3551
Sök

Tickande motor ?

139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#1
Tjena har en volvo s80 som tickar när motorn är varm. Låter inte mycket men störánde.
Den tickar då man kör. Det´är en s80, 2.4 03a. Vad kan felet vara?


3 354 Inlägg
8 juni 2010
#2
om den tickar vid värme så gissar jag på för tunn olja

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#3
oljan är från mekonomen o den va inte billig o köpa. den skulle man kunna köra  upp till 2000.


8 242 Inlägg
8 juni 2010
#4
Va oljan kostade och hur långt dem säger att man kan köra är rätt ointressant. Frågan är ju hur tjock den är? Är ju det som räknas. Och vilken sorts olja du hällt i.


Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 juni 2010
#5
Hur långt har du kört på den oljan då? Är den något år och du kört en 1000 mil så kan den ju kanske bli för tunn.

Byt olja om du inte redan gjort de. De som tickar är troligtvis en hydraulisk lyftare och har de en för tunn olja så hänger de inte med.

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#6
Marlboroman skrev:
Va oljan kostade och hur långt dem säger att man kan köra är rätt ointressant. Frågan är ju hur tjock den är? Är ju det som räknas. Och vilken sorts olja du hällt i.
Helsyntet (motor) / Olja bil

Castrol EDGE Sport 0W-40 är en allsidig motorolja som ger ro i sinnet vid hård körning. Den ger högt skydd vid kallstart och snabb cirkulation för att säkerställa hög acceleration. ACEA A3/B3/B4/C3

DEN OLJAN ÄR VÄL SKITBRA?


139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#7
Boostrider skrev:
Hur långt har du kört på den oljan då? Är den något år och du kört en 1000 mil så kan den ju kanske bli för tunn.

Byt olja om du inte redan gjort de. De som tickar är troligtvis en hydraulisk lyftare och har de en för tunn olja så hänger de inte med.
Kört me oljan ca 3 dagar=).


388 Inlägg
8 juni 2010
#8
Hur dyr oljan är spelar ingen roll är det fel viskositet (tjocklek) så kan oljan vara för tunn för din motor när den blir varm och då får du ett tickande ljud från dom hydraliska lyftarna,Nu vet jag inte hur mycket tickande vi pratar om men även spridarna ger ett svagt tickande ifrån sig.


139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#9
yoppe skrev:
Hur dyr oljan är spelar ingen roll är det fel viskositet (tjocklek) så kan oljan vara för tunn för din motor när den blir varm och då får du ett tickande ljud från dom hydraliska lyftarna,Nu vet jag inte hur mycket tickande vi pratar om men även spridarna ger ett svagt tickande ifrån sig.
Det är typ som en skrammel tickande, inte värsta men man hör lite när man har rutorna öppnade.
Kört me oljan i ca 3 dagar.
Spridare? Har aldrig bytt den. Hur svårt e det?


193 Inlägg
8 juni 2010
#10
Knight_99_Rider skrev:
Kört me oljan ca 3 dagar=).
Och detta tickande kom direkt efter bytet eller var det innan också?

Jag tror personligen att tickandet, troligen från lyftarna som andra säger, kommer avta inom kort, givet att tickandet uppkom efter bytet.
Jag tar också för givet att du tittat i din instruktionsbok så att du använder rätt klassning/viskositet osv.

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#11
Falcy skrev:
Knight_99_Rider skrev:
Kört me oljan ca 3 dagar=).
Och detta tickande kom direkt efter bytet eller var det innan också?

Jag tror personligen att tickandet, troligen från lyftarna som andra säger, kommer avta inom kort, givet att tickandet uppkom efter bytet.
Jag tar också för givet att du tittat i din instruktionsbok så att du använder rätt klassning/viskositet osv.
ja innan va de mindre tickandet.

instruktionsbok>? räcker väl att man ger regnr hos mekonomen då får man rätt olja?


388 Inlägg
8 juni 2010
#12
Knight_99_Rider skrev:
yoppe skrev:
Hur dyr oljan är spelar ingen roll är det fel viskositet (tjocklek) så kan oljan vara för tunn för din motor när den blir varm och då får du ett tickande ljud från dom hydraliska lyftarna,Nu vet jag inte hur mycket tickande vi pratar om men även spridarna ger ett svagt tickande ifrån sig.
Det är typ som en skrammel tickande, inte värsta men man hör lite när man har rutorna öppnade.
Kört me oljan i ca 3 dagar.
Spridare? Har aldrig bytt den. Hur svårt e det?
Spridarna låter inte så mycket att du skulle höra dom tydligt i bilen utan får öppna huven och dom skall ticka lite men det låter inte som dom utan som lyftarna 0W-40 olja bör dock inte vara för tunn utan låter ganska vettigt men frågan är vad det har varit för olja innan jag skulle ge det lite tid och se om det blir bättre.


