3150
Sök

ingen komp på 2st men går som vanligt när man bogserar igång den?

7 Inlägg
17 augusti 2005
Trådstartare
#1
ingen komp på 2 cylinderar av 5 den startar inte när man kör med startmotorn men när man drar igång den går den helt som vanligt, inge vatten i oljan o inte drar den vatten, vad kan det vara?

81 Inlägg
17 augusti 2005
#2
Ska man törs ge sig på en gissning att du har några otäta ventiler?! Min första tanke är att det låter som det ..
När motorn snurrar lite fortare än med startmotorn så kan det trycka upp ventilen av kompressionen så den blir såpass tät att den går. Orsaken till otäta ventiler kan ju vara flera.. Brända ventiler/säten, krokiga ventilskaft eller så har lyftarna lagt sig på av någon anledning så att ventilen inte kan stänga helt. Kan inträffa på vissa bilar om justeringen gängar upp sig.

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

7 Inlägg
17 augusti 2005
Trådstartare
#3
okej, för när den väl går igång så är det helt som vanligt startar även ibland på nyckeln..

7 Inlägg
17 augusti 2005
Trådstartare
#4
och om det är ventiltätningar eller nån ventil blå ryker den väll?
men det gör den inte heller bara vanliga avgaser..

17 augusti 2005
#5
Vad är det för bil då?

En motor för mig är en V8

81 Inlägg
17 augusti 2005
#6
Med kassa ventiltätningar/styrningar så blåryker den, o det påverkar inte heller kompression.
Har själv råkat ut för problemet att en bil startade ibland o ibland inte. Gick igenom vareviga pinal i motor/bränsle/tändning utan att hitta felet. Till slut fanns ingen väg omkring att ta komptest o då stod det ej några tvivel längre. Då jag visste att bottendelen var renoverad redan så var det tvunget att vara ventiler som var otäta.
Att kolvringar ska vara så slut att du får 0 i komp vid test verkar osannolikt tycker jag.
Med lite "tur" så kan motorn alltså vid gynnsamma förhållanden hoppa igång utan komp på några cylindrar. Du kan nog med all säkerhet börja avsätta lite tid i garaget till att lyfta toppen. Kolla ventilspelet innan du river något bara.. det KAN vara så enkelt att dom ligger på.. Vet ju inte vad du har för sorts lyftare o så.
(Utan att fortfarande veta vilken bil/motor du har.. 5 cyllar.. gissar på Audi..)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

7 Inlägg
18 augusti 2005
Trådstartare
#7
jepp en gammal audi 200 turbo, hörde av en annan som trodde att det kunde vara topppackningen som gått mellan 2 cylindrar kan det stämma?
tack för svaren smile

81 Inlägg
18 augusti 2005
#8
Visst, det kan bli dåligt med komp om packningen gått.. men du skrev inledningsvis att den går som vanligt.. o det är jag väl lite tveksam till om blockpackningen gått. Jag skulle nog råda dig till att inte köra mer innan du tagit reda på vad felet är, innan det blir följdfel som kostar ännu mer att åtgärda. Låt säga att t.ex packningen gått så kommer det rätt snart att gräva ur ett spår i topp/block mellan cylindrarna. Är det otäta ventiler så kommer det likaledes där att bränna ur material vid glappet. Det som går att rädda idag kanske är bara skräp om några mil bara..

Någon annan med en åsikt om problemet kanske?! :-)

OPEL - Ett sätt att ha det bra!

7 Inlägg
18 augusti 2005
Trådstartare
#9
okej, tack så mycket!

50 Inlägg
18 augusti 2005
#10
Det med cylinderlockspackningen låter nog trovärdigt!!!
Annars har jag erfarenhet av ett liknande fall med en VW diesel!!
Den gick igång bara om man bogserade den och inte med startmotorn!!
Den var helt enkelt för sliten i cylindrarna så kompressionstrycket inte räckte till vid för lågt varvtal!! Förstås helt annat på en dieselmotor!!


7 Inlägg
18 augusti 2005
Trådstartare
#11
okej hoppas på det smile


Sök