3983
Sök

940 turbobygge med diverse problem

19 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#1
Som sagt, det är polarens nyköpta 940turbo (bygge) som lider av vissa problem. Har vart och kollat och blir inte riktigt klok på den.

Info: Bilen är en 940 Ltt från början. Nu är det gjort en del åt den men det funkar verkligen inte.

* Bytt stakar, kolvar och topp. Kompsänkt för att klara 1.7 bars ladd.. tydligen.
* Byt till större turbo med uppställt ladd genom wastegate.
* Byt spridare

Det är vad som är gjort, det är orginal styrenhet och det är orginal bränslepumpar.

Bilen går från 0-2000 varv när den står på tomgången, det går varva upp den och hålla den på varv och den låter någorlunda kry. Så fort man släpper gasen så börja den varva mellan 0-2k igen. den går tvärt upp till 2k och i impulser med några sekunders intervall.

Om man kör med bilen så laddar inte turbon mer än 0,3/0,4. Enda gången den laddar mer är om man ger på när man kör på 2an i lite fart. Annars så går den inte få bilen att varva mer än 3,5/4000 innan den börja låta som om man kör på varvstoppen och avgaspoffar..

Nån som kan säga vad man ska börja med? Har kollat så turbon är kry. Om mätarna i bilen funkar så får den bra bränsleflöde då det är nån Air/fuel mätare som som går långt över high då man ger på gas.

100 Inlägg
27 maj 2010
#2
Tror inte du ska stirra dig blind på AFR-mätaren... Låter som att de läker någonstans, typ insugspackning, hur mkt större är turbon? Låter nästan som att den spikar igen på högre varv...


19 Inlägg
27 maj 2010
Trådstartare
#3
Vet inte riktigt hur mycket större turbo det är, har inte stenkoll på turbobilar, har en 240 turbo själv som bara går och går ;P

Den är åtminstone stor, betyligt större än orginal.

Jag tycker inte att det låter som att den spikar fast det är svårt att höra då allt lever om som det gör ur den.

Sen så har jag som ingen aning hur mycket den är ställt för att ladda men tycker inte den borde spika då den inte går upp i mer än 0,3 bars ladd?

Har just inte kollat något utan tänkte höra mig för först. Antagligen får den för mycket luft och lite soppa då den vandra som den gör på tomgången.

Det är ju draget slangar och kablage hers å tvärs överallt och sitter pluggade slangar här å var tycker jag.

Antar att man får börja med att sätta sig in i vad som är gjort och varför.
Killen som hade den innan mena ju på att det skulle räcka med att byta spridarna då dom var orginal, fast det blev ingen skillnad med de spridare han hade med, tror dock inte att det skulle vara så enkelt heller.

Vart borde man börja? hmm

Edit: För varje gång som varvet droppar igen när den står på tomgången så pyser det till litegran, mest som en tung utandning, låter inte mer än så.
Senast redigerat av Pronaxen (27 maj 2010)

10 287 Inlägg
27 maj 2010
#4
Sätta tillbaka orginal spridare. (för om den inte är chippad med chip som är avsett för dom större spridarna och om inte AMM är matchad mot dessa större spridare så kommer den att gå skit)

Hur ser stiften ut?

/Göran


Pronaxen skrev:
Vart borde man börja? hmm

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

100 Inlägg
27 maj 2010
#5
Pronaxen skrev:
Vart borde man börja? hmm

Börja med att som Sharky säger byta till orginal spridare, den kommer inte gå någe bra för utom på fullgas... om man nu förutsätter att allting i övrigt står rätt till.

Jag skulle börja med att spraya startgas över allt, låter verkligen som att du har tjuvluft! Har du tomgångsmotorn inkopplad på den?


snickare
612 Inlägg
27 maj 2010
#6
sitter det en öppen dump på bilen? brukar krångla då 940in,bättre och koppla in tomgångsventilen och låta den dumpa genom filtret.

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull

19 Inlägg
28 maj 2010
Trådstartare
#7
Har fått liv i bilen igen, bytte tillbaka spridarna och satt tillbaka massa slangar som nån briljant människa vart oh ryckt. Hittade en bild på just den bilen hur det sett ut å den funkade så.

Nu finns det bara ett mindre problem med den.

Om man är ute och kör med bilen så går den inte på tomgången, den dör då man släpper gasen, men om man startar upp bilen så går den hur fint som helst på tomgången, så fort man varvar upp den och sen släpper gasen igen så dör den.

Antar att det kan ha att göra med dumpen, går det att pröva det på något vis eller går den helt enkelt plocka bort? Har ingen orginaldump och är inte ens tvärsäker på att den inte ä återcirkulerande den som sitter där.

Undra samtidigt om man måste ha nån btr på den då det är uppställt ladd? Laddtryck ligger på 1bar nu och har då inte märkt av att den spikar, även fast det är orginal chip i den, orginal pump oh orginal spridare.

1 915 Inlägg
28 maj 2010
#8
Låter som du har en öppen dump, byt ut den mot en återcirkulerande så löser det problemet med tomgången.
1bar laddtryck utan chip låter inte bra.
Med original spridare, chip osv bör man inte ladda mer än 0,6-0,7bar max, om man är rädd om motorn..


Pronaxen skrev:
Har fått liv i bilen igen, bytte tillbaka spridarna och satt tillbaka massa slangar som nån briljant människa vart oh ryckt. Hittade en bild på just den bilen hur det sett ut å den funkade så.

Nu finns det bara ett mindre problem med den.

Om man är ute och kör med bilen så går den inte på tomgången, den dör då man släpper gasen, men om man startar upp bilen så går den hur fint som helst på tomgången, så fort man varvar upp den och sen släpper gasen igen så dör den.

Antar att det kan ha att göra med dumpen, går det att pröva det på något vis eller går den helt enkelt plocka bort? Har ingen orginaldump och är inte ens tvärsäker på att den inte ä återcirkulerande den som sitter där.

Undra samtidigt om man måste ha nån btr på den då det är uppställt ladd? Laddtryck ligger på 1bar nu och har då inte märkt av att den spikar, även fast det är orginal chip i den, orginal pump oh orginal spridare.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01


Sök