4847
Sök

Nytt däck på vänster sida och dåligt däck på höger sida, skadligt?

52 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Hej!
Har en liten fundering angående däck. Har fått punktering på vänster bak däck pga förslitnings skador, när jag öppnade bagageluckan så såg jag att jag hade ett fullstort däck som reserv.

Min fundering är om det skulle vara skadligt för bilen att köra 15-20 mil med ett slut däck på högersidan och ett fräscht nytt däck på vänster sidan? Vet att man inte får köra så om man har en bil med Haldex-koppling. Men hur är det med vanliga bilar?

Nämvärt att säga är väl att bilen har automat låda och är Rwd.

tack på förhand

// Ango
Senast redigerat av ango (14 juni 2010)

1 327 Inlägg
14 juni 2010
Om det är till saaben så är det ju bara att sätta på däcket bak. Då ska det absolut inte spela någon roll.

52 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
Nej, de är till min andra bil, men de är sant, man kan ju sätta de nya däcket fram, då bilen är backhjulsdriven....
Tack smile

1 327 Inlägg
14 juni 2010
Läste lite snabbt.. Jo precis. Bara att sätta däcket fram istället.
Senast redigerat av Aero T16 (14 juni 2010)

998 Inlägg
14 juni 2010
är däcket av samma märke som det andra? Har för mig att man inte får ha 2 olika däck på samma axel.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

I got Dubs!
2 423 Inlägg
14 juni 2010
Ingen fara, gör det inte på en AWD bara.

Körv
3 535 Inlägg
14 juni 2010
LordLife skrev:
är däcket av samma märke som det andra? Har för mig att man inte får ha 2 olika däck på samma axel.

Det är tum-storleken som har betydelse, du får aldrig ha 15" och 16" till exempel på samma axel.

Truckdriving Man

Blyfot
829 Inlägg
14 juni 2010
decib3L skrev:
LordLife skrev:

Det är tum-storleken som har betydelse, du får aldrig ha 15" och 16" till exempel på samma axel.

Det får heller inte skilja i profil och bredd på samma axel. Men man får ha olika mönster på samma axel.

Som one wheelier åker man ju nästan alltid med ett däck som är mer slitet än de andra.

"bara en mor kan älska en sån son"

52 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
volvokrille12 skrev:
decib3L skrev:
LordLife skrev:

Det får heller inte skilja i profil och bredd på samma axel. Men man får ha olika mönster på samma axel.

Som one wheelier åker man ju nästan alltid med ett däck som är mer slitet än de andra.

Reservdäcket är 235/60 medans sulorna som sitter på är 225/55, den diffen borde väl inte vara ngn fara?

52 Inlägg
14 juni 2010
Trådstartare
härligt härligt smile

Sök