4106
Sök

För stor låda? Eller för stort basreflex?

106 Inlägg
17 juni 2010
Trådstartare
Tjenare!

Byggde låda till min 12" idag. Men när jag spelar så blir det inget "kick" i basen utan mera jämnt tryck, typ "brooooo" istället för "broobroobroobroo" xD Tänkte ifall det beror på om det är för stor låda eller för stort basreflex? Tror inte så mycket på dedär med basreflex för jag täppte till det och det vart inte bättre...

16 197 Inlägg
17 juni 2010
va e de för bas,hur stor e lådan,hur stor/lång e porten, va driver du den me för steg,va har du för delningsfrekvens?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Superhedde
255 Inlägg
17 juni 2010
1. Vad är det för bas. Märke, modell samt gärna parametrar som Vas, Fs samt Qts behövs för att kunna räkna ut en låda.

2. Vad har du byggt för total lådvolym samt portdiameter/area samt längd på denna.

3. Finns ingen lådtyp som är fel, bara fel låda för din bas i ditt system.

4. Vad har du för bilmodell, hur har du monterat lådan?

5. Vad driver du basen med? Övrigt system? Delningsfrekvenser?

Som du förstår så är det inte EN sak som spelar in, utan hela systemet blir en kedja som inte är starkare än sin svagaste länk.

Mvh Mattias Hedin

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

106 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
evilaudio skrev:
va e de för bas,hur stor e lådan,hur stor/lång e porten, va driver du den me för steg,va har du för delningsfrekvens?

Det är en Shark sw1280 1000watt 4Ohm, lådan är på 45L med ett basreflexhål på 4" (10cm) diameter, jag har inget rör utan det är bara ett hål =/. Jag har den kopplat till min hemmastereo som ger ut 220Wrms i 6Ohm (basen är på 4Ohm =/...)

Men det konstiga är att när jag hade min kassa 10" kopplat till min gamla stereo som gav ut 80Wrms så hade jag mera dunk är nu, har mera sub ljud nu...

DJ_Hedde skrev:
1. Vad är det för bas. Märke, modell samt gärna parametrar som Vas, Fs samt Qts behövs för att kunna räkna ut en låda.

2. Vad har du byggt för total lådvolym samt portdiameter/area samt längd på denna.

3. Finns ingen lådtyp som är fel, bara fel låda för din bas i ditt system.

4. Vad har du för bilmodell, hur har du monterat lådan?

5. Vad driver du basen med? Övrigt system? Delningsfrekvenser?

Som du förstår så är det inte EN sak som spelar in, utan hela systemet blir en kedja som inte är starkare än sin svagaste länk.

Mvh Mattias Hedin

Det är en Shark sw1280 1000watt 4Ohm, lådan är på 45L med ett basreflexhål på 4" (10cm) diameter, jag har inget rör utan det är bara ett hål =/. Jag har den kopplat till min hemmastereo som ger ut 220Wrms i 6Ohm (basen är på 4Ohm =/...)

Men det konstiga är att när jag hade min kassa 10" kopplat till min gamla stereo som gav ut 80Wrms så hade jag mera dunk är nu, har mera sub ljud nu...

Superhedde
255 Inlägg
18 juni 2010
Där har du svaret. Din låda är stämd 80hz. Dvs elementet kommer bete sig som om den satt i fria luften under den frekvensen. Det vi brukar kalla bas/subbas är mestadels UNDER 80hz. roll

Prova att sätta i ett rör med längden 25-30cm så kommer det hända saker. Då hamnar avstämningen runt 40hz istället vilket är betydligt mer lämpligt.

Sedan vet vi fortfarande inte om basen i sig gillar denna låda. Det man måste ha för att få reda på det är de parametrar jag frågat om tidigare. Man kan inte bara slå ihop en låda på måfå och tro det skall bli bra.

Mvh Mattias Hedin
Senast redigerat av DJ_Hedde (18 juni 2010)

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

106 Inlägg
18 juni 2010
Trådstartare
DJ_Hedde skrev:
Där har du svaret. Din låda är stämd 80hz. Dvs elementet kommer bete sig som om den satt i fria luften under den frekvensen. Det vi brukar kalla bas/subbas är mestadels UNDER 80hz. roll

Prova att sätta i ett rör med längden 25-30cm så kommer det hända saker. Då hamnar avstämningen runt 40hz istället vilket är betydligt mer lämpligt.

Sedan vet vi fortfarande inte om basen i sig gillar denna låda. Det man måste ha för att få reda på det är de parametrar jag frågat om tidigare. Man kan inte bara slå ihop en låda på måfå och tro det skall bli bra.

Mvh Mattias Hedin

Jag vet allt dedär med att man måste räkna ut med hjälp av parametrar osv. Har program som gör det också, men jag får inte tag på paramtrarna till basen, har googlat och googlat och googlat, men inte hittat dem. Vet du var man kan få tag på dom? smile Hade inget rör på min 10" bas och den dunka på som fan. Men skall testa lägga dit ett rör=)

Sök