139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#13
yoppe skrev:
Knight_99_Rider skrev:
yoppe skrev:
Hur dyr oljan är spelar ingen roll är det fel viskositet (tjocklek) så kan oljan vara för tunn för din motor när den blir varm och då får du ett tickande ljud från dom hydraliska lyftarna,Nu vet jag inte hur mycket tickande vi pratar om men även spridarna ger ett svagt tickande ifrån sig.
Det är typ som en skrammel tickande, inte värsta men man hör lite när man har rutorna öppnade.
Kört me oljan i ca 3 dagar.
Spridare? Har aldrig bytt den. Hur svårt e det?
Spridarna låter inte så mycket att du skulle höra dom tydligt i bilen utan får öppna huven och dom skall ticka lite men det låter inte som dom utan som lyftarna 0W-40 olja bör dock inte vara för tunn utan låter ganska vettigt men frågan är vad det har varit för olja innan jag skulle ge det lite tid och se om det blir bättre.
oki vad kostar o byta lyftarna>? ca!


193 Inlägg
8 juni 2010
#14
Knight_99_Rider skrev:
instruktionsbok>? räcker väl att man ger regnr hos mekonomen då får man rätt olja?
Förhoppningsvis roll
0w-40 verkar iaf vettigt. Men det finns ju olika typer av klassning, ibland vill biltillverkaren ha en speciell klassning, t.ex på Saabarna är det GM-LLA-025 som gäller. Hur det ser ut hos Volvo har jag ingen aning om, men det borde Mekonomen ha koll på.

Jag tror tickandet kommer avta, hav tålamod wink

E85 TD04 Biopower, Mackanized.
Körglädje och bränsleekonomi går inte att kombinera.

139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#15
Falcy skrev:
Knight_99_Rider skrev:
instruktionsbok>? räcker väl att man ger regnr hos mekonomen då får man rätt olja?
Förhoppningsvis roll
0w-40 verkar iaf vettigt. Men det finns ju olika typer av klassning, ibland vill biltillverkaren ha en speciell klassning, t.ex på Saabarna är det GM-LLA-025 som gäller. Hur det ser ut hos Volvo har jag ingen aning om, men det borde Mekonomen ha koll på.

Jag tror tickandet kommer avta, hav tålamod wink
oki tack för era svar boys får väl avvakta=). Men en sista fråga VENTIL LYFTARNA! Är de svåra o byta?


Försöker iaf
1 998 Inlägg
8 juni 2010
#16
Knight_99_Rider skrev:
Falcy skrev:
Knight_99_Rider skrev:
instruktionsbok>? räcker väl att man ger regnr hos mekonomen då får man rätt olja?
Förhoppningsvis roll
0w-40 verkar iaf vettigt. Men det finns ju olika typer av klassning, ibland vill biltillverkaren ha en speciell klassning, t.ex på Saabarna är det GM-LLA-025 som gäller. Hur det ser ut hos Volvo har jag ingen aning om, men det borde Mekonomen ha koll på.

Jag tror tickandet kommer avta, hav tålamod wink
oki tack för era svar boys får väl avvakta=). Men en sista fråga VENTIL LYFTARNA! Är de svåra o byta?
Ja du får ju ta bort ventilkåpan, kammarna och säkert lite andra grejer

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

8 242 Inlägg
8 juni 2010
#17
Knight_99_Rider skrev:
oki tack för era svar boys får väl avvakta=). Men en sista fråga VENTIL LYFTARNA! Är de svåra o byta?
Du får ju plocka av övre halvan på toppen och tar ur kammarna. Men det stora i det helöa är att mäta sig fram vilka lyftare du ska ha eftersom dem är meklaniska och inte hydruliska som någon nämnde längre upp.


139 Inlägg
8 juni 2010
Trådstartare
#18
Marlboroman skrev:
Knight_99_Rider skrev:
oki tack för era svar boys får väl avvakta=). Men en sista fråga VENTIL LYFTARNA! Är de svåra o byta?
Du får ju plocka av övre halvan på toppen och tar ur kammarna. Men det stora i det helöa är att mäta sig fram vilka lyftare du ska ha eftersom dem är meklaniska och inte hydruliska som någon nämnde längre upp.
OHH VILKET JOBB, ORKA LÄGGA NER TID, hoppas tickandet går bort själv hihi



Sök