2539
Sök

Dåligt ljud efter annten byte

216 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
har tagit bort orginal anntenen på min 9000, och ersattt den med en rutmonterad.

men nu när jag skulle koppla in radion blev det bara skit.

när jag lyssnar på cd så får man spela på högsta för att ens kunna höra att det kommer ljud, och det skårrar bara skit i högtalarna.

jag har dragit ny jord och ny späning men ingen förändrning. så det måste ja något med antenen att göra.

Stereon funkar i min andra bil,

Men skall det vara jord eller spänning på ánnten kontakten? där är jord på ytter ringen men på stiftet som går i mitten. ? späning eller jord?

5 198 Inlägg
23 april 2010
uteslut antennen om du har dåligt ljud på cd, det är 2 olika saker.,, det är jord i yterringen,, och signal i mitten,,, men där ska inte va nån spänning normalt. Kolla igenom så du inte råkat göra nåt med högtalar kablaget
Senast redigerat av gamlingen (23 april 2010)

stRaend
23 april 2010
Då är det ju iallafall något i din bil som inte stämmer, stereon kablage kanske det är något skit med? Verkar vara konstigt om det är antennens fel att det låter skit när du spelar via cd.

edit: testa koppla ur antennen och se om det låter illa fortfarande.
Senast redigerat av stRaend (23 april 2010)

216 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
kopplar jag ur anntenen så kan jag inte starta stereon.

Jag kopplade jord direkt från batterit och lika så späning både på den gula och den röda.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2010
Om stereon inte går att starta utan antennen i så tyder det på att den jordar genom antennen, och då är din jordning till stereon inte bra. Så ta och kolla upp den, sätt den i nån rejäl plåtbit under instrumentbrädan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

216 Inlägg
23 april 2010
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Om stereon inte går att starta utan antennen i så tyder det på att den jordar genom antennen, och då är din jordning till stereon inte bra. Så ta och kolla upp den, sätt den i nån rejäl plåtbit under instrumentbrädan.

så du menar att man kan ta en jord kabel och bara lägga emot stereon.

Har iallfall testat att jorda i annten hålet extra men ingen skillnad hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 april 2010
Nja inte riktigt så, utan du drar en jord från nån rejäl plåt där under instrumentbrädan (skruvar fast den såklart, inte bara lägger den mot) & kopplar till den svarta (minus, jord) kabeln in i stereon. Antennhålet ska du INTE jorda i!

Saab 9-3SC {SQ-edition}

216 Inlägg
24 april 2010
Trådstartare
men det kan ju inte bli bättre jord än den jag har dragit nu. från batterit till stereon

Leg. nöt
460 Inlägg
24 april 2010
Mig vetterligen så ska man inte jorda i batteriet utan i karossen... Rätta mig om jag har fel...

SAAB

stRaend
24 april 2010
BaeckRacing skrev:
Mig vetterligen så ska man inte jorda i batteriet utan i karossen... Rätta mig om jag har fel...

spelar ingen större roll, det blir samma jordpunkt ändå. finns massvis som jordat steg osv direkt på batteriet, finns nog ingen bättre jord egentligen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2010
Optimus_prime skrev:
men det kan ju inte bli bättre jord än den jag har dragit nu. från batterit till stereon

Men sitter den jorden bra då? Bara för att den sitter direkt på batteriets pol så behöver det ju inte bli bäst, om ytan den sitter mot är ärgad eller smutsig så blir det ingen bra kontakt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

216 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
Nu har jag testat lite.

Tog en annan stereon som jag vet fungerar.
Tog plus från en kopplings plint i säkringsdosan lika så jord. och sen tog jag en högtalare,
och spelade cd. BLEV SKIT.

fattar inte varför det inte funkar.
Skall testa att ta en stereo utanför bilen, den jag har i garaget och spelar. och dra kablar från den till högtalarna i bilen.

4 693 Inlägg
8 juni 2010
stRaend skrev:
BaeckRacing skrev:

spelar ingen större roll, det blir samma jordpunkt ändå. finns massvis som jordat steg osv direkt på batteriet, finns nog ingen bättre jord egentligen?

Steg kan man jorda i bateriet om dom står väldigt nära varandra.
Mitt steg är jordat i både batteri och kaross

Booyakasha!

Sök