3199
Sök

några frågor om slutsteg mm.

20 Inlägg
12 oktober 2006
Trådstartare
Tjena. Mitt första inlägg så jag hoppas jag inte gör allt för grova fel.
(bytte rubrik då den kändes fel)

Har då köpt en 745a att ha till norge där jag jobbar just nu och även ha den en del på fritiden.
Har satt in 4x5.25 Rockford Fosgate T152C Power som jag köpt på brl och även en ny stereo på 4x50w, men nu är det så att jag hade velat ha ha lite mer bas i ljudet och lite mer power i framhögtalarna (känns som dom klarar mer men inte får kraften).
Så tänkte nu köpa en bas och ett slutsteg för att förbättra ljudet i bilen. Var och pratade med en på brl i sisjön och han sa att en JBL GTO75.4 (http://www.brl.se/main.aspx?mc=67&c=67&p=3002) skulle funka bra att driva hela systemet med (både bas och fram). Han rekomendera också en bas (singel 12a) men kommer inte ihåg vilken.

Tänkte nu bara kolla om det låter som någon bra ide med ett fyrkanals slutsteg att driva allt med eller är det något jag borde ändra/tänka på som att köra 2 steg (ett fram ett bak) eller något sådant. Inte hållt på med detta innan så vet inte riktigt.
Har tänkt att lägga runt 5k på bas/slutsteg som det ser ut nu så har ni några bra förslag kan ni gärna säga dom. Vore bra att kunna ha med slutsteg och så till nästa bil med eftersom jag inte vet hur länge jag har kvar denna. Tacksam för hjälp, är nybörjare på detta så vet inte riktigt hur man ska koppla och ha för saker för att få bäst ljud.
Senast redigerat av nordqvist87 (14 oktober 2006)

20 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
aja. inte någon som verkar pigg på att svara men har en ny fråga som jag hoppas få svar på.

Just nu har jag som sagt 4 högtalare, dörrana bak och fram, och tänker även köpa bas så nu kommer frågan:
På vilket sätt driver jag dessa bäst, hur ska jag koppla slutsteg med mera.
Funderar på om man ska köpa ett 4kanals slutsteg men då har ju inte kanaler till både basen och högtalarn. Kan jag då göra på något sätt så det räcker med detta eller ska jag skaffa ett till steg eller ett 5-6kanals steg istället? Hoppas någon kan svara på detta då jag e nybörjare och inte har full koll..big_smile

BTW funderar på slutsteget JBL GTO75.4 520 Watt 4-channel amplifier

10 Inlägg
20 oktober 2006
du kan koppla de 4 högtalarna till ett 4 kanaligt steg och driva basen el basarna med ett monosteg
kolla in på mds.

20 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
mjo...det skulle ju funka. Men e det smidigare med 2 slutsteg istället för ett 5-6kanaligt? Blir det inte mycket mer kablar och så?..^o)

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, din vän på BRL har en bra ide, du paralellkopplar framhögtalarna och sen så bryggar du de 2 andra kanalerna till basen. Du får då ett 3 kanalssteg med största kraften till basen vilket är ett väldigt bra sätt... Kolla med dem på BRL om detta ,klarar steget det så blir det bra, hoppas du är nöjd med svaren!

20 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
ja. väldigt tacksam för det första svaret med lite fundering bakom..
det e ingen som ser om  JBL GTO75.4 (http://www.bassjunkies.com/?pid=30681&a … urce=brand) skulle funka för bumpes förslag och om den verkar ha okej med kraft för att kunna driva inte allt för specila högtalare bra?...(kunde inte länka på brl)...

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, gick in o kollade, och det funkar att göra som jag skrev och det blir bra med effekt också, bara o ta fram lädret o åka o handla smile

20 Inlägg
20 oktober 2006
Trådstartare
grymt gött att höra...väldigt tacksam för dina svar...big_smile

782 Inlägg
20 oktober 2006
inte för att jag vill förstöra för brl men jag tycker det verkar lite dyrt med 3000 när du kan köpa det från england för under 1000:-.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
patrik79 skrev:
inte för att jag vill förstöra för brl men jag tycker det verkar lite dyrt med 3000 när du kan köpa det från england för under 1000:-.

Och på det kommer det utlands betalning och lång frakt där man inte vet var transportskadorna uppkom... Sen har du ju inte alls samma support som man får om man köper det från den lokala affären men det är ju helt klart billigare...

20 Inlägg
21 oktober 2006
Trådstartare
jo...har med kollat på att köpa det från utlandet. Men då får man ju vara några stycken som köper, frakten kan ju kosta upp mot en 100pund som någon skrev i en annan tråd. Och med så dyr frakt och minskad support förstörs nästan hela saken då man knappt sparar mer än 500kr och då riskerar fraktskador med mera..:S
Senast redigerat av nordqvist87 (21 oktober 2006)

Sök