4065
Sök

Kitsystem lr bara högtalare, runt 1200 kr

230 Inlägg
17 maj 2010
Trådstartare
Hej!
Vad är bäst att satsa på mellan ett par högtalre till framdörrarna eller ett helt kitsystem?
Jag har ju en ganska så begränsad ekonomi, vill ha nåt för runt 1200 kr, MAX 1 500
Allt i bilen (golf gl från 97) är orginal just nu men ska köpa en ny HU inom kort och det kommer nog bli en Pioneer DEH-2200UB.

vad är bäst att satsa på om man inte vill lägga ner allt för mycket pengar?
Kanske är bättre att satsa på bara högtalare så kanske man får mer ljud för pengarna?

Tacksam för hjälp
Jocke

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 maj 2010
Med "bara" högtalare antar jag att du menar koaxialer (bara mellanregister/midbas blir inte så kul att lyssna på) och ja det fungerar om dom sitter ganska så högt upp, om du däremot har högtalarna en bit ner i dörrarna så brukar det bli bättre med ett kit så man kan få upp diskanten en bit (fast helst ska den sitta så nära mellanregister/midbas som möjligt). Men vad får du plats med för högtalare i bilen, finns det plats för 3/3,5" på brädan?

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
17 maj 2010
Eller så menade han bra wink

Booyakasha!

230 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Med "bara" högtalare antar jag att du menar koaxialer (bara mellanregister/midbas blir inte så kul att lyssna på) och ja det fungerar om dom sitter ganska så högt upp, om du däremot har högtalarna en bit ner i dörrarna så brukar det bli bättre med ett kit så man kan få upp diskanten en bit (fast helst ska den sitta så nära mellanregister/midbas som möjligt). Men vad får du plats med för högtalare i bilen, finns det plats för 3/3,5" på brädan?

Okej,
Jag vet inte vad det är som sitter i just nu i instrumentbrädan, kan kolla det imorgon.
Mina högtalare i dörren sitter ganska långt ner.
Jag tänkte om man ska satsa på att köpa ett par högtalare frö runt 1200 och sedan köpa ett par nya diskanter för några hundra lappar.
Men kanske bäst att köpa kit på samma gång, har kikat lite på detta: https://blekingebilradio.nordicshops.co … z-esk-1303
Är det något att ha?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 maj 2010
Om jag nu inte mins helt tokigt så sitter det väl 6,5" i dörrarna på Golf II/IV? Isåfall så är det ju dumt att byta ner sig till 5,25".

Saab 9-3SC {SQ-edition}

230 Inlägg
18 maj 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om jag nu inte mins helt tokigt så sitter det väl 6,5" i dörrarna på Golf II/IV? Isåfall så är det ju dumt att byta ner sig till 5,25".

Det kanske det gör tongue
När jag mätte så fick jag dom till 13 cm, men visste inte varifrån jag skulle mäta och så heller.
Kan kolla hur stort monteringshålet är.
Senast redigerat av jockmokk (18 maj 2010)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
19 maj 2010
Mät mellan ytterkant på konen/skruvhålen så får man fram ganska rätt mått. smile Har för mig att det är 6,5" (ca 16cm) men kan även vara 5,25" (13cm, som du mätt upp).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
19 maj 2010
om de är en golf 3 så sitter de 6,5" i dörrarna å 4" på brädan..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Avstängd
1 714 Inlägg
19 maj 2010
Bästa är ju att köra aktiv delning, skippa delningsfilter efter steg helt. Eller du kanske inte hade tänkt köra med slutsteg alls? behöver lite mer info.

Jag har högtalarna (bara 5.25" elementen alltså) ur ett pioneer kit som kostat 4000kr,
till salu för 1000kr, bara jaga rätt på diskanter och dela aktivt, garanterat bra ljud.
Dem högtalarna går att punga på massor med effekt,
(jag snackar 500 wrms per st) och dem spelar nåt fruktansvärt fint.

Men det beror på vad du är ute efter.
Har du varken huvudenhet med delning eller slutsteg så är det ju svårare, då är det bara kit som gäller ungefär eller koaxialer, men kit över koaxer any day säger jag.

Sök