3118
Sök

hur monterar man en extern wastegate?

Rapidoz
688 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Jag undrar hur man kopplar en extern ws
jag vet att man sätter den på grenröret och sen ner till avgassystemet men hur ska slangarna gå och vad ska till vad?
min har en nippel på toppen av ws:en och sen ett gäng hål på sidan och vet inte vart det ska gå någonstans =/
kan någon snälla berätta det

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

10 287 Inlägg
14 januari 2008
Dubbla nipplar finns för att du skall kunna styra wastegaten på båda sidor om membranet. Du kan alltså ge den mottryck på undersidan av membranet för att den skall hålla sig helt stängd ända tills inställt laddtryck.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Rapidoz
688 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Sharky skrev:
Dubbla nipplar finns för att du skall kunna styra wastegaten på båda sidor om membranet. Du kan alltså ge den mottryck på undersidan av membranet för att den skall hålla sig helt stängd ända tills inställt laddtryck.

/Göran

asså den översta är ju en nippel som jag antar man sätter vakuum på?
men den undre är ett gängat hål,kan man alltså täppa igen den bara eller?

1 311 Inlägg
14 januari 2008
du kan ha ovansidan kopplad till vacuum och undersidan till laddtryck för att hålla ventilen stängd så den inte tjuvöppnar.... men det måste styras av en ventil, jag använder en magnetventil som styrs av mitt nirasprut te.x

antar att det går att styra med hjälp av en boostcontroller också... men om du bara vill använda ovansidan går det lika bra, fast då måste du använda specifika fjädrar för just det laddet du vill köra på!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Rapidoz
688 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
Corpze skrev:
du kan ha ovansidan kopplad till vacuum och undersidan till laddtryck för att hålla ventilen stängd så den inte tjuvöppnar.... men det måste styras av en ventil, jag använder en magnetventil som styrs av mitt nirasprut te.x

antar att det går att styra med hjälp av en boostcontroller också... men om du bara vill använda ovansidan går det lika bra, fast då måste du använda specifika fjädrar för just det laddet du vill köra på!

haha extern WS var verkligen inte min grejj ^^
men någon gång måste man lära sig...

Så den översta nippeln kopplar jag till vakuum, och den undre gängade ska gå till en magnetventil?
hur kopplas en magnetventil in?

1 311 Inlägg
14 januari 2008
magnetventilen styrs ju utav olika parametrar som man matar in manuellt, men i nira kan man välja på open loop och closed loop vilket jag inte ska gå in på här, om du vill se hur jag har kopplat kan du gå in på min projekttråd, första sidan... magnetventilen är som ett t-kors, ena slangen till insuget, andra till toppen av wgn och tredje till undersidan av wgn! men som sagt, det fungerar bra med rätt fjäder och bara en anslutning också!

Kolla mitt projekt: Bygger driftingbil - 2,5l 16v 440hk 540nm
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 57#p669957
Läs mer på www.gatbilar.se/corpze

Rapidoz
688 Inlägg
14 januari 2008
Trådstartare
aha okej men vad rekommenderar ni då?

vad menar du med fjäder?
hur fungerar d?

Kan man koppla nippeln som är högst upp på WG till T-korset som jag hade på tryckklockan för att mäta laddtrycket?
Senast redigerat av 940turboplus (14 januari 2008)

1 004 Inlägg
17 juni 2010
940turboplus skrev:
Sharky skrev:

/Göran

asså den översta är ju en nippel som jag antar man sätter vakuum på?
men den undre är ett gängat hål,kan man alltså täppa igen den bara eller?

det beror lite på hur din wastegate är utformad... olika fabrikat kan ha tryck på ovansidan respektive undersidan membranet... kör i lite tryckluft och se på vilken sida ventilen öppnar
.. mvh jimmy
Senast redigerat av 262turbo (17 juni 2010)

"Det är ingen som kommer ihåg en fegis"

Sök