2980
Sök

Rubbad ide. motor från 850t5 till mazda 323F 91

572 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
Volvo544special65: Jo men det han menade va ju om jag skulle göra bakhjulsdrift.. Plus att det va ju inte det jag skulle göra. därför jag undrade.
_Toz_: Jaså.. Har du en tråd här?? Hade varit kul o följa.. smile Men för mig e det en rubbad idee =P

DZ Design På Facebook

Saaboholic
3 129 Inlägg
3 juni 2010
Fullt frisk är ju inte idèn, jag hade gett dig rådet att läsa på allt du kan om t5 motorn, styr och elsystemet osv. För även om du lyckas få i motorn så kvarstår elen och den är då verkligen inte det enklaste.

Hoppas du kan ellära och motorlära bra och att du har mycket tid, för det kommer gå åt wink

Lycka till:)

"Liberty of thought is the life of the soul"

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
3 juni 2010
hedley skrev:
Fullt frisk är ju inte idèn, jag hade gett dig rådet att läsa på allt du kan om t5 motorn, styr och elsystemet osv. För även om du lyckas få i motorn så kvarstår elen och den är då verkligen inte det enklaste.

Hoppas du kan ellära och motorlära bra och att du har mycket tid, för det kommer gå åt wink

Lycka till:)

den är lättare än vad man tror eftersom det sitter ett kopplingsdon vid styrboxen så är det inte så många kablar att leta upp är kanske 10st samanlagt detta inkl ac styrning startmotor oljetryck osv
och dessutom är det mängder som gjort om elen innan så info finns att hitta för att göra en instalation relativt enkelt

men visst lite el är det alltid

Kör fort så hinner inget hända...

572 Inlägg
3 juni 2010
Trådstartare
hedley: Hehe.. Ja själva motorn kan jag innan och utan till Det svåra blir då elen. Men man får köpa varenda bok man kan för att få info om den.. smile Ja tid har man alltid till sånt.. smile Men först ska jag hitta garage innan jag börjar

Growe: Precis. Får hitta massa info om t5motorn sen ska det väl gå. smile

DZ Design På Facebook

8 250 Inlägg
3 juni 2010
Frågan är om det är så svårt med elen egentligen. Det är ju en separat motorhärva som bara är att koppla loss från säkringsboxenboxen och flytta över. Det är ju bara änden man behöver lägga lite tid på.

564 Inlägg
3 juni 2010
Jag tror elen kommer vara det minsta bekymret. Värre är det att få den fysiskt på plats med drivaxlar osv.

Om du tror att du kan klara det och har tålamod så kör på! Det behövs ju även en hel del verktyg, svets osv, men det förstår du kanske redan.

//J

572 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Marlboroman: det jävliga e nog vart man ska koppla det i mazdan. .lär ju inte vara samma färger i vilvon som i mazdan. Men det fins ju elchema. Så det SKA gå smile
groze: Jag vet ju inte om jag klarar det.. Men ska fixa så jag klarar det smile Och verktygen har jag så det e inget ptoblen. .Fattas det något får man införskaffa det big_smile

DZ Design På Facebook

Dåre
182 Inlägg
4 juni 2010
Ursäkta mig lite off topic här men blir så trött på folk som säger behöver du fråga så gör inte det.

Menar alla e vi nybörjare någon gång ju. Och för att få fram folk som Kooz eller Foose som båda e världs kända bilbyggare så måste man ta sig vatten överhuvudet i bland och lösa dom problemen som uppstår på vägen. Att lösa problem och tänka gör att vi blir bättre och smartare. Visst det kan bli dyrt och man kanske kommer stå och slå huvudet i väggen ett antal gånger för att det inte funkar, men i slut ändan när man bevisat alla som sa nä det funkar inte eller att man aldrig skulle klara det så e det värt det i mina ögon.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

4 005 Inlägg
4 juni 2010
Gudzilla skrev:
Ursäkta mig lite off topic här men blir så trött på folk som säger behöver du fråga så gör inte det.

Menar alla e vi nybörjare någon gång ju. Och för att få fram folk som Kooz eller Foose som båda e världs kända bilbyggare så måste man ta sig vatten överhuvudet i bland och lösa dom problemen som uppstår på vägen. Att lösa problem och tänka gör att vi blir bättre och smartare. Visst det kan bli dyrt och man kanske kommer stå och slå huvudet i väggen ett antal gånger för att det inte funkar, men i slut ändan när man bevisat alla som sa nä det funkar inte eller att man aldrig skulle klara det så e det värt det i mina ögon.

Det är rätt stor skillnad när någon har en extrem förkunskap och mycket tidigare erfarenhet av liknande saker, än någon som inte har någon förkunskap överhuvudtaget och ska försöka sig på ett stort projekt.

Bättre är att antingen ha kunskap eller bra förkunskaper om man ska göra något, eller ordentligt jävla mycket tid.

