3285
Sök

Trött på häxjakten mot yrkesförare!!

Roos
2 juni 2010
#81
habomaster skrev:
Ta upp det anonymt med facket då. Är det fler som gör det så kommer facket ge arbetsgivaren påtryckningar att ge humana körtider. Arbetsgivaren ska inte räkna med att ni har fria vägar, de får väl lägga till 5 min körtid per 20mil om det nu är det ni sparar på att köra om.

Jag ställer mig gärna i kören som anser att tunga fordon borde ha omkörningsförbud 06-22. Det har hänt mer än en gång att man ligger i 110-120 på motorvägen och närmar sig ett par långtradare som ligger och stretar i 90 eller vad det nu får ligga i, och den bakre får för sig att gå ut för en omkörning. Helst när man passerar kolmården så det tar (utan att överdriva) 10 minuter att köra om.
Inte konstigt att man gasar lite extra för att komma om en långtradare på motorvägen.

Det bästa vore en adaptiv farthållare, så att när ni nu ligger och maxar bilen på farthållaren kommer den anpassa hastigheten till framförvarande lastbil.

Så länge personbilar har rätten till att avgöra själva om dom vill köra om, eller inte, så kommer vi också ha det. Och så länge som folk inte kan sluta vara så jävla stressade och anser att världen går under då de får köra i 90 i en minut tills jag kommit om någon annan, så kommer den här diskussionen pågå i evigheter. Många klagar på respekten från lastbilschafförer jänte personbilar. Konstigt? Varför ska man kasta ut respekt och vara hänsyn, när man inget tillbaka får?

Transportbranschen är och har alltid varit stressig, det ser ut så. Hade facket velat göra något hade det redan skett. Inte direkt som att man jobbar på ett nystartat åkeri, nä, de flesta har varit med ett bra tag.

7 274 Inlägg
2 juni 2010
#82
Om man har en körning där man ligger har drygt en kvart, tjugo minuter över när det går som det ska.
Hur gör man då en dag med t ex vägbyggen eller olyckor?
Förstår mig inte på alla idioter som säger "regler är regler".

Bara för att någon har kommit på att det ska vara en lag så behöver väl inte det betyda att det är en bra och fungerande lag?
Mycket måste anpassas efter verkligheten istället för folk som tycker att det ska vara på ett sätt bara för att det låter bra...


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
2 juni 2010
#83
Brains skrev:
Om man har en körning där man ligger har drygt en kvart, tjugo minuter över när det går som det ska.
Hur gör man då en dag med t ex vägbyggen eller olyckor?
Förstår mig inte på alla idioter som säger "regler är regler".

Bara för att någon har kommit på att det ska vara en lag så behöver väl inte det betyda att det är en bra och fungerande lag?
Mycket måste anpassas efter verkligheten istället för folk som tycker att det ska vara på ett sätt bara för att det låter bra...

Då är det skit i ledningen eller en usel speditör som inte har koll på vilken tid olika saker tar. Du som chaufför har rätten på din sida för är ett skubb satt med orimliga tidsmarginaler så är första steget att snacka med din chef och steg två att koppla in facket.
Senast redigerat av hotrodder (2 juni 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

7 274 Inlägg
2 juni 2010
#84
hotrodder skrev:
Brains skrev:
Om man har en körning där man ligger har drygt en kvart, tjugo minuter över när det går som det ska.
Hur gör man då en dag med t ex vägbyggen eller olyckor?
Förstår mig inte på alla idioter som säger "regler är regler".

Bara för att någon har kommit på att det ska vara en lag så behöver väl inte det betyda att det är en bra och fungerande lag?
Mycket måste anpassas efter verkligheten istället för folk som tycker att det ska vara på ett sätt bara för att det låter bra...

Då är det skit i ledningen eller en usel speditör som inte har koll på vilken tid olika saker tar. Du som chaufför har rätten på din sida för är ett skubb satt med orimliga tidsmarginaler så är första steget att snacka med din chef och steg två att koppla in facket.

Jo men alltså hur ska man lösa det då?
Tvåförarsystem pga att det någon gång kan hända något längs vägen?
Bilen ifråga har bara 1 stopp innan den vänder hem igen.
Vissa poliser kan faktiskt förstå det och se genom fingrar när det har varit snöstorm eller liknande men om man blir stoppad av en lagboksföljare då?

