Tanken är då att jag ska bygga mig en en helt ny hatthylla i polyester. Med 4 st 6.5or är själv inte så extremt erfaren av ljudbyggen. är detta en bra kombination ? dom ska vara kopplade på steg.
Är det något jag bör veta innan jag börjar : O ?` Ska jag ha lådor under `? eller ska det sitta ihop med baslådan som jag ska bygga under hatthyllan ?`
Har kollat runt i lite trådar men hittar ej något bra svar
Tanken är då att jag ska bygga mig en en helt ny hatthylla i polyester. Med 4 st 6.5or är själv inte så extremt erfaren av ljudbyggen. är detta en bra kombination ? dom ska vara kopplade på steg.
Är det något jag bör veta innan jag börjar : O ?` Ska jag ha lådor under `? eller ska det sitta ihop med baslådan som jag ska bygga under hatthyllan ?`
Tacksam vid svar
har du baslåda och ändå ha dom där så får du bygga låda för alla 6,5or ja, iaf om det ska bli bra, men helt ärligt så tycker jag att om du har baslåda så skit i dom å satsa på ett värre framsystem med steg ist som så förbanat många andra före mej sagt: du sitter inte bak å kör
Edit: svar på nästa fråga, vad som helst funkar ju med rätt modifikationer egentligen, men ska det bli bra ska dom inte påverkas av basens luftrörelser eller hur man ska förklara, kan skjuta högtalarna rätt fort annars
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (25 maj 2010)
Tacksam vid svar
har du baslåda och ändå ha dom där så får du bygga låda för alla 6,5or ja, iaf om det ska bli bra, men helt ärligt så tycker jag att om du har baslåda så skit i dom å satsa på ett värre framsystem med steg ist som så förbanat många andra före mej sagt: du sitter inte bak å kör
Edit: svar på nästa fråga, vad som helst funkar ju med rätt modifikationer egentligen, men ska det bli bra ska dom inte påverkas av basens luftrörelser eller hur man ska förklara, kan skjuta högtalarna rätt fort annars
Så inget bygge i hatthylla tycker du alltså Men känns så tråkigt att inget ha där...
Får fundera lite hur jag ska göra. Vore fint och ha några högtalare där som är eget designat
Du kan ju bygga 2 lådor på 18l styck, 3" port på 20cm och ha 2 st DLS RW6 i vardera låda
Då får du 4 st 6.5 i hatthyllan men det är basar
eller en låda på 34 liter å en 4" port på 22 cm..
Hmm det är ju faktiskt en ide det med Men fan en person som jag frågade här på garaget. Han säger att jag ska ha en sluten låda :? Vad gör det för skillnad ? Vilket är bäst ? ;D
Du kan ju stoppa i ett gäng koaxialer där och driva dom på stereon om du absolut ska ha nåt där bak och som det redan sagts, satsa på framsystemet! Är ju där du sitter så du bör alltså även ha ljudet där.
Du kan ju bygga 2 lådor på 18l styck, 3" port på 20cm och ha 2 st DLS RW6 i vardera låda
Hmm det är ju faktiskt en ide det med Men fan en person som jag frågade här på garaget. Han säger att jag ska ha en sluten låda :? Vad gör det för skillnad ? Vilket är bäst ? ;D
Kan ju medela att det är JBL GTO 6,5or jag har med delningsfilter och diskant.
Sant Örjan, men jag orkade inte räkna :-D
Burre> Slutet eller portat beror på högtalarens parametrar och ens smak på hur basen skall låta/spela. Just dessa basar jag nämnde funkar i slutna lådor men trivs bäst i portad låda.
Burre> Slutet eller portat beror på högtalarens parametrar och ens smak på hur basen skall låta/spela. Just dessa basar jag nämnde funkar i slutna lådor men trivs bäst i portad låda.
fast jag behövde inte räkna då ja redan har en låda med 4 RW6 i.. (saknar den som fan)
Kan ju medela att det är JBL GTO 6,5or jag har med delningsfilter och diskant.
Dom ska spelas i sluten låda eller open air, portat går väl också men då lär nån räkna ut en låda åt dig och det är frågan om ifall du vinner så mycket på en sån, är ju midbasar/mellanregister du har.
Jag mäte lite idag på Hatthyllan och det lär ju bli ett jävla skit och bygga en låda som är så pass lång ,Hatyhyllan är 133 cm lång på längsta stället. Och Bredden på bredaste stället var 27cm .
Då kommer jag ju få bygga en jätte smal låda om man ska ha någon volym under varje högtalare ? Eller tänker jag helt fel ?
Fast 34L är ju då för ett par DLS basar, inte för dina middar. Dom vill nog gärna ha mer volym än så. Om du däremot ska ha två par DLS RW6or i hatthyllan så är det 34L som gäller.
Kan mäta o räkna lite på min sedan som står här o skräpar nu under veckan.....
Det vore för jävla underbart faktiskt Jag har gjort mallen till hatthyllan nu ska åka iväg imorn och fixa botten stommen på hatthyllan, Sen när jag vet måtten på lådan så öppnar jag bara upp den i botten och fäster ihop den med Botten på hatthyllan Ska lådan vara portad ? eller sluten ? Är ute efter ett fint klart ljud men endå lite tryck
Fast 34L är ju då för ett par DLS basar, inte för dina middar. Dom vill nog gärna ha mer volym än så. Om du däremot ska ha två par DLS RW6or i hatthyllan så är det 34L som gäller.
Okejokej,
Jag har funderat lite på allt detta nu,Jag bygger en separat låda för 6.5orna i hatthyllan sedan en Baslåda som jag trycker in under hatthyllan med sen efter jag byggt hatthyllan,så man ser hur mycket som finns kvar