Dåre
182 Inlägg
4 juni 2010
linuslinje skrev:
Gudzilla skrev:

Det är rätt stor skillnad när någon har en extrem förkunskap och mycket tidigare erfarenhet av liknande saker, än någon som inte har någon förkunskap överhuvudtaget och ska försöka sig på ett stort projekt.

Bättre är att antingen ha kunskap eller bra förkunskaper om man ska göra något, eller ordentligt jävla mycket tid.

Visst hjälper det att kunna en massa innan och så.

Och ja man måste räkna med att om man inte kan riktigt så kan det ta lång tid.

Men man måste börja någon gång och då tycker jag att man ska ta det projektet som kommer upp i huvudet och inte gå och vänta tills man kommer på något lite lättare som man vet man klarar.

Har själv planer på att lägga ner en T5 motor i min manta och ligger själv och tar reda på fakta om hur det ska göras och sånt, dock så tar jag det ett steg längre och gör om hela bilen ordentligt.

Och ja jag letar själv fakta genom fråga personer och så då jag vet att om någon gjort det och om det funkar till dom och om det funkar där så funkar det troligen till mig också.

Lev alltid livet till max man vet aldrig när det tar slut

4 005 Inlägg
4 juni 2010
Gudzilla skrev:
linuslinje skrev:
Gudzilla skrev:

Visst hjälper det att kunna en massa innan och så.

Och ja man måste räkna med att om man inte kan riktigt så kan det ta lång tid.

Men man måste börja någon gång och då tycker jag att man ska ta det projektet som kommer upp i huvudet och inte gå och vänta tills man kommer på något lite lättare som man vet man klarar.

Har själv planer på att lägga ner en T5 motor i min manta och ligger själv och tar reda på fakta om hur det ska göras och sånt, dock så tar jag det ett steg längre och gör om hela bilen ordentligt.

Och ja jag letar själv fakta genom fråga personer och så då jag vet att om någon gjort det och om det funkar till dom och om det funkar där så funkar det troligen till mig också.

Det är väl två olika skolor egentligen kanske. Den ena som mig, är att göra små saker först, byta tändstift, bromsbelägg m.m, sedan större, kamrem m.m, sedan kanske renovera en topp. sedan plocka ur och i en motor och fixa o dona. sen plocka isär....

Och det andra att plocka ner allt i molekyler, och köra lite problemlösning när "problemen kommer"

Det andra är säkrare och det andra är väl kanske roligare, jag vet inte. Det är väl smaksak.

Det jobbigaste med det andra är när det blir över saker...... smile
Senast redigerat av linuslinje (4 juni 2010)

572 Inlägg
4 juni 2010
Trådstartare
Asså jag kan hålla med om att en som aldrig har pillat så mycket med motor/bil som att byta kamrem tex. Dom kanske inte ska göra stora projekt.. Men jag har liksom plockat isär en t5motor och plockat ihopa en. Volvo över huvudtaget kan jag innan o utan till förutom elsystemet.. Men det finns scheman. Hade en 850 fast GLT. Samma motor som t5 ju. Och den tog jag ner i bitar o byggde upp igen.. Så man har ju kunskaperna. Men där e mycket man måste fråga om.. FRÅGA = LÄRA SIG..

DZ Design På Facebook

Os Difuntos
1 822 Inlägg
4 juni 2010
DOOOOO IT!!!
Men ett tips bara, skaffa alla delar innan du börjar kapa allt för mkt så du ser vad som skall göras. Annars står du som mig med en hög av plåt som man inte orkar svetsa ihop.

Guns dont kill people, Chuck Norris kills people.

4 005 Inlägg
5 juni 2010
Dannz0 skrev:
Asså jag kan hålla med om att en som aldrig har pillat så mycket med motor/bil som att byta kamrem tex. Dom kanske inte ska göra stora projekt.. Men jag har liksom plockat isär en t5motor och plockat ihopa en. Volvo över huvudtaget kan jag innan o utan till förutom elsystemet.. Men det finns scheman. Hade en 850 fast GLT. Samma motor som t5 ju. Och den tog jag ner i bitar o byggde upp igen.. Så man har ju kunskaperna. Men där e mycket man måste fråga om.. FRÅGA = LÄRA SIG..

Isåfall så tycker jag verkligen att du ska genomföra det!

Det kan bli ett väldigt roligt projekt. smile

572 Inlägg
5 juni 2010
Trådstartare
baca: Haha det lät ju inte bra.. smile Ja jag kommer ju att kolla allt innan jag börjar kapa. Men svetsa e kul så det orkar man alltid.. smile
linuslinje: jaja för fan.. Det kommer bli av.. Jag e helt på detta nu.. Ska fan göra det.. E skit kul att göra ett stort projekt o sen vara stolt över det. big_smile

DZ Design På Facebook

Sök