2486
Sök

Monterad dumpventil forge!!

26 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#1
vet inte om den sitter rätt, har kollat runt och alla säger olika?? hjälp!!

titta här......http://www.garaget.org/?car=192300&image=1886760



mvh crille
Senast redigerat av crilleandersson (22 juni 2010)

Stålmannen
465 Inlägg
22 juni 2010
#2
Tror att den ska sitta så om den är vakumstyrd. Är den dock kolvstyrd så ska den sitta med trycksidan under kolven.

Rätta mig om jag har fel.


Varning för whiplash!
31 Inlägg
22 juni 2010
#3
kolvstyrd? vakumstyrd? huh?
dumpen sitter varken rätt eller fel. man kan ha den på bägge hållen, ena hållet (som den är nu) hjälper till att hålla dumpen stängd vid laddtryck, och vänder man på den så öppnar den lättare med hjälp av tryckstöten.

en dumpventil öppnar alltid med hjälp av både vakum och trycket som finns i systemet när man släpper gasen..

26 Inlägg
22 juni 2010
Trådstartare
#4
okey, så vänder jag på den bllir det mer ljud elle?smile

Stålmannen
465 Inlägg
22 juni 2010
#5
Mina hyperboostdumpar styrs av vakuum iaf. Vakuumet på tomgången håller dumparna öppna, när man ger gas och får laddtryck så stängs dumparna så att allt laddtryck går in i motorn. Sen när man släpper gasen så öppnar sig dom igen.


1 230 Inlägg
22 juni 2010
#6
Master_J skrev:
Mina hyperboostdumpar styrs av vakuum iaf. Vakuumet på tomgången håller dumparna öppna, när man ger gas och får laddtryck så stängs dumparna så att allt laddtryck går in i motorn. Sen när man släpper gasen så öppnar sig dom igen.

då lär du väl ha rätt taskig tomgång om dumpen står öppen på tomgång?


Stålmannen
465 Inlägg
22 juni 2010
#7
manne_940 skrev:
Master_J skrev:
Mina hyperboostdumpar styrs av vakuum iaf. Vakuumet på tomgången håller dumparna öppna, när man ger gas och får laddtryck så stängs dumparna så att allt laddtryck går in i motorn. Sen när man släpper gasen så öppnar sig dom igen.

då lär du väl ha rätt taskig tomgång om dumpen står öppen på tomgång?

Inte ett dugg faktiskt. Det är återcirkulerande dumpar, så den uppmätta luften går tillbaka till inloppsrören till turbona.


1 353 Inlägg
23 juni 2010
#8
Master_J skrev:
Mina hyperboostdumpar styrs av vakuum iaf. Vakuumet på tomgången håller dumparna öppna, när man ger gas och får laddtryck så stängs dumparna så att allt laddtryck går in i motorn. Sen när man släpper gasen så öppnar sig dom igen.

okej nu förklarar jag en gång till, denna gången från mitt eget konto eftersom ja var hos en kompis tidigare ikväll...

dumpen öppnas av vakum ja, den öppnas även utav att det finns tryck och pressar kolven,

om man vänder på de så kan man säga såhär, dumpen är stängd för att du har tryck både inne i tryckrören och genom den lilla vakumslangen och därmed så "trycks dumpen ihop/stängd" när man sen släpper gasen så har man fortfarande tryck i rören dock har man vakum i slangen därav kommer dumpen öppna för att den dels sugs upp inneifrån och dels så trycker luften från röret så att den öppnas.

anledningen till att dom dumparna står öppna på tomgång är för att dom är mjuka, en vanlig svart bosch org dump står också öppen på tomgång, eftersom den fjädern som finns i är så pass mjuk att den öppnas av bara vakum.
samma sak gäller sen här att så fort man gasar så är där inget vakum i slangen längre och dumpen börjar stänga sig själv med hjälp av fjädern, när man sen börjar ladda på så har man laddtryck även i slangen och stänger därmed dumpen ordentligt,

så till master_j : du har både rätt o fel i ditt påstående gällande "vakumstyrda" dumpar, eftersom att alla öppnar med hjälp av vakum.

och åter till TS: JA du kan ha dumpen på vilket håll du vill, vänd på den för att lyssna på skillnaden och se vilken av hållen som även håller laddtrycket bäst.



Sök