2669
Sök

Vad är det för skillnader mellan b204 och b234 och skulle en besiktningsman kunna se skillnad på en b204ft och en turbo konverterad b234?

1 Inlägg
måndag 00:28
Trådstartare
#1
Går i tankarna för trimning till 940 och har hört positiva saker om 16 ventil motorer när det kommer till vrid, effektivitet och liknande men har nu kommit till den svåra frågan gällande besiktning. Har hört att vissa som har kört 16v turbo har skaffat en original b204ft och eftersom det är en original volvo motor så ska det inte vara för svårt att få det genom bess(?).

Vad finns det då för riktiga skillnader mellan en b204 och en b234. Till exempel skulle man kunna turbo konvertera en b234, på nått sätt få den att likna utsläppskraven av en b204ft och då under registreringsbesiktningen säga att det är en 2 liters motor trots att det inte är det? Eller finns det för stora synliga/utsläpps skillnader mellan 2.0 och 2.3 liters motorer som bessman skulle kunna upptäcka?

Om detta då skulle funka skulle det vara mer värt att skaffa en hel b234 swappa ner den i min 940 och sedan konvertera till turbo eller borde jag försöka få tag på en 16v topp, kolvar o grenrör och montera det på min nuvarande b230fk (och vad skulle då annars behövas när man ska få datorn o det att förstå vad den bör göra med det nya luftflödet). En annan anledning förutom att det möjligtvis skulle bli billigare är att jag inte vet om b234 har kolvkylsmunstycken vilket jag skulle föredra att behålla. Har nuvarande mål på 350 hästar (jag vet 16 ventil är overkill för detta, 531 skulle vara billigare och mindre krångligt) men finns chanser att jag någon gång kommer gå över detta mål plus tycker det är rätt så mycket häftigare med 16v.

Vad säger ni?

559 Inlägg
måndag 01:13
#2
Beror på bil. Nyare bil än 1993 så lär du ändå gå vägen via Testa eller SFRO och då kan du lika gärna bygga på en B234F.
Ska du regga om en bil innan 1993 utan att byta bromsar,bromscylinder,bakaxel,styrväxel och växellåda osv och ändå åka 16v turbo då är det en B204FT du behöver. Och då behöver motorn vara original B204FT inkl delar. Sen va du gör efter du lyckas regga den med B204FT förtäljer inte historien. Ungefär som alla som byter till 5cyl Volvo motor.
Senast redigerat av Jeebz (måndag 01:15)



Sök