Jag anser fortfarande att reglerna är alldeles för strikta och bör kunna anpassas efter situation till situation.
En kvarts längre körtid så att jag får sova i min egen säng med riktig mat gör inte mig till en livsfarlig chaufför som vissa verkar tro...

Varför får jag köra i 10 timmar men jobba i 13?
Är jag inte lika farlig under dom resterande 3 timmarna när jag kör omkring med min truck och hanterar gasflaskor eller vad jag nu gör?


Hanskyofsweden
2 juni 2010
#85
Speditörerna o kunderna fattar inte vad de krävs utav oss lastbilchufförer ... Vi ska ju finnas men inte synas ... snart kommer allt gå på tåg...Visst, men blir de sån vinter som de blev sist så kommer hela sverige stå stilla om inte vi galna lastbilschufförer e ute på vägarna ...

Roos
2 juni 2010
#86
Brains skrev:
Jag anser fortfarande att reglerna är alldeles för strikta och bör kunna anpassas efter situation till situation.
En kvarts längre körtid så att jag får sova i min egen säng med riktig mat gör inte mig till en livsfarlig chaufför som vissa verkar tro...

Varför får jag köra i 10 timmar men jobba i 13?
Är jag inte lika farlig under dom resterande 3 timmarna när jag kör omkring med min truck och hanterar gasflaskor eller vad jag nu gör?

Visst tycker jag också att det är konstigt att man privat kan köra hur mycket som helst, utan regler, medans lastbilar inte får det. MEN - jag förstår att reglerna behövs! Har mött på många som kört på dubbla kort som ligger och vinglar över vägarna och som man funderar över om man verkligen ens vill köra om, och det är lite mer att framföra på vägen bil+släp än en vanlig personbil.
Visst är tiderna lite väl strikta, men en kvart hit och dit blir senare några timmar hit och dit.. 
Så även om tiderna är dumma så behövs de ändå..

1 067 Inlägg
2 juni 2010
#87
hotrodder skrev:
Brains skrev:
Om man har en körning där man ligger har drygt en kvart, tjugo minuter över när det går som det ska.
Hur gör man då en dag med t ex vägbyggen eller olyckor?
Förstår mig inte på alla idioter som säger "regler är regler".

Bara för att någon har kommit på att det ska vara en lag så behöver väl inte det betyda att det är en bra och fungerande lag?
Mycket måste anpassas efter verkligheten istället för folk som tycker att det ska vara på ett sätt bara för att det låter bra...

Då är det skit i ledningen eller en usel speditör som inte har koll på vilken tid olika saker tar. Du som chaufför har rätten på din sida för är ett skubb satt med orimliga tidsmarginaler så är första steget att snacka med din chef och steg två att koppla in facket.

Då får man snart hälsa på de snälla tanterna på Arbetsförmedlingen.  De flesta åkerierna har gjort sig av med en massa folk så det är inte precis brist på arbetskraft.

Trafikledarna och åkarna är minst lika pressade som de som håller i ratten.   Bilarna måste rulla och många stängs bara av för att byta olja.

Är en jävla massa papper som ska flyttas för att det ska rulla överhuvudtaget.

Personligen har jag mer mot stuvarna och terminalarbetarna än de som kör bilarna..   En del gånger ser godset ut som kriget hmm


Körv
3 535 Inlägg
2 juni 2010
#88
Hool skrev:
hotrodder skrev:
Brains skrev:
Om man har en körning där man ligger har drygt en kvart, tjugo minuter över när det går som det ska.
Hur gör man då en dag med t ex vägbyggen eller olyckor?
Förstår mig inte på alla idioter som säger "regler är regler".

Bara för att någon har kommit på att det ska vara en lag så behöver väl inte det betyda att det är en bra och fungerande lag?
Mycket måste anpassas efter verkligheten istället för folk som tycker att det ska vara på ett sätt bara för att det låter bra...

