2272
Sök

Orkar inte driva systemet! :(

47 Inlägg
8 oktober 2006
Trådstartare
#1
Hej har när jag höjer volymen på min stereo, kicker 200/4 steg 1x12 ultimate bas+ 5,25 så efter ett tag när man ökar volymen lägger den av och börjar på volym 1 igen:(

Och när jag har igång systemet med bilen igång så orkar inte bilen driva vindrutetorkare eller knappt något:( jag har ett ganska gammalt 55mA batteri, ska jag försöka ladda batteriet eller köpa något nytt batteri eller kondensator? Till och med generator?

Och isånafall länka....

M.V.H Joacim

En till fråga^^ vill köpa en bättre 12 tums bas för högst 1500kr vilken är mest tryck i då? låter bra...

494 Inlägg
8 oktober 2006
#2
nytt batteri!

Ny bliven Volvo ägare känner mig vilsen:D
Äter kött i ren protest mot vegetarianerna som äter djurens mat!

Bas Connaisseur
436 Inlägg
8 oktober 2006
#3
http://www.mds.se/archive/productimages/big/51012.jpg

min polare har en sådan i sin SAAB.. ganska bra tryck i den faktiskt. 1699:-
200 spänn borde du kunan bjuda på wink

Mitsubishi COLT CZ 1.5T '06
Bas Connaisseuren! "Musik är inte musik utan bas!" Cerwin Vega &Rockford Fosgate <3
>> MIN PROJEKT-TRÅD! <<

21 761 Inlägg
8 oktober 2006
#4
jocke_wi skrev:
Hej har när jag höjer volymen på min stereo, kicker 200/4 steg 1x12 ultimate bas+ 5,25 så efter ett tag när man ökar volymen lägger den av och börjar på volym 1 igen:(

Och när jag har igång systemet med bilen igång så orkar inte bilen driva vindrutetorkare eller knappt något:( jag har ett ganska gammalt 55mA batteri, ska jag försöka ladda batteriet eller köpa något nytt batteri eller kondensator? Till och med generator?

Hmm.. Du menar förstås 55Ah. Håller med Vogge där, är batteriet gammalt så bör du byta det. Även om det skulle bli bättre av att laddas upp ordentligt så är det förmodligen slut. Men du bör också kolla så att generatorn har rätt laddspänning, på ett friskt fulladdat batteri så ska spänningen vara ca 14-14,4V när motorn går på minst 1000 varv och endast halvljuset är igång.

Det är liten vits att köpa ett nytt batteri om generatorn inte laddar ordentligt, då kommer det nya batteriet att förstöras efter ett tag också. Om du mäter spänningen med det batteri som du har nu så är det inte säkert att resultatet blir rättvisande, mät när det nya batteriet sitter på plats eller låna ett annat batteri som du vet är bra och mät sedan laddspänningen.
Senast redigerat av Drönirettab (8 oktober 2006)

74 Inlägg
23 oktober 2006
#5
Angående detta..

Jag funderar på att koppla in ett till slutsteg, kommer ha två stycken då.. Det nya är ett jbl gto75.4, ger runt 2*260 watt  @ 4 ohm som jag ska köra det i och driva två st jbl gto1002d 10", vill ha 250 watt rms st @ 4 ohm.
Sen ett accoustic-slutsteg, tror det låg på 300 watt rms, driver 2 st jbl gto937 6*9:or.

Har ett feltema 55Ah batteri i en Volvo 244, kommer detta att funka sen tror ni? Idag kör jag med ett rätt klent alpine-steg till basarna och accoustic-steget, det funkar bra var jag kan se... smile

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#6
Om du spelar på hög volym med motorn avslagen så kan du inte räkna med att batteriet räcker i flera timmar, det gör det inte. Hur länge det räcker är i princip omöjligt att räkna ut, det beror på hur mycket du krämar på och då måste man försöka att mäta medelströmförbrukningen först.

Men när du spelar med motorn på så är det generatorn som ska ge ström till hela elsystemet i bilen, frågan är hur stor generator du har nu och hur mycket andra grejor du brukar ha igång samtidigt som du spelar stereo.
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2006)

74 Inlägg
23 oktober 2006
#7
Jadu, volvo 244 -88 orginal med b230f motor.. nån som vet size på generatorn då smile?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#8
Brukar vara 55A på lite äldre 240 iaf. Min 86:a hade 55A som original. Den största originalgeneratorn till 240 är 80A vad jag vet, har en sådan nu.
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2006)

74 Inlägg
23 oktober 2006
#9
Det nya steget ligger avsäkrat på 2x30 A och det gamla 30 A.. Kan bli svettigt :p?

Tips på vad man ska göra?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#10
Om du har 55A generator och har kupefläkten+några extraljus påslagna så blir det svårt, då finns inte mycket ström kvar till stereon.

På min bil när jag har halvljus+kupefläkten i läge 2 så drar det ca 25-30A, om motorn går på tomgång så är den förbrukningen på gränsen till vad en 55A generator orkar ge med bibehållen laddspänning. Slår man på fler saker så sjunker laddspänningen, då måste motorvarven ökas istället.

Däremot om du har tillräckliga varv på motorn och inte har en massa andra saker igång utan egentligen bara halvljuset, så kan du nog spela någorlunda högt(inte järnet)även med en 55A generator. Men en större generator skulle vara bättre ändå.

Om generatorn är på gränsen till för klen så märks det tydligare med ett litet batteri, det kan vara en fördel att ha ett större batteri än ett vanligt 55Ah. På batterihyllan till 240 så ryms 70Ah batterier också.
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2006)

74 Inlägg
23 oktober 2006
#11
Hmm, ok.. Vart kper man 80 A generatorn då, borde väl vara svårt att hitta på skrotarna? Vad kostar de?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#12
www.yourex.se har generatorer, har kikat lite och där står det att bla 88:an har 80A generator. Åtminstone är det en sådan som rekommenderas i tabellen. Men den kostar ca 2000:- exkl moms, är nog kanske ide att kolla på blocket eller liknande.

www.startmotor.se har kampanjpriser på både generator och startmotor till 240/740 hela oktober ut såg jag nyss, 1395:- för en 80A generator.

Har du kikat på din om det kanske egentligen är 80A?
Senast redigerat av Drönirettab (23 oktober 2006)

Team Tondöv
649 Inlägg
23 oktober 2006
#13
jocke_wi skrev:
En till fråga^^ vill köpa en bättre 12 tums bas för högst 1500kr vilken är mest tryck i då? låter bra...

Här har du en ruggigt bra bas för lite pengar: http://forum.lazzat.se/showthread.php?p … post346270

74 Inlägg
23 oktober 2006
#14
Tack för tipsen..

Tänkte gå ut och kolla nu, vart står det? Kan man se det överhuvudertaget i mörker och ovanifrån?




Drönirettab skrev:
www.yourex.se har generatorer, har kikat lite och där står det att bla 88:an har 80A generator. Åtminstone är det en sådan som rekommenderas i tabellen. Men den kostar ca 2000:- exkl moms, är nog kanske ide att kolla på blocket eller liknande.

www.startmotor.se har kampanjpriser på både generator och startmotor till 240/740 hela oktober ut såg jag nyss, 1395:- för en 80A generator.

Har du kikat på din om det kanske egentligen är 80A?

Letar delar till min volvo 244 turbo, hör av er om ni har nåt

21 761 Inlägg
23 oktober 2006
#15
Brukar finnas en liten plåtskylt på generatorn med en massa siffror på, det borde även stå tex "14V 80A" eller liknande. Minns inte hur det stod på min generator.


Sök