Hej!
Jag har på senare tid fått för mig att bilen känns tröttare än normalt.
Vid accelerationer är den segare än tidigare och samma sak gäller vid omkörningar.
Den lilla turbonålen närmar sig bara det röda fältet vid snabba omkörningar, inte annars.
Jag tror att nålen gick en bit in på det röda fältet innan, även i stadstrafik när man skulle accelerera från tex rödljus.
Vad kan vara felet?
Jag ringde olika verkstäder i den förra ägarens närhet och mycket riktigt hade den varit inlämnad för
dåligt laddtryck. De meddelade även att det var wastegaten som kärvade, men att de åtgärdade problemet. De kunde dock inte se att de bytade några slangar eller liknande. Enligt dem var det också svårt att få en turbo att fungera korrekt när wastegaten väl börjat krångla.
Vilka anledningar kan ge försämrat laddtryck i en SAAB 9-5?
Magnetventilen?
Hål på diverse slangar?
Backventilerna?
Är det kanske rent ut sagt bättre att byta turbo nu när den befintligas wastegate krånglar eller är det värt att byta ut alla slangar och annat för att se om det blir bättre?
Alla tips och råd är varmt välkomna.
Mvh
Christian