3441
Sök

bygga in stationärdator i bilen

200 Inlägg
2 oktober 2006
Trådstartare
har en 1.7ghz dator som ligger och funderar bygga in den i bilen med touchscreen och sånt ..
men vad är det man behöver för att kunna driva datorn ?
vet inte mkt om det här..

4 571 Inlägg
2 oktober 2006
En strömomvandlare vore en bra start.

Så du får 230v i bilen annars måste du köpa ett nätagg som går på 12v

Living in the fastlane
2 616 Inlägg
2 oktober 2006
Izual skrev:

för att driva den ska la de vara det enda du behöver smile

9 108 Inlägg
2 oktober 2006
Köp mitt nätagg för 500:-, projektet rann ut i sanden.

Miklen
4 oktober 2006
dusty skrev:
Izual skrev:

för att driva den ska la de vara det enda du behöver smile

Om du tror att du kan klara dig me att gå å köpa en 12 - 230 likriktare utan å sätta dit nån typ av ups eller liknande så har du problem smile

200 Inlägg
5 oktober 2006
Trådstartare
och vad är ups ?
som sagt jag vet knappt nått inom det här området.

430 Inlägg
5 oktober 2006
UPS är enkelt sagt ett batteri som ger ström till datorn ett par minuter om strömmen skulle gå i bilen så du hinner spara allting innan datorn dör. Personligen hade jag nöjt mig med en växelriktare från biltema tex. Ups är ganska kostsamt och växelriktaren behöver du i vilket fall

Sen att tänka på, smart är att hänga hårddisken i en gummivagga av något slag med tanke på att den är känslig för stötar. Ett kraftfullt batteri eller kanske ett extra ifall du krämar mkt med dator och stereo.

http://www.bilpc.info/ verkar vara en intressant sida som kan passa med.
Lycka till

16 Inlägg
6 oktober 2006
Det är ju att rekommendera att inte köra med en stationär dators hårddisk. Är inte gjort för stötar och åka runt i bilen med den igång så ska du vara glad om den inte ger sig ganska snart.

8 Inlägg
9 oktober 2006
jag hade data i bilen och det funkade hur bra som helts...
Visserligen så rensade jag datalådan från allt o monterade moderkortet på plywoodskivan i bagaget o sen skruva jag fast hd, nätagg, cd mm vid sidan om moderkortet, tog en trådlös logitech mx laser mus och köpte en förlängningskabel till tangentbordet och moterade fast det i handsfacket, sen kopplade jag från tv out till dvdskärmen och ljud ut till slutsteget sen va det bara att tuta o köra...
när det gåller strömförsörjningen så finns det nätagg som man kan köpa spec till bilen, kan köras från ciggut mm....

hör med kjell o co ang nätagg...

Huzzy

busare
157 Inlägg
18 oktober 2006
JAg h¨åller med på att bygga in, ifall du vill Köp m3 senaste nr för du lite tipps därifrån med. Det finn  ju prudukter som är anpassade för just Bil pc men bland annat ett sån Ups system och stöttåliga/skaktåliga delar smile , lycka till!

Calibra <3

5 710 Inlägg
19 oktober 2006
Projekt
Här kan du visa byggbilder. Har du specifika frågor är detta fel forum.

Flyttar till bilstereo och elektronik.

MVH Jonas/moderator

MVH Jonas
..............

Miklen
19 oktober 2006
E d bara min växelriktare som dör när ja startar bilen ? allså den stänger av under dom sekunderna spänningen faller.. För då tvärdör ju datorn..därför behöver man nån sorts Uninteruptable Power Supply smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2006
Hej, ett hojbatteri och ett skiljerelä borde funka för de e ju inte så dyrt...

Maskinförare
1 163 Inlägg
21 oktober 2006
emde skrev:
Det är ju att rekommendera att inte köra med en stationär dators hårddisk. Är inte gjort för stötar och åka runt i bilen med den igång så ska du vara glad om den inte ger sig ganska snart.

Men det går att bygga om och modifiera chassit till datorn, jag byggde om med gummi, så att hård disken inte får kraftiga stötar och slag från bilen.. jag kör på en vanligt 12-230 v omvandlare.. fungerar klockrent för mig iaf, datorn går och inga problem..

"Fungerar nått, ta genast isär och kolla varför"

4 571 Inlägg
21 oktober 2006
emde skrev:

Äsh då ,jag byggde en enkel manick som funkar fint:
Sedan om man har en massa gamla diskar liggandes så gör det ju inte så mkt om någon dör;)
http://www.garaget.org/gallery/archive/7454/2217/7454-20753.jpg

Sök