Då är det skit i ledningen eller en usel speditör som inte har koll på vilken tid olika saker tar. Du som chaufför har rätten på din sida för är ett skubb satt med orimliga tidsmarginaler så är första steget att snacka med din chef och steg två att koppla in facket.

Då får man snart hälsa på de snälla tanterna på Arbetsförmedlingen.  De flesta åkerierna har gjort sig av med en massa folk så det är inte precis brist på arbetskraft.

Trafikledarna och åkarna är minst lika pressade som de som håller i ratten.   Bilarna måste rulla och många stängs bara av för att byta olja.

Är en jävla massa papper som ska flyttas för att det ska rulla överhuvudtaget.

Personligen har jag mer mot stuvarna och terminalarbetarna än de som kör bilarna..   En del gånger ser godset ut som kriget hmm

Helt klart. Finns det något jag avskyr så är det stora jävla pallar med SRS-lådor, sen är det inte en cm plastfolie på. Då gäller det att stänga in den rätt duktigt.

Truckdriving Man

The one and only ;) Take it or live it :P
327 Inlägg
3 juni 2010
#89
Vill bara få säga det att jag har enormt stor respekt för det jobb som ni caufförer gör och jag flyttar hellre på mig i en uppförsbacke än att vara tjurig och ligga i vägen då det kommer en stor lastbil som har det jobbigt redan att ta sig fram, och till alla andra se för FAN till att lämna företräde när det kommer en lastbil...det är fan inga lätta bilar att ratta runt eller backa med så VISA RESPEKT FÖR DE TUNGA FORDONEN PÅ VÄGARNA.

Utan transportnäringen stoppar Sverige och jag vill iallafall ha kvar våra svenska åkerier på vägarna.

Fullt ös medvetslös....
VOLVO- a better way of living.
Old Volvo never dies they only go faster.
Hated by plenty, wanted by many. Disliked by some, but confronted by none.

1 638 Inlägg
3 juni 2010
#90
Volvobrud83 skrev:
Vill bara få säga det att jag har enormt stor respekt för det jobb som ni caufförer gör och jag flyttar hellre på mig i en uppförsbacke än att vara tjurig och ligga i vägen då det kommer en stor lastbil som har det jobbigt redan att ta sig fram, och till alla andra se för FAN till att lämna företräde när det kommer en lastbil...det är fan inga lätta bilar att ratta runt eller backa med så VISA RESPEKT FÖR DE TUNGA FORDONEN PÅ VÄGARNA.

Utan transportnäringen stoppar Sverige och jag vill iallafall ha kvar våra svenska åkerier på vägarna.

Klart jag lämnar företräde åt en lastbil när jag måste enligt trafikreglerna, annars får dom glatt vänta som vilken annan medtrafikant som helst. Har man det jobbigt att köra sitt fordon så ska man nog låta bli är min åsikt.


Ovejävel!
261 Inlägg
3 juni 2010
#91
haha fan va ni e goa med era diskussioner, senast idag var jag upp till Stockholm o skulle lasta Cola. blev en timme sen o dom undra varför. Jo sa jag, jag var ju tvungen o ha min dygnsvila. Sen skakade han på hövvet o gick iväg.

Det e så de e..

Störst först! hehe.. smile

Kör du så dör du!

Hanskyofsweden
3 juni 2010
#92
kunder o speditöer fattar inte kör o vilo tider

3 Inlägg
3 juni 2010
#93
Känns lite så där att läsa deta efter som jag har precis sagt upp mig från mitt industri arbete för att börja köra lastbil

Roos
4 juni 2010
#94
Tobbe_st skrev:
Känns lite så där att läsa deta efter som jag har precis sagt upp mig från mitt industri arbete för att börja köra lastbil

Äsch, du kommer få ett tobbenjobb smile Såklart de finns motgångar, men jag hade aldrig velat göra något annat. Det är en sorts kärlek. smile

Körv
3 535 Inlägg
4 juni 2010
#95
Tobbe_st skrev:
Känns lite så där att läsa deta efter som jag har precis sagt upp mig från mitt industri arbete för att börja köra lastbil

Äsch då. Du kommer klara dig finfint, det är inte direkt så att man vantrivs. Helt ärligt så är det de bästa jobbet jag någonsin haft.

Truckdriving Man


Sök