga fel på bilar men vw golf tar nog hem första pris i detta...  nu har jag gjort vanligt olje service och filter byte . och efter bytet och uppstart så blinkar nu olje lampan??? bilen har rullat 15000mil och oljan jag valt till detta byte är vanlig semi 10w-40 Mobil och Knei/mahle filter. blinkade inte före och det är rätt mängd och inga läckor . oljepumpen kan väll inte tycka att det är för tunn olja? och tycker att det verkar mycket märkligt att givaren till oljetrycket ska bara paja??? någon som har förslag på vad som kan hänt??? tack på förhand / coolJ

15 Inlägg
27 april 2010
Trådstartare
#2
jag har nu bytt givare = ingen skillnad, samt bytt filter = ingen skillnad. någon som har koll på vad matar spänning eller ohm tal vid givare ska vara?

Motborgare
1 099 Inlägg
27 april 2010
#3
JEautoservice skrev:
HA HA HA nog har jag haft dom mest konstiga fel på bilar men vw golf tar nog hem första pris i detta...  nu har jag gjort vanligt olje service och filter byte . och efter bytet och uppstart så blinkar nu olje lampan??? bilen har rullat 15000mil och oljan jag valt till detta byte är vanlig semi 10w-40 Mobil och Knei/mahle filter. blinkade inte före och det är rätt mängd och inga läckor . oljepumpen kan väll inte tycka att det är för tunn olja? och tycker att det verkar mycket märkligt att givaren till oljetrycket ska bara paja??? någon som har förslag på vad som kan hänt??? tack på förhand / coolJ

Har du mätt att du har tappat trycket med en manometer? Går ju att kolla om det skvätter som fan under oljepåfyllningslocket också. Har du inget tryck, har du nog dragit oljepumpslotten.

-- K

Motborgare
1 099 Inlägg
27 april 2010
#4
JEautoservice skrev:
jag har nu bytt givare = ingen skillnad, samt bytt filter = ingen skillnad. någon som har koll på vad matar spänning eller ohm tal vid givare ska vara?

Det är en binär givare. Vid ett preset tryck, oftast rundt 0.5 kg, så går den från sluten till öppen.

-- K

Kokar ris
923 Inlägg
28 april 2010
#5
läs av felkoder istället för att byta massa grejor?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Motborgare
1 099 Inlägg
28 april 2010
#6
cenoxide skrev:
läs av felkoder istället för att byta massa grejor?

Eh. En blinkande oljelampa är väl en felkod så det räcker? --Hur många andra sensorer tror du det finns på en 93:a som skulle elaborera symptomet?

-- K

15 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#7
Tyvärr har jag ej någon mätare att kolla detta med idag och vw har ju satt skvalpskydd i ventilkåpan så... men jag river nog ner tråget och kollar pickupèn som säkert är igensatt med gammal cox och skit sen höjer jag wisco till 15 och en mineral ist , funkar inte det är det nog pumpen :-( . finns tyvärr ingen service historik på bilen och ingen vet när förra servicen är gjord .  tack för svaren Kavli

146 Inlägg
28 april 2010
#8
Om jag inte minns fel så finns det något som kallas "dynamisk oltryckskontroll" hos VW.
Skall bestå av 2 givare. En med lite högre tryck och den andra med lågt. Den med det högre varna när motorvarvtalet är över ett visst varvtal(gissar det är 2000). Eller hade dom sluttat med detta på Golf3.
Om du inte har något oljetryck så borde du höra det.

Vcds

15 Inlägg
28 april 2010
Trådstartare
#9
bearz skrev:
Om jag inte minns fel så finns det något som kallas "dynamisk oltryckskontroll" hos VW.
Skall bestå av 2 givare. En med lite högre tryck och den andra med lågt. Den med det högre varna när motorvarvtalet är över ett visst varvtal(gissar det är 2000). Eller hade dom sluttat med detta på Golf3.
Om du inte har något oljetryck så borde du höra det.

om det vore så att det hördes så har det gått för långt, eller???

146 Inlägg
30 april 2010
#10
Beror på hur långt du kört med för lågt oljetryck.
Behöver nödvändigtvis inte få för mycket skador.
Hur har det varit med skötsel innan du böt olja?

Vcds

15 Inlägg
6 maj 2010
Trådstartare
#11
Tänkte bara knyta igen säcken på detta problemet. nu är allt oki med bilen igen, kabel mellan generator och batteri var 1 problem, samt flertalet mindre jord punkter i "Grönt skick" efter bytet mot ny sattes även en oljetrycks mätare vid blåa givaren i toppen och fick omedelbart tryck 1,1bar vid 90* och så fick bilen stå och tuffa o gå i ca 45min med blinkande lampa och helt plötsligt slocknade den och har nu funkat klockrent sedan dess, har även haft misstanke på eventuell bypass ventilen var tät. allt som är bytt fixat med bilen finns redan skrivet här. vet inte dock med 100% vilken av dessa åtgärder som gjort vad tyvärr... men det är bättre att skriva för mycket än för lite på dessa forum. tack för mig och stort tack till Kavli för snabba och bra svar! /////J


Sök