Antag att du har en motor som vid 7000 rpm genererar 500 Hkr. Du har då på vevaxeln ett tillgängligt vridmoment på 500Nm (sambandet mellan effekt och vrid är så fiffigt att effekt i Hkr och vridmoment i Mn blir lika vid bra precis 7000 rpm.
Betrakta två alternativa slutväxelutväxlingar och en rulldiameter på drivhjul som ger en omkrets på 2.0m:
Fall 1: Slutväxel med utväxling på 2.73:1.
Detta är alltså en nerväxling på 2.73 gånger, dvs tillgängligt vridmoment (förutsatt stel axel och förlustfri växel) blir 2.73 gånger så stor på utgående hjulaxel: 1365Nm
Hastigheten vid 7000 rpm på motorn blir då: 7000/2.73 * 2 m = 5128 meter per minut => 307 km/tim med en tillgänglig "accelerationskraft" på 1365 Nm
Fall 2: Slutväxel med utväxling på 4.10:1.
Ger då tillgängligt vridmoment på utgående hjulaxel på 2050Nm.
Hastigheten vid 7000 rpm på motorn blir då: 7000/4.10 * 2 m = 3414 meter per minut => 205 km/tim med en tillgänglig "accelerationskraft" på 2050Nm.
Multiplicerar man hastighet och tillgänglig "accelerationskraft" i fall ett och två så upptäcker man att man har en tillgänglig "energi" på 420000 enheter att leka med. Denna storhet kan man då fördela mellan hastighet och tillgänglig "accelerationsenergi".
/Göran
Överkurs:
FORMEL FÖR SAMBAND MELLAN EFFEKT OCH VRIDMOMENT
I SI-enheter så ser formeln ut så här:
Effekt (Watt) = Vridmoment (Nm) x rotationshastighet (radianer / sekund)
Ett helt varv är 2 x PI radianer.
=>
P(W) = M (Nm) x n (rad/sekund)
Men eftersom vi vill räkna med Hästkrafter, Nm och rpm (varv per minut) så måste vi sätta in konverteringsfaktorerna.
Hästkraft kommer av att lyfta 75kg 1 meter på 1 sekund . Av detta och tyngdkraften så får man att 1 Hkr = 75 kg x 9.80665 m/s2 = 735.5W
Då kan vi göra om formeln
=>
P (Hkr) x 735.5 = M (Nm) x n(rpm) x 2 x PI / 60
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) x [ ( 2 x PI ) / ( 60 x 735.5) ]
=>
P (Hkr) = M (Nm) x n (rpm) / 7023.5
UTVÄXLING
w(1) * M(1) =w(2) * M(2), där (1) och (2) är index för motor respektive drivhjul. w är varvtal (omega) och M är moment (Nm)
Formeln för att räkna ut drivhjulsmoment lyder då :
M(2) = M(1) x [w(1) / w(2)]
Där w(1) / w(2) är slutväxelns utväxling, tex "4.10 /1"
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI