2291
Sök

Hjälp med audi trim

14 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#1
Hej alla! jag har en audi 100 quattro, 1992 års mod. Jag kan inget om audi, så därför vänder jag mig till er och ber om hjälp: Hur trimmar man en sån? det är bara 8v motorn som sitter iden, och ja skulle gärna vilja slänga i turbo o lite sånt, bara jag kan få den närmare 300 hk.

MVH!


106 Inlägg
17 maj 2010
#2
http://www.justfuckinggoogleit.com/

Nej men skämt åsido, jag är tyvärr inte speciellt insatt men om den har turbo är väl någon form av chip/låda som ökar laddtrycket att rekommendera. Prova sökfunktionen på forumet så slipper vi 100 trådar om samma saker, lycka till med audin! smile


ps. att byta ut reservhjulet mot punkasprej räknas också som trim wink ds.
Senast redigerat av birgppa (17 maj 2010)

14 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
#3
hehe lugnt. okej en fråga till, när jag tänker efter, så behöver jag bara hitta ett grenrör så jag kan turbo konventera den. några ideer?


106 Inlägg
17 maj 2010
#4
Kolla www.laga.se, där finns det delar från bilar som har krashat från hela landet, kanske finns något helt grenrör och turbo till dig där smile

Med-lem
129 Inlägg
17 maj 2010
#5
Kolla på NordicAudi... där står det mycket matnyttigt.

MVH Jocke

Man får aldrig en andra schans att ge ett första intryck.

Olika
907 Inlägg
17 maj 2010
#6
haunter skrev:
hehe lugnt. okej en fråga till, när jag tänker efter, så behöver jag bara hitta ett grenrör så jag kan turbo konventera den. några ideer?

Det behövs ju lite mera än bara ett grenrör för att turbokonvertera tyvärr...
slangar till och från turbo, såväl olja och luft
downpipe
kompsänkt motor
förmodligen annat insug
intercooler
avlastningsventil
motorstyrning som förstår att det är övertryck i systemet, förmodligen spridare med högre kapacitet etc.

Om det är en 2,0 har den ju dessutom mekanisk insprutning, den bör du nog lära dig hur den fungerar först innan du börjar mixtra med den...

Mvh
Fredrik

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
17 maj 2010
#7
8v = 2,0 motorn = kasta bort skiten och sätt Audi 100 turbo motor/ Audi s2/s4 motor.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Olika
907 Inlägg
18 maj 2010
#8
LeafBox skrev:
8v = 2,0 motorn = kasta bort skiten och sätt Audi 100 turbo motor/ Audi s2/s4 motor.

Det låter lätt på ett forum...

Absolut enklast och kanske billigast, iaf mest bekymmersfritt är att köpa en S4 direkt...

Mvh
Fredrik

14 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#9
fan tänkte inte på det, det är mekanisk insprutning, som tur är motorn paj som sitter i den, den ska ju ändå bytas. men om jag ska slänga in en s2/s4 motor kommer det väl att störa datorn? måste väl byta kabelhärvan o allt?


10 287 Inlägg
18 maj 2010
#10
Jaaaa....
Du hade ju mekanisk insprutning. Så om du stoppar ner en motor med elektronisk insprutning så måste du ju ha hela skiten.

/Göran

haunter skrev:
men om jag ska slänga in en s2/s4 motor kommer det väl att störa datorn? måste väl byta kabelhärvan o allt?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

14 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
#11
haha det blir ett långsiktigkt projekt då fördet kommer ta låååååååång tid o byta allt det där.. får hålla mig till min c70, men audi ska fixas! i give you my word! big_smile


Olika
907 Inlägg
18 maj 2010
#12
Gick det ens att få 2,0 med quattro? Är det en importbil?
Det kommer aldrig gå att besiktiga med turbomotor så du får skaffa både originalmotor och turbomotor för att ens få den körbar...
Att bygga om Audi 100 med en 4-cyl motor till 5-cyl turbomotor lär kosta mera än vad en S4 kostar i inköp dessutom...
Det är MYCKET som ska bytas för att få allt att funka, saker som måste köpas tex:
Motor
Kabelhärva
Styrbox
Instrumenthus
växellåda (växellänkage om 6-vxl)
bakklump, om utväxlingen skiljer
motorfästen
avgassystem
osv, osv...

Mvh
Fredrik


Sök