4424
Sök

Viking eller Bsr

53 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
Jag har läst i stort sett alla 940 chip trimm trådar jag kan hitta här på forumet och jag kan fortfarande inte välja.
Det är till en 940 med b230fk.
Jag vill ha både bra drift säkerhet och effekt.
Det som är gjort med motorn nu är 3" hela vägen med 3"katt, uppställt laddtryck(0,65) vet inte om det stämmer då jag misstänker att min eftermarknads mätare är av extrem budgetmodell.

Vilket chipp bör jag välja, vikingchipp eller bsr? lutar mest åt viking nu pga priset.
Har viking fler chipp än ecomax och hur vilket borde gå bäst vid 0,9bars laddtryck?
det står endast mellan dessa chipp och inga andra firmor.

Undrar även om det sitter oljekylare orginal på denna modell, och i så fall vart?

Tack på förhand Christian

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 augusti 2008
jag har viking ecomax och har ca1bar ladd och 3" system och det funkar fint för mej

Jonas

53 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Ok bra en åksikt, ingen mer?

1 079 Inlägg
7 augusti 2008
Med tanke på kundbemötande på BSR så skulle jag rekommendera vad som helst utom BSR, jag blev förvånad att de behandlar folk som de gör på telefon när jag ringde dit var nästan på väg att lägga på när jag beställde lite grejer, de var de enda som hade avskärmning för luftfilter som jag behövde så det var bara att bita ihop, så totalt ointresserade och svarade tjurigt och suckande på frågorna. Däremot Autotech är hur trevliga som helst, uppskattar du kunnande och bemötande så är de jäkligt bra att ha och göra med.

Det viktigaste är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel.

1 268 Inlägg
7 augusti 2008
Madhouse skrev:
Med tanke på kundbemötande på BSR så skulle jag rekommendera vad som helst utom BSR, jag blev förvånad att de behandlar folk som de gör på telefon när jag ringde dit var nästan på väg att lägga på när jag beställde lite grejer, de var de enda som hade avskärmning för luftfilter som jag behövde så det var bara att bita ihop, så totalt ointresserade och svarade tjurigt och suckande på frågorna. Däremot Autotech är hur trevliga som helst, uppskattar du kunnande och bemötande så är de jäkligt bra att ha och göra med.

hur exakt behandla dom dig? vilken firma va det? va det huvudkontoret?
eller återförsäljare?

det är från firma till firma alla är inte likadana så måla inte BSR på svarta väggen... det beror helt på vilken firma du ringer till som har med BSRs grejer att göra jag har fått hjälp vid olika ärenden utan problem vänligt bemötande i telefon och personlig kontakt...

53 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
ok tack för ett urförligt svar, men jag vill helst inte åka till trollhättan för att köa chipp:P

1 268 Inlägg
7 augusti 2008
tilldig skrev:
ok tack för ett urförligt svar, men jag vill helst inte åka till trollhättan för att köa chipp:P

Autotrim/Scram i mölndal är vänliga och hjälpsamma..... åk dit eller ring smile

53 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
tack för svaren men jag vill inte ha något annat än viking eller bsr, så det vore bra om man kunde få lite erfarna att svara:)

593 Inlägg
7 augusti 2008
förra året innan ja byggde ny motor körde ja med bsr chip, bsr 1,0 bars wastegateklocka och 3" avgas.. fungera perfekt, inga driftstörningar och bilen sköt på riktigt bra.. inga problem med att få grejerna, ringde bara till dom sedan skicka ja boxen, veckan efter fick ja hem den, bara montera och justera laddet=färdigt

Har även kört vikingchip, han har mkt bra grejer till bra pris, trevligt bemötande osv, men visst kan inte förneka att BSR är större och har kanske mer utprövade produkter så.. jaa, de är vilket som.. har iförs inte hört någon haft några direkta problem med vikigchip så, det är hugget som stucket, men blanda inte in några andra firmor, BSR lr viking, de håller va de lovar..

lycka till

mvh

ps, de sitter oljekyl på din org. sitter en adapter mellan blocket och oljefiltret.

1 867 Inlägg
7 augusti 2008
Autotrim/Scram är BSR ÅF wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

53 Inlägg
7 augusti 2008
Trådstartare
Ok men vart sitter sjalva kylet då jag såg inget när jag tittade men jag ska glo lite extra imon.
Jag har en bsr återförsäljare 1 mil från huset så det blir dit ifall jag väljer det, men som sagt jag har läst mycket dåligt om andra firmor så det är anledningen till att det står mellan dessa två.
Men viking är väll mycket billigare.
jag pratade med nån på bsr och dom sa att cippet löst skulle kosta 2000kr +

53 Inlägg
9 augusti 2008
Trådstartare
Kom igen nu måste vara fler som har erfarenhet av sina chipp big_smile

One Man Clan
4 287 Inlägg
9 augusti 2008
tilldig skrev:
Jag har läst i stort sett alla 940 chip trimm trådar jag kan hitta här på forumet och jag kan fortfarande inte välja.
Det är till en 940 med b230fk.
Jag vill ha både bra drift säkerhet och effekt.
Det som är gjort med motorn nu är 3" hela vägen med 3"katt, uppställt laddtryck(0,65) vet inte om det stämmer då jag misstänker att min eftermarknads mätare är av extrem budgetmodell.

Vilket chipp bör jag välja, vikingchipp eller bsr? lutar mest åt viking nu pga priset.
Har viking fler chipp än ecomax och hur vilket borde gå bäst vid 0,9bars laddtryck?
det står endast mellan dessa chipp och inga andra firmor.

Undrar även om det sitter oljekylare orginal på denna modell, och i så fall vart?

Tack på förhand Christian

Beroende på vad de är för box du har så har jag eventuellt ett steg 2-3 chipp till salu om de är intressant för några hundra (har kört sammalagt 2-2500 mil med detta chippe drack ca 0.85 l /Milen ) å jag kan göra en guide på hur du chippar också om du vill de..har några boxar ligger löst å 2 chipp..

Har använt detta med både std turbo osv å med större spridare..annan topp å anna kam samt med annat turbo å annat avgassystem...Har funkat till 250 hk

annars gör viking himla bra grejer

Men jag skulle tro att alla firmor har i stort sett samma programvara i sina chipp så de lär inte spela någon större roll

å ja om din bil är efter 95 så har du oljekylare standard å de är kombinerad olje/vattenkylare där oljefiltret sitter..om du tänkt sätta på bättre kylare är detta inte nödvändigt enligt mig..orginal duger gott
Senast redigerat av Xuri (9 augusti 2008)

53 Inlägg
12 augusti 2008
Trådstartare
ok tack för infon om oljekylaren, jag har en 95a och om det inte hadde suttit något där så hadde jag satt dit en. men det blir nog viking då eftersom det verkar vara mest för pengarna.

156 Inlägg
20 juni 2010
har en fråga, hur får man tag i vikingchipp? har försökt ringa dem men de går inte och mailen funkar inte heller, någon som vet?

Sök